دیجیتال ماركتینگ چیست و چگونه به ما در افزایش فروش کمک می کند؟ آیا این افزایش فروش سریع رخ می دهد؟
ابتدا به ذکر دو مثال عینی در کسب وکارها پرداخته و سپس به این پرسش پاسخ می دهم.
نمونه اول
شرکت فعال در حوزه محصولات دانش بنیان
مدیرعامل شرکتی با سه سال سابقه کار، برای افزایش مشتری تقاضای جلسه مشاوره و بررسی فرآیندهایش را داشت.
بخشی از اطلاعاتی که این مدیر در تلفن همراه برای ما فرستاد به این شرح بود:
« ... در سازمان ما واحدی به نام بازاریابی موجود است که مهم ترین بخش کار است و بنده شخصاً آن را هدایت می کنم. تعداد پرسنل بازاریابی و فروش ما دو نفر هستند که به همراه خودم مجموعاً سه نفر هستیم؛ ولی مؤثرترین این مجموعه خودم هستم! تاکنون محصولات مان را به صورت فیس توفیس (رودررو و حضوری) به مشتریان فروخته و می فروشیم. در واقع استراتژی ما این است که یک برند را به مشتری معرفی کنیم.
برای بازاریابی سال پیش برنامه بازاریابی را خودمان تدوین کردیم که با به کارگیری فردی با عنوان تخصصی شبیه شما و بازاریاب های باانگیزه و حرفه ای وسیع تر در بازار وارد شویم و در این مورد 15درصد از سود خالص شرکت جهت این کار هزینه شود. ما می خواستیم در سراسر ایران، بازاریابان ما با مشتریان مان ارتباط مستقیم و دائم داشته باشند. انتظار ما از مشاور این بود که در صورت توافق، مشاور و ساختار به طور پروژه ای، یعنی به طور مستقیم هدایت تیم بازاریابی ما را بر عهده بگیرند. هدف اصلی سالانه ما فروش بالای 500 میلیون و هدف اصلی ماهانه، فروش نزدیک به 50 میلیون تومان بود. ما فروش خوبی نداشتیم، اما هر چه بوده، بیشتر افزایش کیفی محصول بود. اصلی ترین هدف ما در زمانی که گذشت، بازاریابی و معرفی محصولات مان و بازاریابی و فروش آنها بود،
اما متأسفانه نتیجه نگرفتیم... .»
نمونه دوم
شرکت تولید و پخش کننده فرآورده های گوشتی سوسیس و کالباس
«با سلام... کارمان تولید سوسیس و کالباس خانگی است. تقریباً 30 مشتری ثابت داریم و قصد توسعه فعالیت خود را داریم. لازم به ذکر است محصولات ما از گوشت مرغ درجه یک بدون هیچ پوست یا استخوانی تولید می شود و از بهترین ادویه های عطاری که هر کدام دارای کلی خواص دارویی هستند، استفاده می شود. از اسانس و مواد نگهدارنده به دلیل سرطان زا بودن در محصولات استفاده نمی کنیم، چون به شدت سلامتی مشتری و کیفیت محصول برای مان مهم است. مدت نگهداری محصولات یک ماه در فریزر و دو روز در یخچال است.
به عنوان مثال، سوسیس های ما صد گرمی هستند و کیلویی 40هزار تومان به فروش می رسند. ما احتیاج به دو یا سه ویزیتور داریم که روزی پنج کیلو برای ما بفروشند و ماهانه حقوق یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت کنند. در صورت فروش بیشتر، تشویقش دریافت می کنند و حتی کمک هزینه سفر و... به آنها داده می شود؛ اگر ما را در این امر یاری کنید و چند نفر ویزیتور به ما معرفی بفرمایید، ممنون می شویم. درضمن کسب و کار ما در اصفهان است.»
تجربه کاربردی
دو کسب وکاری که در بالا اشاره شد، مثال های عینی از مجموعه هایی در بازار اقتصادی کشورمان هستند که به دنبال راهکارهای فروش موفق بودند. در جلسات مشاوره و آموزش هایی که به این دو سازمان داشتیم، متوجه شدیم هر دو شرکت در درک عملی مفهوم بازاریابی مشکل دارند. روش های افزایش فروش اینترنتی، یکی از ابزارهایی بود که برای این دو مجموعه به کار بردیم و به طور مشخص از یک استراتژی بهره بردیم:
دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ از روش های نوین فروش است که کسب وکارها به منظور رونق فعالیت یا توسعه بازاریابی خود از آن کمک می گیرند، اما در مقام یک مدیرعامل، سراغ چه بخشی از دیجیتال مارکتینگ باید برویم و چگونه از آن استفاده کنیم که کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی را داشته باشد؟
آموزش دیجیتال مارکتینگ؟
مطالعه مقاله دیجیتال مارکتینگ؟
آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ؟
مراجعه به یک شرکت دیجیتال مارکتینگ؟
در پاسخ این سوال و پرسش اول این مطلب، تنها باید گفت دیجیتال مارکتینگ زمانی جزو راهکارهای عملی افزایش فروش برای ما محسوب می شود که قبل از آن، به تحلیل و شناخت درست از سیستم و فرآیندهای اجرایی رسیده باشم، در غیر این صورت سرمایه گذاری در هر یک از اجزای این ابزار همانند کمپین های اینترنتی، طراحی سایت، سئو بیشتر یک هزینه خواهد بود تا سرمایه گذاری. پس مراقب باشید خطای معمول شرکت ها در مراجعه صرف به آژانس ها و مجموعه های ارائه دهنده این خدمات را انجام ندهید. سرعت نتیجه گیری کاملاً به تخصص متخصص همراه شما در مدیریت کارها بستگی دارد.
ارتباط با نویسنده: madiseh@elenoon.ir
مشاور و مدرس بازاریابی و فروش