بی شک مهم ترین رویداد ورزشی بین المللی رقابت های المپیک جهان است که هر چهار سال یک بار تماشاگران زیادی را از سراسر دنیا به نظاره این رقابت های نفسگیر می نشاند اما کوهنوردان دورمانده از صحنه المپیک با پنجه افکندن در صخره و برف از ارتفاعاتی می گذرند و پا بر قله هایی می گذارند که چه بسا فراتر از سکوهای نخست المپیک ایستاده اند.
بالاترین سکوی افتخار کوهنوردی در جهان، ورود به باشگاهی موسوم به ۸۰۰۰متری هاست که تاکنون در دنیا فقط 34 نفر توانسته اند نام خود را در آن ثبت کنند. همه این 34 نفر 14 قله بالای ۸۰۰۰ متر دنیا را فتح کرده اند و جالب است بدانید که از میان آنها فقط 15 نفر توانسته اند این موفقیت را بدون کپسول اکسیژن به دست آورند.
در فهرست باشگاه 8000تایی ها نام ایران به چشم نمی خورد اما به زودی با همت «عظیم قیچی ساز» کوهنورد پرافتخار ایرانی که تاکنون بر فراز 13 قله ایستاده، نام کشورمان نیز در باشگاه ۸۰۰۰تایی ها ثبت خواهد شد. لوتسه، آخرین قله، برای راهیابی عظیم قیچی ساز به باشگاه جهانی ۸۰۰۰متری هاست و بانک سامان سعی کرده با حمایت مالی و معنوی او، در این مسیر همراه و همنورد خوبی برای او باشد.
در گزارش زیر صحبت های منصور مومنی، مدیر روابط عمومی و صدای مشتریان بانک سامان سیداحمد طاهری مدیرعامل بانک سامان و عظیم قیچی ساز کوهنورد برجسته کشورمان را در نشست خبری کمپین «ایران بالا» و حمایت از این رویداد خواهید خواند.
امید به صعود نام و پرچم ایران
بانک سامان با درک اهمیت ملی و بین المللی این دستاورد تاریخی و براساس برنامه های خود در حوزه مسئولیت اجتماعی، کمپین و پویش ملی حمایت از عظیم قیچی ساز در این صعود تاریخی را طراحی کرده است تا این کوهنورد با خیالی آسوده بتواند آخرین قله 8000متری را فتح کند. فعالیت های مطالعاتی این کمپین از پاییز 1395 آغاز شد و در 15 بهمن ماه همان سال با عقد قرارداد همکاری میان بانک سامان و عظیم قیچی ساز شکل رسمی به خود گرفت. اتاق فکر کمپین پس از بررسی های مختلف نام «ایران بالا» را برای این کمپین برگزید.
«ایران بالا» با بیان امید به صعود نام و پرچم ایران در صحنه های جهانی معادل «فرزند» را نیز از زبان آذری وام گرفته و عظیم قیچی ساز را که زاده آذربایجان است صدا می زند: «ایران بالا»، «فرزند ایران». فتح لوتسه برای عظیم قیچی ساز، گذشتن از خوان چهاردهم برای ورود به باشگاه 8000متری هاست، او تمرینات خود را برای این صعود از زمستان 1395 آغاز کرده است و طبق برنامه، روز 20 فروردین 1396 تهران را به مقصد نپال ترک کرد تا قله پر از یخ لوتسه را در یکی از روزهای نیمه اردیبهشت ماه تا اواسط خردادماه فتح کند.
حفظ شأن ورزش کوهنوردی
منصور مومنی، مدیر روابط عمومی و صدای مشتریان در نشست خبری کمپین «ایران بالا» که 19 فروردین ماه برگزار شد، بیان کرد: عظیم قیچی ساز نخستین فرد در ایران است که به یکی از بزرگان کوهنوردی ایران و جهان تبدیل شده است. متأسفانه در کشور ما خیلی روی ورزش کوهنوردی و این اتفاق مانور داده نشده است و ما امیدوارم با کمک دوستان و پتانسیلی که این ماجرا در ذات خودش دارد، بتوانیم شأن ورزش کوهنوردی را حفظ کرده و این کار را عمیق و دقیق به دیگران بشناسانیم.
سیداحمد طاهری، مدیرعامل بانک سامان در این نشست در مورد این حمایت بیان کرد: باعث افتخار ما است که در خدمت یک ورزشکار هستیم و آمده ایم موفقیت های او را جشن بگیریم. تقارن این جلسه با ماه مبارک رجب را نیز به فال نیک می گیریم. آرزوی توفیق برای این ورزش و بازگشت موفق این ورزشکار از این سفر را داریم. چنین افرادی اسم ایران را در دنیا بالا بردند و امیدواریم هر روز شاهد موفقیت های روزافزون او باشیم.
مشکلات و مصائب یک صعود
در ادامه عظیم قیچی ساز از مشکلاتی که در این مسیر با او همراه بود صحبت کرد و افزود: سال 93 بعد از سیزدهمین صعود به منطقه برای صعود لوتسه عازم شدیم اما به علت بهمنی که پیش آمد، دولت نپال صعود را کنسل کرد. سال 94 نیز به علت زلزله منجر به تعطیلی منطقه صعود چین و نپال شد.
سال 95 مجددا برای صعود به لوتسه اعزام شدیم، اما بعد از صعود اورست به دلیل سانحه ای که برای یکی از باربران محلی پیش آمد و منجر به فوت او شد، این صعود را متوقف کردیم. در بسیاری از این مسیرها ما همنوردانی از چین و اسپانیا داشتیم که جان شان را از دست دادند. باید قدم های آخر را با احتیاط برداشت و در واقع پیام صعود این است که صعود به هر نحو ممکن درست نیست.
اسپانسر معنوی برای صعودی بی دغدغه
این کوهنورد در مورد حمایت بانک سامان از این رویداد می گوید: بانک سامان اسپانسر مالی این ماجراست که این برنامه و هزینه های آن را ساپورت خواهد کرد تا بتوانم صعودی بی دغدغه داشته باشم و بحث معرفی این رشته ورزشی نیز پررنگ تر شود. کشورهای دیگر نیز با سرمایه گذاری در پی این هستند که افتخار این صعود را به نام خود کنند.
بانک سامان در کشور ما با پوشش دادن این هزینه ها و حمایت از صعود آخر سعی دارد نام ایران را در سطوح بین المللی در این رشته بیشتر مطرح کند. سعی کردیم بدون امکانات خاص و بدون اکسیژن این صعود را انجام دهیم تا ارزشش بیشتر شود. به همین منظور تمرینات هوازی داشتم که قلب، ریه و عضلاتم را تمرین دهم.
نگاه تبلیغاتی نداریم
در انتها منصور مومنی در پاسخ به سوال «فرصت امروز» در خصوص جزییات و هدف بانک سامان از این حمایت و چرا تصمیم به این امر گرفته شده و اینکه عظیم قیچی ساز برای این حمایت انتخاب شده است، می گوید: این کمپین نیز همانند حمایت بانک سامان از تیم ملی والیبال است.وضعیت والیبال در گذشته همانند امروز نبود. جالب است بدانید که چه در والیبال و چه کوهنوردی پیشنهاد از جانب ما بود. پتانسیل خود آقای قیچی ساز و اهمیتی که برای جامعه ایران دارد، این توانمندی را دارد که صعود را با موفقیت به اتمام برساند.
ما خیلی نگاه تبلیغاتی به این ماجرا نداریم، بلکه هدف ما این است که پیام صعود و ورزش کوهنوردی را به گوش جهانیان برسانیم. او تاکنون 13 صعود انجام داده و حتی 13 درصد مردم ما نیز او را نمی شناسند. با برگزاری این کمپین سعی کردیم شناخت بیشتری روی یکی از بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ ایران ایجاد کنیم. بیشتر اتفاقاتی که این ورزشکار با آن مواجه بوده ناشی از عدم امکانات و کم توجهی بوده است که مورد اول اهمیت بیشتری دارد. امیدواریم این موفقیت به خوبی پیش رود و ایشان صعودی بی دغدغه داشته باشند.
ما با ایشان قراردادی دو ساله بستیم تا از نظر ذهنی در آرامش بوده و صعود را طی این دو سال انجام دهند و بازه زمانی تعیین نکردیم. امیدواریم با حمایت ایشان پیام امید به جامعه انتقال دهیم و همنورد خوبی برای شان باشیم. همچنین کوهنوردان همیشه دغدغه بیمه را دارند؛ بانک سامان با فراهم کردن خدمات بیمه ای برای ایشان، این دغدغه را نیز مرتفع ساخت.
پیشقدم شدن در حمایت از ورزش
او در پاسخ به این سوال که آیا عظیم قیچی ساز می تواند به عنوان یک سلبریتی، سفیر برند بانک سامان محسوب شود، ادامه می دهد: همانطور که می دانید حمایت مالی و معنوی از ایشان جزو برنامه های ما است، اما هدف ما فراتر از این است که صرفا بخواهیم از ایشان بهره برداری تبلیغاتی انجام دهیم. امیدوارم چنین برنامه های اسپانسرینگی در تمام بنگاه های تجاری پیش بیاید، چرا که به اعتقاد بنده اگر کار خوب انجام دهید، بهره خوب نیز خواهید برد. قطعاً اگر این همراهی درست شکل بگیرد چه بخواهیم و چه نخواهیم ایشان سفیر برند ما شده اند و به معرفی نیاز نیست.
او در انتها در پاسخ به این سوال که بانک سامان در آینده باز هم حامی ورزشکاران دیگری خواهد شد، می گوید: در سال های اخیر کمپین های ما هیچ گاه بی ارتباط با ورزش نبوده است و در واقع در دو حوزه هنر و ورزش کارهایی را انجام دادیم. باز هم کمپین در راستای هنر و ورزش خواهیم داشت که به نوبه خود اتفاق های ارزشمندی هستند.
رویکرد متفاوتی که بانک سامان نسبت به دیگر بنگاه های تجاری دارد این است که بانک سامان خودش ورزشی را که پتانسیل سرمایه گذاری دارد شناسایی کرده و کار را خودش پیشنهاد داده و منتظر پیشنهاد اغواگرانه تبلیغاتی نمی ماند و سعی در جایگاه سازی در ذهن مخاطب دارد.