سه شنبه, ۴ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Tue, 24 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر بخواهیم پنج کارآفرین و مدیر برتر تاریخ را نام ببریم، بدون شک استیو جابز یکی از آنها خواهد بود. وی بنیانگذار پایه های شرکتی است که در حال حاضر در زمینه های مختلف تکنولوژی نظیر گوشی هوشمند، حرف اول را در بازار می زند. اگرچه از زمان مرگ او بیش از 10 سال می گذرد، با این حال همچنان درس های متعددی را می توان از وی آموخت. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا هفت مورد منتخب آن را بررسی کنیم. 

7 درس استیو جابز برای مدیران و کارآفرین ها

1-استاندارد بالایی داشته باشید 

یکی از دلایل توجه جهانی به محصولات اپل به خاطر رعایت استانداردهای بالایی است که در شرکت هایی نظیر شیائومی دیده نمی شود. در زمان معرفی مکینتاش، تاکید استیو جابز بهترین بودن این رایانه بود. این امر در حالی است که در آن زمان اپل ابدا در زمینه تولید رایانه، جزو برندهای برتر محسوب نمی شد. درواقع به عقیده بسیاری از سرمایه گذارها و مدیران دیگر اپل، صرفا تولید یک محصول خوب در آن سال، بهترین تصمیم ممکن بود. با این حال سیاست جسورانه جابز، باعث رقم خوردن نتایج فوق العاده ای شد. در این زمینه میراث استیو جابز تا به امروز حفظ شده و این شرکت صرفا محصولاتی را معرفی و عرضه می کند که در آنها بهترین ها کار شده است. درواقع اگرچه گوشی های اپل گران تر از حتی رقبای خود در شرکت سامسونگ است، با این حال تنها شرکتی محسوب می شود که برای خرید محصول جدید آن، شاهد صف های طولانی هستیم. در کنار این موضوع اپل می توانست تا به مانند شیائومی و سامسونگ، حوزه های کاری به مراتب بیشتری را داشته باشد. در زمینه تکنولوژی تقریبا هر چیزی را تولید کند. با این حال آنها تنها در زمینه ای تمرکز دارند که مطمئن هستند که می توانند بهترین محصول را تولید کنند. 

مطلب مرتبط: توصیه کلیدی استیو جابز برای افزایش بهره وری و خلاقیت

2-روش های ابداعی داشته باشید 

درحالی که بسیاری از مدیران بر این باور هستند که باید براساس قوانین جلو رفت. بدون شک استیو جابز کاملا مخالف این سیاست رفتار کرده و همواره تلاش کرده است تا قوانین مورد نظر خود را داشته باشد. برای مثال معرفی محصولات وی به شیوه ای کاملا جدید بود که امروزه از آن تحت عنوان بازاریابی رویداد نام برده می شود. درواقع می توان وی را موسس این مدل بازاریابی دانست. در این رابطه شما تنها زمانی می توانید موفقیت طولانی مدت داشته باشید که نیازهای آتی بازار را پیش بینی کرده و براساس آن اقدام نمایید. این امر باعث خواهد شد تا زودتر از شرکت های دیگر، یک نیاز را تامین کرده و توجهات بازار را به سمت خود جلب نمایید. در این زمینه برای مثال آیپاد یک مثال بسیار خوب محسوب می شود. درواقع در حالی که در زمینه پخش فایل های صوتی، برند سونی سرآمد محسوب می شد و سایر شرکت ها تلاش می کردند تا کپی برداری داشته باشند. اپل محصولی را معرفی کرد که به مراتب کوچک تر بوده و قادر بود تا تعداد فایل های صوتی به مراتب بیشتری را در خود جای دهد. به همین خاطر است که شما هم باید به مانند استیو جابز، به دنبال اقدامات نوآورانه باشید.

 3-با وجود موانع بزرگ به راه خود ادامه دهید 

اگر تصور می کنید که استیو جابز فردی خوش شانس محسوب می شود و همه چیز برای موفقیت تاریخی وی مهیا بوده است، کاملا دراشتباه هستید. درواقع وی حتی در مقطعی از شرکتی که خود موسس آن بود اخراج شد و روزهای بسیار سختی را سپری کرده است. با این حال راز موفقیت اصلی وی در تسلیم نشدن است. درواقع او هیچ گاه مشکلات را بهانه نکرد تا از اهداف دور شود. در این زمینه ابدا نیازی نیست که یک ابرانسان باشید. درواقع تنها کافی است تا جسارت گام برداشتن رو به جلو حتی در بدترین شرایط را داشته باشید. درواقع اگر به دنبال کاری ساده هستید، ابدا نباید به سمت مدیریت و کارآفرینی بروید. 

4-گاهی موانع بهترین فرصت ها هستند 

اگرچه در ظاهر عجیب به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که موانع برای تمامی کسب و کارها وجود دارد و می توان موانع بازار را نیز نام برد. با این حال اگر بتوانید برای آنها راهکاری را داشته باشید، از یک شرایط سخت، موقعیتی طلایی را ایجاد کرده اید. در این زمینه اگر استیو جابز هیچ گاه از شرکت خود اخراج نمی شد، احتمالا تا پایان عمر نمی توانست تا اعتماد سرمایه گذارها را به دست آورد و طرح های بلندپروازانه خود را اجرا کند. درواقع به همین خاطر است که می گویند برای افراد سختکوش، هیچ مانع واقعی ای وجود ندارد. 

مطلب مرتبط: چگونه به سبک کاری استیو جابز نزدیک شویم

5-برند شخصی قدرتمند داشته باشید 

اگر بگوییم برند شخصی استیو جابز از خود برند اپل ارزشمندتر و قوی تر است، ابدا مبالغه ای صورت نگرفته و این امر یک واقعیت غیر قابل انکار محسوب می شود. درواقع بسیار مهم است که دیگران بتوانند خود را به خوبی در بازار معرفی کرده و ارتباط لازم را با مشتریان داشته باشند. این امر باعث خواهد شد که حتی یک سخنرانی یک دقیقه ای آنها، به افزایش ارزش سهام شرکت منجر شود. در این زمینه شما باید در رابطه با اقدامات و موفقیت های شرکت خود صحبت کنید و این امر درست اقدامی است که به صورت مداوم، استیو جابز انجام داده است. در این رابطه فراموش نکنید که موسس اپل تنها به خاطر موفقیت های کاری خود محبوبیت نداشته و ویژگی های شخصیتی وی نظیر کمک های مداوم به موسسات خیریه نیز باعث افزایش محبوبیت وی شد. در این زمینه فراموش نکنید که اپل همواره موردی را داشته است که باعث می شد تا از سایر رقبا متمایز شود. این امر نیز برای شرکت شما باید وجود داشته باشد تا با صحبت کردن در رابطه با آن، به خوبی بتوانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید. درواقع موفقیت های اپل به حدی تضمین شده محسوب می شود که اسطوره سرمایه گذاری آقای وارن بافت نیز سهام این شرکت را خریداری کرده و همواره از مدل کسب و کار اپل تعریف کرده است. 

6-به محصولات خود ایمان داشته باشید

آیا حاضر هستید که محصول تولیدی خود را تا آخر عمر استفاده کنید و بزرگترین مشتری آن باشید؟ بدون شک این موضوع برای استیو جابز با پاسخ مثبت همراه بوده است. دروقع وی اجازه نمی داد که محصولی تا قبل از تاییدیه نهایی وی تولید شود و همه جا به افتخار محصولات خود را معرفی می کرد. در این زمینه فراموش نکنید که استفاده از سیستم عامل مایکروسافت و اندروید، اقدامی است که تمامی شرکت ها آن را انجام می دهند. با این حال استیو جابز عقیده داشت که یک محصول تنها زمانی می تواند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد که سیستم عامل اختصاصی نیز برای آن تهیه شود. درواقع این امر درست اقدامی است که برندهای خودروسازی جهانی نیز انجام می دهند و هیچ گاه نمی بینید که موتور بنز بر روی بدنه پورشه قرار گیرد. همین امر نیز باعث شده است تا از نظر امنیت و سرعت، اپل به مراتب بهتر از سایر رقبای خود باشد. درواقع آقای جابز هیچ گاه به موارد رایج بازار توجه نداشته و تنها به اصول خود پایبند بوده است. 

7-برای نوآوری محدودیتی وجود ندارد 

در حالی که بسیاری از مدیران بر این باورند که در زمینه کاری خودشان نمی توانند اقدام جدیدی را انجام دهند و تحول ایجاد کردن بیش از حد سخت است، استیو جابز بارها این اقدام را در زمینه کاری خود انجام داده است. برای مثال اگرچه آیپاد اولین پخش کننده فایل های صوتی محسوب نمی شد، با این حال بدون شک متفاوت ترین در زمان خود بوده است. درواقع شما نباید از پیدا کردن راه حل های بهتر در حتی رایج ترین موارد نیز واهمه داشته باشید. 

مطلب مرتبط: توصیه کلیدی استیو جابز برای افزایش بهره وری و خلاقیت

در نهایت فراموش نکنید که از هر کارآفرین و مدیر موفقی می توان نکات آموزنده بسیاری را استخراج کرد که باعث می شود تا مسیر درخشان تری را طی کنید. به همین خاطر ابدا دلیلی وجود ندارد که خود را محدود به این هفت اصل بدانید. درواقع حتی از استیو جابز نیز می توان موارد آموزشی به مراتب بیشتری را آموخت. 

منبع : entrepreneur
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/maTYELWP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپور
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه