معرفی برندمان به عنوان یک کسب و کار پیشرو و تاثیرگذار در بازار کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندهای بزرگ نظیر گوگل، نایک یا اپل با استفاده از همین تکنیک موفق به تضمین سودآوری مداوم شان شده اند. بسیاری از برندها وقتی صحبت از معرفی خود به عنوان یک شرکت پیشرو و تاثیرگذار می شود، به فکر اهمیت بازاریابی و تبلیغات بیشتر می افتند. اگرچه بازاریابی و تبلیغات نقش موثری در توسعه برند دارد، اما از نقطه نظر برندسازی هیچ تاثیری بر روی نوع نگاه مخاطب نسبت به یک برند پیشرو نخواهد داشت. براساس گزارش موسسه Edelman شهرت فزاینده و اهمیت معرفی برند به عنوان یک شرکت خلاق و نوآور دستیابی به آن را دشوارتر از همیشه کرده است. با توجه به دشواری دستیابی به جایگاه یک برند پیشرو باید اهمیت آن را به شیوه ای مناسب مورد بررسی قرار دهیم. در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:
• در سال 2018 نزدیک به 39درصد از خریدها در کسب و کارهای مختلف از طریق اعتماد به برندهای پیشرو صورت گرفته است. این امر به معنای اعتماد مشتریان به محصولات چنین برندهایی صرف نظر از قیمت و کیفیت اش است. اعتماد بالای مشتریان به برندهای پیشرو و نوآور تاثیر مستقیمی بر روی افزایش فروش آنها دارد.
• 29درصد از مشتریان در آمریکای شمالی خرید از برندها براساس تبلیغات را موجب دور ریختن پول شان می دانند. این امر تمایل به اعتماد بیشتر به برندهای پیشرو را افزایش داده است.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
• تنها 15درصد از بازاریاب ها و برندها توانایی معرفی خود به عنوان عناصر پیشرو در حوزه کسب و کار را دارند. این امر در مقایسه با سال 2018 افت 4درصدی را نشان می دهد، بنابراین در صورت موفقیت برند ما در این حوزه امکان ایجاد تحول اساسی در کسب و کارمان وجود خواهد داشت.
یکی از اشتباهات برندها در زمینه تلاش برای دستیابی به شهرت برندهای پیشرو استفاده از آن به عنوان یک تاکتیک موقت است. اگر به نحوه عملکرد برندهای بزرگ نگاه کنیم، آنها همیشه عملکرد مطلوب و مناسبی از خود ارائه می کنند. این امر موجب افزایش تمایل مشتریان نسبت به وفاداری به آنها می شود. اگر برند ما به ویژگی پیشرو و خلاق بودن به مثابه یک تکنیک موقت نگاه کند، هیچ گاه امکان دستیابی به هدفش را نخواهد داشت. نکته مهم در اینجا تغییر نوع نگاه مان به مقوله برندسازی است.
وقتی ما در زمینه برندسازی براساس الگوی نوآوری و پیشرو بودن موفق شویم، تمام بخش های کسب و کارمان متحول خواهد شد. بی تردید صحبت درباره موفقیت در این عرصه بدون استفاده از برخی ایده های کاربردی غیرممکن خواهد بود، بنابراین برای معرفی برندتان به عنوان یک برند پیشرو به نکات ذیل توجه داشته باشید:
1. نخستین گام برای ایجاد یک استراتژی جدید در حوزه برندسازی اطلاع رسانی دقیق به کارمندان و اعضای شرکت است. ایراد بسیاری از برندها تلاش برای ایجاد ساز و کارهای تازه در شرکت بدون اطلاع رسانی دقیق است. به این ترتیب اعضای شرکت هیچ گاه اطلاع دقیق از نحوه ساماندهی امور نخواهند یافت. نتیجه این امر سردرگمی بخش های مختلف شرکت و ناتوانی در زمینه اجرای سیاست های تازه برای شرکت است.
2. ایجاد تحول در بخش تولید محصولات یا عرضه خدمات برای ایجاد برندی پیشرو اهمیت دارد. وقتی ما در تلاش برای معرفی رویکردی تازه از سوی برندمان هستیم، باید نسبت به ایجاد تغییر در تمام بخش ها نیز حساسیت به خرج دهیم. ایجاد برندی پیشرو فقط با شعارهای جذاب صورت نمی گیرد. بسیاری از برندها فقط به اعلام راهکارهای خود برای ایجاد تحول اکتفا می کنند. دقیقا به همین خاطر دستیابی به سطح برندهای پیشرو روز به روز سخت تر می شود.
3. مدیریت کمپین های بازاریابی به شیوه ای تازه اهمیت زیادی دارد. کمپین های بازاریابی و تبلیغات هر برند بیانگر آخرین تحولات در زمینه مدیریت و برندسازی است، بنابراین با ایجاد رویکردی تازه در برندمان باید تاثیر آن بر بخش بازاریابی و تبلیغات نیز قابل مشاهده باشد. در غیر این صورت مخاطب هدف بسیار دیر نسبت به تغییرات برند ما آگاهی خواهد یافت. امروزه شبکه های اجتماعی بخش مهمی از فرآیند بازاریابی و تبلیغات را با هزینه کم شامل می شود، بنابراین حضور فعال در شبکه های اجتماعی کلید موفقیت در اطلاع رسانی سریع به مخاطب خواهد بود.
4. ارزیابی مداوم وضعیت برند و فعالیت های جانبی برای بهبود عملکردمان ضروری است. بسیاری از برندها فقط به مرحله اجرای سیاست ها توجه دارند. این امر آنها را از بازسازی سیاست ها و استراتژی های شان باز می دارد. وقتی ما با دیدگاه انتقادی به عملکرد برندمان نگاه کنیم، امکان بازسازی بخش های مختلف طرح برندسازی مان فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند
بدون شک برندسازی در دنیای کنونی فرآیند پیچیده ای محسوب می شود. تلاش برای معرفی برندمان به عنوان یک شرکت پیشرو اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ما در این زمینه عملکرد مناسبی از خودمان ارائه ندهیم، امکان دستیابی به موفقیت را نخواهیم داشت. استفاده از نکته های مورد بحث در این مقاله گام نخست برای شروع فرآیند برندسازی به شیوه ای متفاوت خواهد بود.