راستی آزمایی کنید
سرمایه پذیری خطرپذیر در سال 2017 به بالاترین سطح خود در 10سال گذشته رسیده و هنوز از شتاب خود نکاسته است. تنها در سه ماهه اول سال 2018، میزان سرمایه گذاری های خطر پذیر به 22میلیارد دلار رسید. تعداد و اندازه معاملات سرمایه ای نیز برهمین اساس بالا رفت، به طوری که از آغاز سال تاکنون هفت شرکت در هر دور 500میلیون دلار سرمایه دریافت کرده اند.
امروزه جذب میزان قابل توجه سرمایه دیگر حتی مایه شگفتی هم نیست. برای مثال استارتاپ «اسلک» (Slack) 427 میلیون دلار از طریق سرمایه گذاری دریافت کرده و استارتاپ دیگری در سان فرانسیسکو به نام «گت اروند» (Getaround) در سریِ «دِ» سرمایه گذاری 300 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
بااینکه جذب سرمایه هنوز هم برای بسیاری از کارآفرینان دشوار است، به نظر می رسد گرایش عمومی کنونی به سوی میزان جذب سرمایه در دارایی های ثابت باشد. بیل گرلی(Bill Gurely)، یکی از شرکای مدیریتی در «بنچمارک کپیتال» (Benchmark Capital) در یک مقاله جامع که در نیویورک تایمز به چاپ رسیده است، می گوید: «اگر هنگامی که رقیب تان در حال جذب سرمایه 150 میلیون دلاری است، محافظه کاری به خرج دهید و فقط 20 میلیون دلار جذب کنید، نابود خواهید شد.»
گرلی معتقد است کارآفرینی که امروز خواهان سرمایه پذیری خطرپذیر است، درصورتی که به دنبال جذب سرمایه جسورانه ای نباشد، آسیب خواهد دید. قبل از صحبت درباره میزان سرمایه موردنیاز و موردتقاضای خود، نخست باید سرمایه گذاران احتمالی را متقاعد کنید که محصول، خدمات یا پلتفرم شما کاملاً منحصربه فرد است و ارزش یک سرمایه گذاری چشمگیر را دارد. بهترین راه برای آماده سازی خود و کسب وکارتان برای نظارت شدیدی که بر روی تان اعمال خواهد شد این است که اول خودتان اقدامات لازم را انجام دهید.
مطلب مرتبط: مراحل سرمایه گذاری خطرپذیر
معاملات بزرگ کمیابند
سرمایه گذاران خطرپذیر قبل از قبول تعهد یک معامله، همواره به توجیه دلایل سرمایه گذاری های خود می پردازند. بسیاری از شرکت های تازه کار در همان ماه های نخست جذب سرمایه هنگفت متلاشی می شوند و برای بنیان گذاران چیز زیادی برای نشان دادن به سرمایه گذاران به منظور شروع شراکت باقی نمی گذارند.
برای مثال مورد شرکت «جابن» (jawbone) را در نظر بگیرید که توانست از طریق جذب سرمایه از سرمایه گذاران به مبلغی نزدیک به 930 میلیون دلار دست یابد، اما به سرعت سهام بازار خود را از دست داد و در سال 2017 ناچار به تعطیلی شد.
وب سایت Drugstore.com یکی دیگر از نمونه های عجیب شکست است، این شرکت پیش از تعطیلی، 157 میلیون دلار سرمایه از سرمایه گذارانی مثل «آمازون» و «کلینر پرکینز کافیلد اند بایرز» (Kleiner Perkins Caufield & Byers) جمع آوری کرده بود. این ها تنها چند نمونه از استارتاپ های شکست خورده ای هستند که موجب ضرر چند صد میلیون دلاری سرمایه گذاران شده اند.
وقتی به عقب برمی گردیم و به مسائل نگاه می کنیم راحت تر می توانیم مسائل را ارزیابی کنیم، بنابراین وقتی شکست بزرگی رخ می دهد، همه خیلی سریع به اشتباهاتی اشاره می کنند که از همان ابتدای کار مشهود بوده اند. سرمایه گذاران در گزینش برندگان شایسته برای دریافت سرمایه کار مشکلی دارند و این یعنی شما نیز به عنوان یک کارآفرین در رساندن خود به جایگاه برنده و اثبات خود به عنوان کسب وکاری که لیاقت دریافت میلیون ها دلار سرمایه را برای پیگیری راهبردهایش دارد کار دشواری در پیش دارید. بدون یک تیم، فناوری یا پلتفرم فوق العاده و طرح کسب وکاری که چشم انداز شما از موفقیت را نشان دهد، سرمایه گذاران تمایلی به شروع کار نخواهند داشت.
در زیر فهرستی از مواردی را می بینید که باید قبل از طرح ایده و درخواست معاملات بزرگ از سرمایه گذاران مدنظر قرار دهید:
1. بازار و رقبای خود را بشناسید
شما تا به اینجا محور اولیه یک گروه بااستعداد و باانگیزه، یک فناوری رقابتی و انحصاری و یک طرح کسب وکار قوی را پی ریزی کرده اید، اما گام بعدی چیست؟ باید در هر یک از این مؤلفه ها عمیق شوید. برای مثال، هیچ طرح کسب وکاری بدون یک تحلیل رقابتی جامع کامل نمی شود. اگر رقبا از قبل محصولات یا خدمات مشابهی در بازار دارند، شما باید بتوانید با قدرت نشان دهید که نوآوری یا پلتفرم تان تا چه حد منحصربه فرد است و چه فرصت بزرگی را در اختیار سایرین می گذارد.
باید گزاره های ارزش رقبا و قابلیت های نوآوری خود برای کنار زدن آن ها را عمیقاً درک کنید. علاوه بر این، به ویژه در صورتی که به دنبال سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری هستید، باید قادر به تعیین این مسئله باشید که آیا بازار آنقدر بزرگ هست که یک سرمایه گذاری خطرپذیر با بازگشت سرمایه چشمگیر همراه باشد یا خیر.
مطلب مرتبط: نگاهی به سرمایه گذاری خطرپذیر و نقش آن در توسعه کسب و کار
2. سود خالص خود را ارتقا دهید
هنگامی که مدل کسب وکار استارتاپ خود را مرور می کنید، ممکن است حوزه هایی را شناسایی کنید که از سرمایه خود در آن ها به طور مؤثر بهره نمی گیرید. این مسئله ممکن است ناشی از بی تجربگی باشد، در این حالت چند درس ساده مالی می تواند نحوه صرف سرمایه تان را بهبود دهد. اما اگر به بهانه توسعه محصول، بازاریابی و جذب استعدادها پول تان را برای کالا یا خدمات غیرضروری هدر می دهید، این اولویت های ناهمگون ممکن است حاکی از مشکلات عمیق تری باشند که سرمایه گذاران خطرپذیر را از سرمایه گذاری در کارتان بازدارند. خرج کردن پول دیگران آسان است و خرج کردن پول خودتان دشوار، بنابراین پول سرمایه گذار را پول خودتان بدانید و در دام مَثَل همیشگی باد آورده را باد می برد نیفتید. با دلارهای تان طوری برخورد کنید که گویی تک تکشان را خودتان جمع کرده اید و خرج کردن هر کدام شان یک ضرورت است.
3. راستی آزمایی کنید
شما برای عمل سریع و به موقع همیشه تحت فشار هستید. با این زمان محدود، راستی آزماییِ کامل تقریباً غیرممکن است، اما نگران نباشید. می توانید برای ارزیابی پتانسیل بازار برای ایده کسب وکارتان و تکمیل تجزیه وتحلیل های داخلی خود از غربال گری های سریع، عینی و خارجی کمک بگیرید. برای ارزیابی فناوری انحصاری خود نیز می توانید از نظرات عینی و بی غرض بهره بگیرید. سرمایه گذاران خطرپذیر پیش از سرمایه گذاری روی نوآوری شما نیاز به اطمینان دوباره از منحصربه فرد بودن ایده شما دارند و یک غربالگری خارجی می تواند چشم انداز عینی درخواستی آن ها را فراهم کند.
«مدرنا تراپیوتیکس» (Moderna Therapeutics) یک استارتاپ واقع در شهر بوستون آمریکاست که داروهای مبتنی بر RNA تولید می کند و با جذب سرمایه 625 میلیون دلاری به عنوان بزرگترین دریافت کننده سرمایه در شهر بوستون شناخته شده است. این استارتاپ با پلتفرم نوین خود یکی از معدود استارتاپ هایی است که سرمایه گذاران خطرپذیر مشتاق به سرمایه گذاری در آن هستند. «استاری» (Starry) استارتاپی واقع در بوستون و نیویورک است که به ارائه تجهیزات بی سیمی مشغول است که سرعت اینترنت را تا یک گیگابایت بالا می برند. این سرعت توسط یک فناوری به نام «آرایه فازی فعال باند موج میلیمتری» که در نوع خود اولین است تأمین می شود. می خواهید بدانید این ایده بدیع تا به حال چه میزان سرمایه جذب کرده است؟ رقمی هنگفت معادل 163میلیون دلار.
اگر می خواهید از بدیع بودن یا نبودن نوآوری خود مطمئن شوید، اختصاص زمانی برای اعتبارسنجی و اجرای راستی آزمایی بر روی آن ضروری است. برای تسهیل و تسریع این کار راه هایی وجود دارد. اگر تلاش های تان برای ارزیابی داخلی را با یک تحلیل خارجی نیز همراه و تکمیل کنید، می توانید چشم انداز بهتری از نحوه ارائه نوآوری تان به بهترین شکل به دست بیاورید. در هر حال، راستی آزمایی در امور مالی یک اصل بنیادی است. سرمایه گذاران برای حصول اطمینان از وجود پیشرفت از طریق برآورده ساختن همه شاخص ها بارها و بارها اوضاع را بررسی می کنند. خود را برای رفع تمامی انتظارات ممکن آماده کنید تا معامله ای که به دنبال آن هستید را ببرید.
مسیر موفقیت تان را شناسایی کنید
هیچ کدام از ما برای انجام کسب وکارمان چشم به گوی شیشه ای جادویی نمی دوزیم تا آینده را برای مان پیش بینی کند، بنابراین شناخت کیفیت و کمیت اطلاعات موردنیاز برای مطلع کردن دیگران از راهبردهای تان به عنوان یک کارآفرین امری حیاتی است. جست وجو برای سرمایه گذاری قرار نیست آسان باشد، مخصوصاً وقتی به دنبال سرمایه گذاران بزرگ باشید.
مطلب مرتبط: چگونه می توانیم سرمایه گذارهای مناسب برای استارت آپ خود پیدا کنیم
چه به دنبال سرمایه گذاران خطرپذیر باشید و چه سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی یا انفرادی، توانایی در تشخیص، تلخیص و انتقال مؤثر اطلاعات پیرامون کسب وکار خود (به عبارت دیگر، بدیع یا انحصاری بودن کیفیت محصول تان یا پتانسیل بازار بسیار زیاد آن ) می تواند سرمایه گذاران را به پشتیبانی از نگرش شما ترغیب کند. کمک به سرمایه گذاران در مشاهده تصویری روشن و عینی از یک استارتاپ، آن ها را برای ارائه میلیون ها دلاری که می توانند پرداختش را متعهد شوند مطمئن می کند و شما را به سوی تحقق داستان موفقیت بزرگ برندتان سوق می دهد.