شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ممکن است در طول روز به دلایل مختلف تمرکز خود را از دست بدهیم. یا جزو افرادی باشید که تمرکز پایینی دارند. در این مقاله سعی داریم تکنیک های عملی NLP را آموزش دهیم تا بتوانید از آنها برای افزایش تمرکز استفاده کنید.

قبل از اینکه تکنیک های افزایش تمرکز را برای شما توضیح دهیم، باید دلایل کاهش تمرکز را بررسی کنیم. از دست دادن تمرکز معمولاً دو دلیل کلی دارد. دلایل داخلی و دلایل بیرونی.

راه کارهای افزایش تمرکز با تکنیک ان ال پی (NLP)

ان ال پی چیست و برای افزایش تمرکز با ان ال پی چه میتوان کرد؟

ان ال پی مخفف Neuro Linguistic Programming است. آگاهی از تأثیر زبان کلامی و غیرکلامی (رفتار غیرکلامی) بر سیستم عصبی به معنای زبان غیر کلامی، تغییرات فیزیکی و رفتاری مانند حرکات چشم، دست و پا و ... است که در این علم می توانید به راحتی سیستم عصبی خود را با تجسم خلاقانه و اجرای برخی تکنیک ها تغییر دهید. برای دریافت راهکارهای افزایش تمرکز با NLP در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

دلایل داخلی از بین رفتن تمرکز

خستگی، استرس یا فشار روحی و عصبی از جمله دلایل کاهش تمرکز هستند. یکی دیگر از عواملی که باعث از دست دادن تمرکز می شود، سرگردانی ذهن است. البته خود پرش ذهن می تواند ناشی از فشار عصبی باشد.

 یکی دیگر از دلایل درونی از دست دادن تمرکز، صحبت با خود است. بیشتر افراد مکالمات درونی دارند. اما گاهی اوقات این گفتگوهای درونی بیش از حد زیاد می شود و باعث از دست دادن تمرکز می شود. این صحبت های درونی می تواند مثبت یا منفی باشد. امیدواریم. که اگر صحبت های درونی تمرکز شما را از بین می برد، از نوع صحبت های درونی مثبت است، زیرا اثرات مثبتی هم دارد.

دلایل خارجی از بین رفتن تمرکز

ارتباط ما با دنیای اطراف به طور کلی از طریق 3 کانال برقرار می شود. کانال های بینایی، شنوایی و لامسه. بنابراین، تمرکز ما می تواند از طریق هر یک از این کانال ها از بین برود. در NLP به این 3 کانال کانال های ترجیحی می گویند

برای اینکه بفهمیم کانال های ترجیحی چگونه بر تمرکز ما تاثیر می گذارند، بحث را با چند مثال ادامه می دهیم. فرض کنید مشغول انجام کار در اداره یا خانه هستید و به هر دلیلی فرد یا افرادی از جلوی شما شروع به راه رفتن می کنند. این رفت و آمد تمرکز شما را مختل می کند. این اعوجاج تمرکز از طریق کانال بصری ترجیحی رخ می دهد.

صداهایی مانند ترافیک ماشین یا صدای موسیقی بر تمرکز شما از طریق کانال شنوایی ترجیحی تاثیر می گذارد. برخی از افراد نیز هستند که با تغییر دما تمرکز خود را از دست می دهند، مثلاً هوای محل کارشان گرمتر می شود یا صندلی شان راحت نیست. این افراد نیز تحت تأثیر کانال ترجیح لمسی تمرکز خود را از دست می دهند.

راه کارهای افزایش تمرکز با تکنیک ان ال پی (NLP)

تمرکز چیست؟

تمرکز به طور کلی به توانایی فرد برای توجه کامل و آگاهانه به یک موضوع خاص گفته می شود. در واقع وقتی توانایی کنترل توجه خود را داشته باشید، متمرکز هستید. اگر تمرکز بالایی دارید؛ شما به یک چیز توجه می کنید بدون اینکه حواس شما پرت شود و نتیجه بهتری از تلاش خود می گیرید. با افزایش تمرکز می توانیم از پرش ذهن خود به سمت مسائل بی ربط جلوگیری کنیم و تمام انرژی خود را روی کار مورد نظر خود بگذاریم.

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم؟

اکنون که دلایل کاهش تمرکز را به طور کامل بررسی کردیم، به سادگی می توان گفت که برای افزایش تمرکز باید دلایل کاهش تمرکز را حذف کنیم. البته می دانیم که به این سادگی هم نیست. به همین منظور چند تکنیک کاربردی ان ال پی و ای اف تی را آموزش می دهیم.

ذهن ما چطور تمرکز میکند؟

کار اصلی ذهن ما تحلیل رفتار متقابل و مسائل، رویدادهای مختلف است. یکی از کارهایی که مغز هرگز از انجام آن دست نمی کشد، فکر کردن است. وقتی ذهن شما تمام انرژی خود را صرف تفکر و تحلیل درباره یک موضوع، شی، شخص یا هر چیز دیگری می کند. یعنی تمرکز میکنی در این صورت تمام مسائل دیگر نادیده گرفته می شود و ذهن شما کاری به چیزهای دیگر ندارد.

دلایل زیادی برای عدم تمرکز افراد وجود دارد. این دلایل می تواند در سنین مختلف متفاوت باشد. اگر از مشکلات شدید تمرکز رنج می برید، باید تحقیقات بیشتری برای یافتن دلیل آن انجام دهید و از متخصصان کمک بگیرید.

نشانه های عدم تمرکز

برای اینکه ببینید آیا باید یاد بگیرید چگونه تمرکز کنید یا نه، باید علائم عدم تمرکز را بدانید. هر یک از ما ممکن است گاهی این علائم را تجربه کنیم. اما جای نگرانی نیست و نداشتن تمرکز کافی مشکل بسیاری از ماست. به یاد داشته باشید که از دست دادن تمرکز در اکثر مواقع یک اتفاق طبیعی و طبیعی است و می توان آن را با چند تمرین ساده افزایش داد.

  1. فراموش کردن به یاد آوردن رویدادهایی که به تازگی اتفاق افتاده است
  2. مشکل در یک جا نشستن
  3. مشکل در تفکر
  4. از دست دادن مکرر اشیا و فراموش کردن جایگاه آنها
  5. مشکل در تصمیم گیری
  6. ناتوانی در انجام کارهای پیچیده
  7. نداشتن انرژی ذهنی و جسمی کافی برای تمرکز
  8. داشتن اشتباهات ناشی از بی احتیاطی

راه کارهای افزایش تمرکز با تکنیک ان ال پی (NLP)

تمرین افزایش تمرکز با ان ال پی

گاهی اوقات موقع کار یا مطالعه حس می کنید ذهنتون آشفته هست و دیگه نمی تونید تمرکز کنید. تو این لحظه احساس می کنید نیاز به استراحت دارید. تو این لحظه باید سعی کنید که محدودیت خودتون رو گسترش بدید. برای گسترش محدودیت سعی کنید خودتون رو مجبور کنید چند دقیقه دیگه به کار یا مطالعه ادامه بدید.

مثلا چیزی حدود ۱۵ دقیقه. در این تکنیک سعی کنید اهداف قابل دسترس برای خودتون تعیین کنید. مثل تموم کردن صفحه ای که در حال مطالعه کردنش هستید. اگه مثلا تصمیم بگیرید برای گسترش محدودیت خودتون تا انتهای این فصل از کتاب رو مطالعه کنید احتمالا موفق نمی شید.

در واقع با این تمرین شما استقامت ذهن خودتون رو افزایش می دید و به مرور ضمیر ناخودآگاه تو باور می کنه که می تونه از محدودیت هایی که داره عبور کنه.

گاهی به دلیل درگیری های ذهنی زیادی که داریم تمرکز خود را از دست می دهیم. در واقع می توان گفت تمرکز خود را از دست نمی دهیم، بلکه ذهن ما بیش از حد مشغول می شود و افکاری که ساخته ایم به قطاری در ذهنمان تبدیل می شوند. البته همین مشکل برای ما در پریدن ذهنی پیش می آید.

بنابراین برای افزایش تمرکز در این شرایط باید سعی کنیم دغدغه های فکری خود را در اولویت قرار دهیم. یعنی یکی از دغدغه های ذهنی خود را انتخاب کنیم و بقیه چیزهایی را که ذهنمان را آزار می دهد کنار بگذاریم. در این روش باید یکی از افکاری که در ذهنتان می چرخد ​​را انتخاب کنید و سعی کنید در مورد آن به نتیجه برسید.

وقتی یکی از افکار خود را انتخاب می کنید و در مورد آن به نتیجه می رسید، دیگر ذهن شما بین افکار مختلف سرگردان نخواهد بود. با این روش می توانید تمرکز خود را افزایش دهید و مشکل پرش ذهن را حل کنید.

در پایان یادآور می شوم که ایجاد تغییرات به خصوص تغییرات مثبت در زندگی نیازمند زمان و تلاش است. پس انتظار نداشته باشید با چندین بار استفاده از این تکنیک ها به آنچه میخواهید برسید. با تلاش و پشتکار از این تکنیک ها استفاده کنید و مطمئن باشید که نتیجه مثبت استفاده از تکنیک های NLP را در زندگی خود خواهید دید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VmTKcOXO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه