این روزها کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که در دنیای فناوری، فعالیت داشته اما نام شرکت گوگل را نشنیده باشد. این شرکت که تنها 17 سال سن دارد، توانسته به یکی از موفقترین و البته پردرآمدترین برندهای تاریخ تبدیل شود و از سوی دیگر رقیب خطرناکی باشد برای سایر شرکتهایی که سالهاست در این حوزه فعالیت دارند. به جرات میتوان گوگل را جاهطلبترین شرکت دنیا دانست چون با سن و سال کمی که دارد پا در کفش غولهای بزرگی همچون مایکروسافت و اپل کرده و جالب آنکه توانسته در بیشتر مواقع پشت آنها را به خاک بمالد.
گوگل که از سال 1998 توسط «لری پیج» و «سرگئی برین» کار خود را رسما آغاز کرده، در حوزههای مختلفی فعالیت داشته و از سیستمعاملهای تلفنهای همراه گرفته تا پوشیدنیهای هوشمند را تحت تاثیر نبوغ خود قرار داده است. در حال حاضر این شرکت 14 زیرمجموعه دارد که هر کدام در حوزههای مختلفی فعالند که در بعضی بخشها فعالیت آنها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد. اما چند وقتی است که مدیران گوگل به فکر سروسامان دادن فعالیتهای شرکت خود هستند و همچنین بخشهایی که چندان با یکدیگر مرتبط نیستند را از یکدیگر جداکنند.
از همین رو چند روز پیش شرکت مادر آلفابت (Alphabet) متولد شد و قرار است همه زیرمجموعههای گوگل را با تفکیک مناسب در بر گیرد. به این ترتیب خود برند گوگل با زیرمجموعههایش، زیرمجموعهای از آلفابت خواهد شد تا شاخههای گوناگون کسبوکار و پژوهش و تولید در این کمپانی بتوانند فعالیتهای خود را مستقل و در گسترهای وسیعتر دنبال کنند.
چه کاری بود؟
اما علت این همه تغییر و تحول چیست؟ و آیا تغییری در خدماترسانی به کاربران ایجاد میشود؟ به گفته مدیران گوگل ایجاد آلفابت فقط برای مدیریت بهتر بین بخشهای مختلف است و استفادهکنندگان از سرویسهای گوگل هیچ تغییری در ارائه خدمات مشاهده نخواهند کرد. در وبلاگ رسمی گوگل آمده است «همانطور که ما 11 سال پیش هم گفته بودیم گوگل یک شرکت معمولی نیست و ما قصد نداریم همین یکی باقی بمانیم. بهعنوان بخشی از این برنامه، ممکن است وارد حوزههایی شویم که میتواند در مقایسه با کسبوکار فعلی ما حتی عجیب و غریب به نظر بیاید. از همان ابتدا، همواره تلاش کردهایم که کارهای بیشتری انجام دهیم؛ کارهایی که با در نظر گرفتن منابعمان مهم و معنیدار باشند.»
لری پیج یکی از بنیانگذاران گوگل درباره تغییرات این شرکت میگوید: «این تغییر به ما اجازه میدهد در مقیاس بزرگتر کارهایی را که عملا به هم مرتبط نیستند بهصورت مستقل انجام دهیم.» وی افزود: «برای من و سرگئی تولد آلفابت آغاز فصل بسیار هیجانانگیزی از زندگی گوگل خواهد بود و نام آلفابت را هم به این خاطر برایش انتخاب کردهایم که نمایانگر زبان است؛ یکی از مهمترین اختراعات و نوآوریهای بشر، که هسته مرکزی سیستم پیمایش اطلاعات در جستوجوهای گوگل است.»
درگیری با BMW
چندی پیش خودروساز آلمانی BMW اعلام کرد، شرکت آلفابت که توسط گوگل شکل گرفته است پیش از این توسط این شرکت ثبت شده و گوگل حق ندارد از این نام استفاده کند. البته این خودروساز اعلام کرد که BMW قصد شکایت از گوگل را ندارد و نمیخواهد این مسئله به دادگاه کشیده شود. شرکت آلفابت BMW که به شرکتهای دارای ناوگان خودرو خدمات میدهد، در ۱۸ کشور فعالیت دارد و ۵۳۰هزار خودرو برای مشتریان شرکتی خود تامین میکند.
«آلفابت» واژهای متداول بین شرکتهای آمریکایی است و طبق آمار دفتر امتیاز انحصاری و علامت تجاری آمریکا، در حال حاضر ۱۳۰ علامت تجاری در آمریکا به ثبت رسیدهاند که واژه آلفابت یا واژه شبیه آن را دارند. برای اثبات نقض علامت تجاری، دارنده علامت تجاری باید نشان دهد که آلفابت در میان مصرفکنندگان دو برند سردرگمی ایجاد کرده و این امر در صورتی اتفاق میافتد که هر دو برند کالاها و خدمات مشابهی عرضه کنند.
تغییرات مدیریتی
سرگئی برین و لری پیج که تا به حال مدیرعاملهای گوگل بودند، از این پس مدیریت شرکت هلدینگ آلفابت را در دست میگیرند و ساندار پیچای (Sundar Pichai) که پیش از این مدیریت تیم اندروید و کروم را در اختیار داشت و از اواخر سال گذشته میلادی، مدیریت کسبکارهای اینترنتی گوگل را بر عهده گرفته بود بهعنوان مدیر عامل، بر صندلی برین و پیج در گوگل تکیه خواهد زد.آلفابت قرار است مجموعهای از چندین شرکت باشد که مسلما بزرگترینشان گوگل است. این اقدام مدیران گوگل در واقع برندسازی مجدد گوگل است؛ در حال حاضر تمام سهام گوگل به داراییهای آلفابت تبدیل شده و گوگل رسما به زیرمجموعه آلفابت درآمده است.
جهش در بورس
با اعلام خبر تولد آلفابت، ارزش سهام گوگل با افزایشی 7درصدی به ۷۰۸ دلار برای هر سهم رسید. سهامداران گوگل هم حالا در ساختار جدید، سهامداران آلفابت خواهند بود و به همان میزان سهمی که از گوگل داشتند، حالا از کمپانی مادر سهم خواهند داشت. سهامداران از اعمال تغییرات جدید استقبال کردهاند، چون شفافیتهای اقتصادی بیشتری را برای آنها درپی خواهد داشت. با این تغییر بزرگی که در شرکت گوگل یا بهتر بگوییم آلفابت ایجاد شده مطمئنا شاهد خریدهای بیشتری توسط این شرکت خواهیم بود که زیرمجموعههای آن را افزایش میدهد و در آیندهای نه چندان دور پیکر گوگل روزبهروز چاقتر و امپراتوری آن وسیعتر خواهد شد.