چه کسانی بیشترین آشنایی را با ارزش ها و اهداف برند شما دارند؟ بدون شک کارمندان شما در زمینه معرفی و ارتقای خدمات و کالاهای شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. این در حالی است که بسیاری از شرکت های تجاری از این موضوع غافل بوده و هنوز با نحوه کارکرد آن آشنا نیستند.
امروزه بسیاری از کسب و کارها و برندها پیش از عرضه رسمی محصول خود به بازارهای جهانی، نخست به فروش آن در میان کارکنان خود اقدام می کنند و به این واسطه سبب می شوند تا کارمندان شان پس از استفاده از محصولات و خدمات شرکت متبوع خود به صورت خودکار اقدام به ارتقای کالاها و خدمات آن کنند.
با این حال نباید این نکته را از نظر دور داشت که تمامی افراد شاغل در تشکیلات تجاری شما هوادار محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما نیستند. البته شما می خواهید که کارمندان تان علاقه مند به خدمات و کالاهای تولید شده توسط شما باشند، اما آنها بسته به سن، زمینه کاری، دپارتمانی که در آن فعالیت می کنند و تجربه کاری شان تمایلات و طرز فکر منحصربه فرد خود را دارند.
چنانچه شما قصد دارید تا از کارمندان تان برای ارتقای جایگاه برند، محصولات و خدمات در فرآیند بازاریابی تان استفاده کنید، مرحله نخست یافتن کارمندانی است که مایلند در این زمینه فعالیت کرده و به بهبود شرایط شرکت متبوع خود کمک کنند.
راه اندازی کارزاری تبلیغاتی و درخواست از کارکنان برای ارتقای جایگاه محصولات و خدمات برند شما بهترین روش برای شناسایی کارمندانی است که به این موضوع علاقه دارند. نه تنها با استفاده از این روش می توانید از نقطه نظرات کارمندان راجع به شرکت و ارزش های آن مطلع شوید، بلکه نتایج حاصل شده از این کارزار تبلیغاتی را می توانید به صورت کلیپ ویدئویی، عکس و متن در شبکه های اجتماعی با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
برگزاری نظرسنجی آنلاین در این رابطه می تواند به شما در یافتن آن دسته از کارمندان تان که علاقه مند به توسعه و ارتقای جایگاه برند شما هستند کمک کند. همچنین به منظور واقعی تر شدن نتایج نظرسنجی بهتر است شرایطی را مهیا کنید که در آن کارمندان تان بتوانند آزادانه و بدون نگرانی از برخوردهای احتمالی، در رابطه با محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شما صحبت کرده و نظرات شان را بیان کنند.
برندهای بین المللی نظیر استارباکس، وال مارت و ای بی ام از جمله شرکت های تجاری هستند که از روش فروش محصولات به کارمندان پیش از عرضه آن به بازارهای بین المللی استفاده می کنند چراکه مدیران این برندها معتقدند عرضه محصولات و خدمات به بازار در شرایطی که تمامی کارمندان تان پیشتر از آنها استفاده کرده و در مورد آنها صحبت می کنند سبب می شود تا آنها به صورت خودکار به تبلیغ آن کالاها پرداخته و دیگران را نیز به خرید آنها تشویق کنند.
تجربه استفاده کارمندان از جدیدترین کالاها و خدمات شرکت و افزایش اطلاعات آنها از این محصولات سبب گسترش خودکار فعالیت های تبلیغاتی شما خواهد شد چرا که آنها قطعا درباره این محصولات و کیفیت آنها با دوستان و اطرافیان خود سخن خواهند گفت.
هنگامی که نتایج نظرسنجی را دریافت کردید، یک بررسی کیفی به آسانی شما را به آن دسته از کارمندانی که حاضرند تا به بیان نقاط قوت محصولات و خدمات شما بپردازند و جایگاه آن را در بازار ارتقا دهند، متصل می کند. پس از شناسایی کارکنان مشتاق، آنان را در برنامه ریزی های خود برای توسعه جایگاه محصول قرار داده و از آن دسته از کارمندانی که بهترین و مثبت ترین پاسخ ها را درباره محصولات تولیدشده توسط شما ارائه کرده اند استفاده کنید.
در این چارچوب به یاد داشته باشید تا از کارمندان بخش های مختلف استفاده کرده و فرآیند انتخاب کارمندان موردنظر خود را محدود به یک دپارتمان نکنید. در ادامه خواهید دید که کارمندان انتخاب شده به انتشار اخبار مثبت و واقعی در رابطه با کالاها و خدمات ارائه شده از سوی شما پرداخته و به این ترتیب زمینه را برای بهبود جایگاه محصولات و در نهایت برندتان در بازار فراهم می کنند.