هر شرکتی قطعا می تواند وضعیتی بهتر از وضعیت کنونی خود داشته باشد و برای این موفقیت هیچ فرمول پیچیده ای نیاز نیست که بدانید یا حتی نیاز به پیاده سازی فرآیندی به غیر از فرآیندهای جاری شما نیست، در واقع استفاده بهتر از امکانات و منابع تان شما را به این مهم می رساند. ولی چگونه می توانید از امکانات و منابع تان بهتر استفاده کنید؟
1- تمرکز
بسیاری بر این باورند که با کوشش بسیار می توان یک کار را بهتر انجام داد، البته این نظریه می تواند درست باشد ولی هزینه زیادی را به سازمان تحمیل می کند مگر آنکه این تجربه را درخصوص یک فعالیت به دست آورید.
این نگرش را نگاه تخصصی می نامند که کمک می کند در یک کار، سریع تر و کم هزینه تر به موفقیت برسید. وقتی تخصصی کار می کنید در طول زمان در برابر چالش های مشابه قرار می گیرید و دانشی را به دست خواهید آورد که به کمک آن می توانید میزان اشتباهات تان را پایین تر آورده و میزان تصمیمات اشتباه را کمتر کنید و این موضوع درنهایت باعث استفاده بهتر از منابع و امکانات تان می شود. برای کسب دانش تخصصی باید متمرکز شوید. تمرکز به شرکت شما کمک می کند تا بتوانید سریع تر و مطمئن تر به موفقیت برسید.
2- تغییر نگرش از بهتر بودن به متمایز بودن
بسیاری از شرکت ها به دنبال بهتر بودن هستند و بر کیفیت بهتر کالا یا خدمات شان متکی هستند ولی باید گفت در واقع این استراتژی نمی تواند کمک قابل توجهی به سازمان تان کند، مشتری در بسیاری از مواقع نمی تواند بین دو کالا یا خدمات کیفیت بهتر را تشخیص دهد، این مفهوم کیفیت است که به مشتری در انتخابش کمک می کند و مفهوم کیفیت با واقعیت کیفیت متفاوت است.
باید توجه داشته باشید که شما حتی اگر به درستی مدعی کیفیت برتر باشید ولی برند اول در صنعت خود نباشید مشتری حرف شما را باور نمی کند. از نظر مشتری نخستین ها، بهترین ها هستند پس تلاش کنید با خلق تمایز اول شوید به جای آنکه در دریای بهترین ها خود را غرق کنید.
3- تفکر برنده شدن را در سازمان تان جاری کنید
مانند یک برنده فکر کنید، برنده ها اگرچه در انجام کارهای جاری بسیار خبره و دقیق عمل می کنند ولی از خطاهای احتمالی شان غافل نیستند. بسیاری از شرکت ها با کوچک ترین خطا می توانند از گردونه رقابت حذف شوند، بنابراین اگرچه توانمندی پرسنل، امکانات و... در بردن شما تاثیر دارد ولی این نتیجه است که در انتها دیده می شود، هیچ وقت خود را دسست بالا نگیرید و درصدد پیدا کردن نقاط ضعف تان باشید، اگرچه نمی توان یک شبه بسیاری از نقاط ضعف را از بین برد ولی حداقل از آن نقاط توسط رقبا غافلگیر نمی شوید.
4- از غافلگیری رقبا غافل نشوید
بازاریابی جنگ است و یکی از موفق ترین انواع استراتژی در جنگ، استراتژی غافلگیری است، از همانجایی که رقیب تان فکر نمی کند به او حمله کنید، نقطه ضعفی در نقطه قوتش پیدا کنید و نتیجه را به نفع خود تغییر دهید.
شاید این واقعیت را بدانید و شاید ندانید، واقعیت این است که برد و باخت شما قبل از ورود کالا یا خدمات تان به بازار تعیین می شود، چگونه؟ در مقالات بعدی به آن می پردازیم.
تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.
تماس با کارشناس :behrooz_lotfian@yahoo.com
کارشناس ارشد بازاریابی