پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چطور می توانید رئیس خوبی باشید

7 سال پیش ( 1395/5/10 )
پدیدآورنده : آزاده اتحاد  

رئیس همیشه تنهاست. باید اعتماد همه را جلب کند و در عین حال ریاست هم بکند. به تعداد تمام آدم های دنیا از یک رئیس خوب یک تعریف متفاوت وجود دارد، حتی اگر همه روی چند ویژگی توافق داشته باشند. رؤسا همیشه تحت فشار هستند و وقتی کسی در پست مدیریت یا ریاست قرار بگیرد، ارزیابی عملکردش کار سختی می شود.

آیا او بین رفتار محترمانه و در عین حال رئیس مآبانه خود تعادل برقرار می کند؟ آیا بین کارمندان عدالت را برقرار می کند؟ آیا پاسخگوی نیازهای کارمندان خود هست؟ آیا کارمندان برای شیوه مدیریتی اش احترام قائلند یا صرفا به خاطر لقب رئیس ناگزیر به او احترام می گذارند؟ آیا کارهای او در محیط کار تفرقه به وجود می آورد؟

رئیس خوب بودن برای یک نهاد یا شرکت خیلی مهم است. اکثر کارمندان از رؤسا و مدیران خود راضی نیستند یا به خاطر مدیر بد حاضر به ترک شغل خود هستند (البته اگر امکانش را داشته باشند) این را به تجربه کلامی با سایر کسانی که برای کسی کار می کنند و یک یا چند رئیس دارند، می توان فهمید. تحقیق های زیادی هم در این خصوص صورت می گیرد. نشریه بیزینس اینسایدر پیش از این تحقیقی انجام داد که نشان می داد یک سوم کارمندان به خاطر مدیر بد کار خود را ترک می کنند.

حالا سؤال این است: مدیران چطور می توانند بگویند دارند کارشان را خوب انجام می دهند؟ نشریه بیزینس اینسایدر به تازگی تحقیقی را منتشر کرده تا پاسخ این سؤال را بدهد. نگاهی به نتایج این تحقیق می اندازیم.

کسی را آشکارا دوست ندارید

یکی از راه هایی که کارمندان یک شرکت را از مدیر شاکی و عصبانی می کند، محبت کردن رئیس به یک شخص به خصوص است. اگر یک مدیر نشان دهد که به یک نفر تحت هر شرایطی بیشتر از بقیه اهمیت می دهد، فقط باعث می شود سایر کارمندان دیگر تلاشی برای راضی نگه داشتن او یا تحت تأثیر قرار دادنش نکنند.

با کارمندان رفتار انسانی دارید

متأسفانه بعضی رؤسا فکر می کنند با توهین و تحقیر می توانند رئیس بهتری باشند یا در کارمندان انگیزه به وجود بیاورند. در اکثر موارد اشتباه می کنند. اگر یک رئیس با کارمندان رفتار انسانی داشته باشد با اختلاف از خیلی از همتایانش جلو می زند.

با نوآوری مخالفت نمی کنید

روسای خوب یک سری شیوه کاری مشخص را به کار می گیرند، چرا که معتقدند این شیوه ها بهترین گزینه برای انجام کارهاست، نه صرفا به این خاطر که برایشان تبدیل به عادت شده است. بهترین مدیران به کارمندان فضای مناسبی برای آزمایش و نوآوری می دهند.

همه را مسئول می دانید

احساس مسئولیت نسبت به کار و حفظ آن یکی از مهم ترین بخش های آداب کار در یک دفتر یا شرکت است؛ در کارمندان حس امانت پذیری به وجود می آورد و فضای کار را محترمانه تر و فرهنگی تر می کند. این شامل حال خودشان هم می شود. این طور نیست که فقط کارمندان باید در مقابل اعمال یا اشتباهات خود پاسخگو باشند و احساس مسئولیت بکنند. در واقع مدیران مجرب وقتی اشتباه می کنند، آن را می پذیرند تا محیط امنی برای تجربه و نوآوری کارمندان به وجود بیاورند.

مودبانه رفتار می کنید

روسای بی اعتماد به نفس معمولا برای اینکه بتوانند قدرت و ریاست خود را ثابت کنند، به کارمندان دستور می دهند و طوری با آنها رفتار می کنند که انگار خودشان ارباب هستند و کارمندان رعیت. اگر یک رئیس همیشه کلام محبت آمیز، محترمانه و مودبانه خود را حفظ کند، بدون شک رئیس محبوبی به شمار
می آید.

حامیانه رفتار می کنید

روسا باید اعتماد کارمندان را به خود جلب کنند و این کار را می توانند با حمایت و راهنمایی انجام دهند. واضح است که حتما لازم نیست کسی دست کسی را بگیرد اما رها کردن کارمندان به حال خودشان هم کار درستی نیست.

موانع را از میان برمی دارید

روسای بد بر سر راه کارمندان خود موانعی را قرار می دهند که انجام کار و پیشرفت را برای آنها دشوار می کند. مدیران خوب باید دائما کاری کنند که زندگی کارمندان راحت تر شود.

مربی خوبی هستید

مربی های ورزشی وقت بازی یک گوشه نمی نشینند و دست شان را به چانه نمی زنند. آنها وارد زمین هم نمی شوند و شروع نمی کنند به بازی. رؤسای خوب مثل مربی های خوب هستند. آنها با احترام دستور می دهند و از تمام بازیکنان به یک اندازه انتقاد و قدردانی می کنند تا بتوانند بهترین عملکرد را از کارمندان خود بیرون بکشند.

بازخورد ارائه می دهند

کارمندان خوب عاشق شنیدن بازخورد عملکردشان هستند تا بتوانند کارشان را بهبود دهند و پیشرفت کنند. رؤسای خوب از پیشرفت و تشویق کارمندان خوشحال می شوند.

محیط کار را باز و شفاف نگه می دارند

محیط کاری که آدم هایش با موضع شفاف و با صراحت با هم رفتار کنند، محیط شادی خواهد بود.

نظر کارمندان را می پرسند

کارمندان عاشق شنیده شدن و دیده شدن هستند. واضح است که در پایان روز یک رئیس مسئولیت قضاوت نهایی درباره عملکرد کارمند را بر عهده دارد. اما هر چند وقت یک بار اگر موقعیت اجازه دهد و بستر فراهم باشد، رؤسای خوب سراغ کارمندان می روند و جویای دیدگاه ها و نظرات آنها می شوند.

خودتان را توضیح می   دهید

مدیر خوب از دیگران انتظار ندارد که ذهنش را بخوانند. آنها یک رویکرد مشخص دارند که با دانش و ابزاری که دارند آن را برای کارمندان توضیح می دهند و در نهایت به خود می رسند.

به راه حل می اندیشید

وقتی اوضاع پیچیده و سخت می شود، رؤسای ضعیف کسی را پیدا می کنند که سرزنش کنند. مدیران خوب در عوض سعی می کنند، راه حلی برای مشکل به وجود آمده پیدا کنند تا اینکه آن را گردن دیگران بیندازند.

کارمندان را به چالش می کشید

کارمندان کسل کارمندان ناراحتی هستند. رؤسای خوب کسانی هستند که جویای احوال و وضعیت روحی و کاری کارمندان خود می شوند تا آنها را به چالش بکشند و ببینند آیا برای کار انگیزه دارند یا نه.

شوخ طبع باشید

شوخی بیش از اندازه در محیط کار جایز نیست. اصولا باید محدودیتی برای حرکت روی مرز شوخ طبعی و جدیت تعیین شود. اما رؤسای خوب کسانی هستند که کارشان را جدی می گیرند، اما خودشان را نه. خوب است که هر از چندگاهی با کارمندان بگو بخند کنند.

شنونده خوبی هستید
درون گراها مدیران خوبی هستند، چرا که باید توانایی سکوت کردن و شنیدن حرف های طرف مقابل را داشته باشند. بسیاری مدیرانی دارند که عاشق حرف زدن هستند. اما رئیس موردعلاقه کارمندان کسی است که ساکت باشد و شنونده ای خوب. داشتن مهارت های این چنینی باعث می شود کارمندان فکر کنند رئیس واقعا دارد دیدگاه ها و خواسته های آنها را جدی می گیرد.

ارتباط با نویسنده: azadehetehad@gmail. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kWau8vcZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه