روزهای آخر تابستان، فصل حراج است. بهخصوص فروشگاههای لباس برای آخرین بار قبل از جمعکردن مجموعه لباسهای تابستانی تلاش خود را برای جذب مشتریها کرده، قیمت آنچه باقیمانده را تا جای ممکن پایین میآورند تا وسوسه خرید را بین مشتریها بالا ببرند. بعضی عقیده دارند که بهترین وقت خرید لباس فقط درزمان حراج آخر فصل است. آنچه مُد روز یا لباسی با طرحی نو و جدید است، همیشه اول فصل با قیمت گرانتری عرضه میشود. اغلب هم قیمت لباس، باکیفیت یا کاربرد آن تناسبی ندارد. درست برعکس، درحراج آخر فصل میتوان لباسهای بسیار خوبی را پیدا کرد که قیمت آنها ازنصف هم کمتر شده است. یکی از روشهای صرفهجویی در هزینه پوشاک، خرید در زمان حراج است.
لباسهای روزمره را وقت نیازواحتیاج باید خرید. گاهی امکان آن وجود ندارد که تا رسیدن زمان حراج صبر کرد. عدهای همیشه در حراجهای آخر فصل، تنها به دنبال لباسهایی که فقط در شرایط خاصی به آنها نیاز است میگردند. درزندگی افراد عادی، لباسهایی برای مجالس و ضیافتهای ویژه در زندگی روزمره کاربرد ندارند. اما وقتی خانمی به مجلس عروسی دعوت میشود، با شلوار جین به جشن نمیرود، نیاز به لباسی مناسب مجلس عروسی دارد. برای تهیه چنین لباسهایی باوجودآنکه حداکثر چندبار بیشتر از آنها استفاده نمیشود، تقریبا همه مجبور به پرداخت هزینهای بیشتری از بودجه در نظر گرفتهشده میشوند. بهترین وقت خرید لباسهای رسمی و مجلسی در حراجهای آخر فصل است.
خرید از حراج همیشه و برای همه بهصرفه و اقتصادی نیست. گاهی قیمتهای خطخورده باعث میشوند بیآنکه متوجه باشیم، چند برابر بیشتر از نیاز و بودجه در نظر گرفتهشده خرید کرده و فقط با دیدن قیمتهای ارزان شده، لباسهایی را که نیاز نداریم یا بیمصرف هستند بخریم.
بهترین روش برای بیشترین صرفهجویی در خرید لباس، داشتن نقشه است! در زمان حراج، قبل رفتن به فروشگاههای محبوب خود به همه لباسهای موجود خود با دقت نگاه کنید. برای خرید خوب از حراج دانستن اینکه دقیقاً «چه چیزی را نباید بخرید» کمک بسیار بزرگی است. مثلا وقتی چندرنگ و اندازه شال و روسری دارید، وقتی وارد فروشگاه میشوید، به قسمت روسریها حتی نیمنگاهی هم نکرده، میدانید که هرچقدر آنها زیبا و ارزان باشند، نباید شال یا روسری بخرید.
وقتی ازمابین لباسهای حراج شده لباسی انتخاب میکنید به تغییراتی مثل کوتاه کردن یا تنگ کردن کمر. . . توجه کنید. گاهی با تغییرات ساده و کوچکی میتوان ایراد لباس را برطرف کرد. اما اگر قرار است، لباسی را ارزان خریده، بعد دستمزد زیادی بابت تغییر بدهید، این خرید دیگرازنظر اقتصادی مقرونبهصرفه نیست.
یکی از راههای بالا بردن میزان فروش لباسهای جدید اول فصل، جلبتوجه مشتریها با تبلیغ حراج در ویترین مغازه است. مشتری مثلا با دیدن یک کتوشلوار عالی و خوشدوخت در ویترین که شامل حراج 70 درصد شده، فورا وارد مغازه میشود و البته از کتوشلوار موجود در ویترین هیچ کجا خبری نیست. مشتری لباسهای دیگری را نگاه کرده و شاید با دیدن مجموعه لباسهای جدید، وسوسه شده و درحالیکه به امید خریدی ارزان وارد مغازه شده، چند برابر بیشتر خرید کرده و خارج میشود.
همیشه لباسهایی که رنگ معقولی ندارند یا مشکل داشته، اندازه آنها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است و فروش نرفتهاند، برای حراج آخر فصل باقی میمانند. معمولا افرادی که فقط به خاطر پایین آمدن قیمت، لباس بدرنگی را میخرند، بعدا از خریدخود پشیمان میشوند. لباسی که از حراجی خریده میشود، پس گرفته و تعویض نمیشود. بهتر است قبل از خرید، از سالم و اندازه بودن لباس مطمئن شد.
* روزنامه نگار و جهانگرد