براساس منابع نزدیك به رویترز، تویوتا از شركت نیپون كایگو، رقیب تاكاتا، درخواست كرد كه ١٣ میلیون ایربگ را تا ژوئیه ٢٠٢٠ برای این شركت تولید كند. این مهمترین تصمیمی است كه تویوتا به دلیل نقص در ایربگها و فراخوانهای متعدد ناشی از آن اتخاذ میكند. از سال ٢٠٠٨، ١٢ میلیون خودرو توسط كمپانیهای مختلف به دلیل نقص در ایربگهای تولیدی تاكاتا فراخوانده شدهاند.
این ١٣ میلیون قطعه سفارش داده شده شامل خودروهایی خواهند شد كه به عقیده تویوتا میتوانند در سالهای آتی برای رانندگانشان خطرآفرین باشند. طبق پیشبینی كارشناسان این سفارش برای تویوتا بین ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه برجای گذاشته است. چنین تغییراتی به منظور پیشگیری از حوادث جدیدی است كه میتواند به بدنام شدن تویوتا منتهی شود. قبل از وقوع رخدادهایی از این دست، تویوتا باكیفیتترین و قابل اعتمادترین كمپانی در سطح جهان بود اما امسال فولكس واگن فروش بیشتری را نسبت به تویوتا به ثبت رساند.
هشت كشته و صدها زخمی
نقص در بادكننده ایربگها كه باعث پرتاب شدن اشیای پلاستیكی در داخل خودرو میشود، از جمله عوامل مهم مرگ و زخمی شدن رانندگان است. هزینههای این حوادث توسط كمپانیهای سازنده تقبل شدهاند و تحقیقات همچنان بر سر علت این اتفاقات ادامه دارد. به گفته تاكاتا مهمترین علت وقوع این حوادث گرما و رطوبت شدید است و خودروهایی كه بیش از پنج سال از عمر آنها میگذرد بیشتر در معرض خطر قرار دارند. دادگاه آمریكا از تاكاتا خواسته تمام خودروهای مجهز به این ایربگها را فرابخواند. فراخوانی كه بیش از ٥٠ میلیون خودرو را در بر میگیرد.
تاكاتا با شركتهای دیگر خودروسازی از جمله نیسان و هوندا نیز مشاركت داشته است. هوندا نیز باید بیش از ١٠ میلیون از خودروهای خود را به دلیل نقص در ایربگ فرابخواند. همكاری تویوتا با تاكاتا در ساخت قطعات دیگر ادامه پیدا خواهد كرد. طبق عقیده یك كارشناس اتومبیل، تاكاتا در صورتی كه ساخت بادكنندههای ایربگش را به شركت دیگری واگذار كند میتواند دوباره به بازار بازگردد.