استیو جابز مدیری بود که در دوران کاریاش معرفی محصول را به یك اثر هنری تبدیل كرد. او همچنین میراثی از خود برای كارآفرینان بر جای گذاشت كه عمل به آن مخاطبانشان را مبهوت خود میكند. نكات كلیدی که در ادامه به آن اشاره میکنیم، به همه افراد در تمام طول عمر كمك خواهد كرد.
1- معرفی كامپیوتر مك
هر كدام از سخنرانیهای استیو جابز در راستای معرفی یك محصول لحظهای داشت كه مردم میتوانستند روز بعد درباره آن صحبت كنند. این «لحظات» از قبل برنامه ریزی و بهشدت تمرین شده بودند. شایان ذكر است كه استعداد جابز برای ارائه آثار دراماتیك قبل از PowerPoint یا Apple Keynote و با امکاناتی ساده شكوفا شد.
در روز 24 ژوئن سال 1984 میلادی، استیو جابز اولین كامپیوتر مكینتاش را با استفاده از استعداد خود در زمینه شعبده بازی به همگان معرفی كرد. او پس از نمایش یك سری تصاویر مختلف گفت كه همه این عكسها توسط چیزی ساخته شده است كه در این كیف وجود دارد. سپس او به میان یك صحنه تاریك آمد كه در آن كیفی برزنتی روی یك میز قرار داشت. او به آهستگی كامپیوتر مك را از درون كیف بیرون كشید، یك فلاپی دیسك را در آن جا داد و در حالی قدم زنان از كامپیوتر دور شد كه صحنههای فیلم درام و تاریخی «ارابههای آتش» بر روی نمایشگر مشاهده میشدند.
درس شماره یك: هنگام معرفی یك محصول همیشه به یك سری اسلاید برای جلب توجه مخاطبان نیاز ندارید.
2- آیفون
قانون شماره سه یكی از قدرتمندترین مفاهیم در نگارش است. ذهن انسان میتواند فقط سه یا چهار نوع اطلاعات را در خود نگه دارد. جابز به خوبی از این اصل آگاه بود و بخش بزرگی از معارفههای خود را به سه قسمت تقسیم كرد. او گاهی اوقات حتی از انجام این كار لذت میبرد.
برای مثال در 16 فوریه سال 2007 میلادی، جابز به مخاطبان خود گفت كه انتظار سه محصول جدید را بكشند: یك آیپاد جدید، یك گوشی تلفن و یك ابزار مخصوص برقراری ارتباط اینترنتی. در پی تكرار این سه محصول در دفعات مختلف، او از محصول بزرگ خود رونمایی كرد. هر سه آنها در قالب یك ابزار جدید به نام آیفون عرضه شد.
درس شماره دو: فقط به ذكر چند فایده یا ویژگی یك محصول بپردازید.
3- اولین MacBook Air
هنگام معرفی نازكترین نتبوك جهان به نام «MacBook Air»، او به سمت یك طرف صحنه رفت، یك پاكت كاغذی پنهان شده را از پشت تریبون بیرون كشید و گفت: نتبوك جدید بسیار نازك است و حتی درون یك پاكت نامه جای میگیرد. در ادامه جابز با یك لبخند به آهستگی نتبوك را برای تماشای عموم مردم از داخل پاكت بیرون كشید.
بیشتر معرفیكنندگان به ارائه عكسهایی از یك محصول خاص میپردازند. جابز در این زمینه یك گام فراتر نهاد. او میدانست كه اقدام فوق توجه مردم را به سوی خود جلب میكند و این كار نتیجه داد. اغلب وبلاگها، مجلات و روزنامهها با انتشار تصویری از استیو جابز در حال بیرون كشیدن كامپیوتر از داخل پاكت، به معرفی محصول جدید Apple پرداختند.
درس شماره سه: درباره یك محصول به مخاطبان توضیح ندهید. پس از نشان دادن آن، باعث جلب توجه افراد شوید.
4- iTunes Store
هر نمایش موفقی یك قهرمان و یك انسان شرور دارد. استیو جابز در زمینه معرفی قهرمانان و تبهكاران در یك جلسه معارفه بهطور همزمان استاد بود. در روز 28 آوریل سال 2003 میلادی، جابز كاربران را به پرداخت 99 سنت برای ترانههای مختلف متقاعد كرد. او در ابتدا بهطور مختصر ایرادهای برخی سایتهای دانلود رایگان موسیقی از جمله كیفیت پایین آنها را گفت.
در قسمت بعدی مراسم معارفه جابز به فواید خرید آلبوم اشاره كرد:
• دانلودهای سریع و موثق
• پشتیبانی اولیه
• پیش نمایش هر ترانه
• جلد آلبوم
• نتیجه خوب
درس شماره چهار: معارفههای بسیار خوب شامل حل یك مشكل توسط یك قهرمان میشوند.
5- نبوغ در دیوانگی
در سال 1997 میلادی، جابز پس از 12 سال غیبت به Apple بازگشت. Apple آن زمان در مرز ورشكستگی قرار داشت و به سرعت در حال از دست دادن بودجه خود بود.
در پایان سخنرانی كلیدی خود در Macworld در آگوست سال 1997 میلادی، او لحن صدایش را پایین آورد و گفت: من فكر میكنم كه خریداران محصولات Apple كمی متفاوت از دیگران فكر میكنند، من معتقدم كه آنها خلاق هستند. آنها فقط به فكر خرید یك محصول كاربردی نیستند. آنها برای تغییر جهان به دنیا آمدهاند. ما برای این دسته از افراد كار میكنیم. بسیاری از اوقات، مردم آنها را دیوانه میپندارند اما در این دیوانگی، ما نبوغ میبینیم.
درس شماره پنج: تحریك و تهییج مخاطبان داخلی، تیم كاری، كارمندان و شركایتان را از یاد نبرید. برایشان یك هدف خاص برای فعالیت در آن حوزه تعیین كنید.
در پایان، استیو جابز هنوز بهترین الگو برای آن دسته از كارآفرینانی به شمار میرود كه ایدههای نو و خلاقانهشان جهان را تغییر خواهد داد.