نمایندگیهای فروش یک نام تجاری خاص (برند- Brand) فقط به منظور تبلیغ یا فقط سود بیشتر در کشور و شهرهای دیگر بازگشایی نمیشوند. دسترسی آسان مشتری به کالاها یا ارائه خدمات بعداز فروش برای جلب رضایت مشتری و تشویق او به استفاده بیشتر یا خرید دوباره از همین مارک یا معرفی و توصیه به دیگران از جمله اهداف بازگشایی نمایندگیهای فروش متعدد در دنیاست.
وقتی در اسپانیا از فروشگاه زنجیرهای «الف» لحاف خریداری شده را بتوانم در مدت دو هفته بعد از خرید، در فروشگاه «الف» در آلمان بدون هیچ توضیحی پس داد، یا در صورت لزوم با اندازهای بزرگتر یا یک نوع دیگری تعویض کرد، یا آنکه با در دست داشتن قبض خرید در اسپانیا، در دهکده کوچک ساحلی در جنوب فرانسه، لحاف را با ملحفه عوض کرد، میتوان گفت: فروشگاه لوازم خانگی «الف» زنجیرهای است و دراین شهر «الف» نمایندگی یا شعبه دارد.
اینکه فروشگاهی خرید ما را در پاکت یا در کیسهای با آرم تجاری گذاشته و تحویل دهد یا فروشگاه از نشانه خاص تجاری در سردر خود استفاده میکند به قانون دیگری مربوط است که رعایت نمیشود. متأسفانه درسالهای اخیر بسیاری از فروشگاهها به اسم اینکه «فقط ما نمایندگی مجازهستیم» کالا را گرانتر و بدون هیچ تخفیفی به مشتری میفروشند.
گاهی لزومی به خرید کالا از «نمایندگی»های خیالی نیست. میتوان کالا را از فروشگاه معتبر دیگری که بیشتر هم تخفیف میدهد خرید. کارت ضمانتنامه فروشگاه که مهر و امضا شده برای گارانتی و اصل بودن کالا کافی است.
در مورد محصولات وارداتی، باید بیشتر توجه داشت که آیا اصلا رابطه اقتصادی با کشور تولیدکننده کالا وجود دارد یا خیر. برای مثال وقتی از نظر اقتصادی ایران با کشور امریکا هیچ ارتباطی ندارد، به هیچوجه و با هیچ جمله بهظاهر منطقی یا امیدبخشی نباید قبول کرد که با یک نماینده تولیدکننده کالای امریکایی در ایران یا برعکس، تولیدی ایرانی در آمریکا طرف معامله هستیم. یعنی اگر گوشی تلفن همراه وارداتی ساخت آمریکا را در ایران بخریم، نمیتوانیم آخر هفته با داشتن قبض خرید، آنرا در نمایندگی دوبی با مدل دیگری تعویض کنیم.
اما میتوانیم با پرداخت هزینه تعمیر، گوشی را در هر کشوری که نمایندگی مجاز دارد برده و مطمئن باشیم که با قیمت و هزینه و دستمزد درست و زیر نظر تعمیرکار دوره دیده، دستگاه ما تعمیر خواهد شد. کالایی که از فروشگاه و نمایندگی مجاز نخریدهایم را هم میتوان به تعمیرگاه مجاز برد. اما معمولا در این شرایط باید بیشتر از کسی که کالا را از نمایندگی مجاز خریده است، هزینه برای تعمیر پرداخت.
قانون حمایت از مصرفکننده در هرکشوری مخصوص همان کشور است و سیستم برگشت از خریدوفروش شهری در استرالیا، با شهری در هند البته یکی نیست، اما در سراسر دنیا کلیه محصولات و قطعاتی که خرابی آنها ناشی از تولید باشد درزمان گارانتی، باید بهصورت رایگان تعمیر یا تعویض شوند و بعد از گذشتن زمان گارانتی هم تعمیرکارهای مجاز با پرداخت هزینه، کالا را تعمیر میکنند.
گاهی بهصرفه است کالایی که به تخصص یا قطعه مخصوصی نیاز دارد را حتما نزد تعمیرگاه مجاز برد و از پرداخت هزینههای بعدی جلوگیری کرد. (مثل خرابیهای مجدد یا خرابی ناشی از تعمیر یا تعویض اشتباه) اما مثلا تقریبا تمام جاروبرقیها به علت گرفتگی فیلتر هوا یا لااقل یکبار به علت کشیدگی سیم برق و بریده شدن سیم از دوشاخه از کار افتاده، که با تعویض دوشاخه درست میشوند و نزد نماینده مجاز رفتن صرف هزینهای اضافی است.
اسامی و آدرس نمایندگی فروش و تعمیرگاه مجاز همه مارکها و برندها از همه جای دنیا و در همه کشورها را میتوان در وبسایت شرکت تولیدکننده در اینترنت جستوجو کرد هیچ استثنایی برای نبودن نام یک نماینده مجاز فروش در صفحه مربوط وجود ندارد.