همه ما بهصورت متفقالقول باور داریم که انسان موجودی است اجتماعی و بقای انسانها در گرو زندگی کردن در اجتماع و ایجاد رابطه سالم و پایدار با سایر همنوعان است، چرا که این رابطههاست که به پیشبرد اهداف انسان کمک میکند. تصور کنید که فردی دچار مشکل شدید مالی شده و او تنها با خانوادهاش در ارتباط است و فقط میتواند از آنها کمک بگیرد اما فرد دیگری که همین مشکل برایش پیش آمده است و علاوه بر خانواده با دهها نفر دیگر در ارتباط است و میتواند روی کمک آنها حساب باز کند. مسلما فرد دوم در رویارویی با مشکلات موفقتر عمل خواهد کرد.
از آنجا که تار و پود سازمانها و کسبوکار با انسانها بافته شده است و در واقع این انسانها هستند که موفقیت یا شکست یک کسبوکار را رقم میزنند بنابراین سازمانها نیز به مثابه انسان نباید از رابطههای صحیح و پایدارغافل بمانند، این رابطه برای کسب وکارهایی که بهصورت خصوصی فعالیت میکنند، بسیار حائز اهمیت است. یک کسبوکار و سازمان پویا باید با افراد، سازمانها و بازار مربوط به خود ارتباط برقرار کند و این ایجاد رابطه صرفا وظیفه مدیر روابط عمومی نیست، چرا که تک تک افراد در محیط کسبوکار میتوانند با ایجاد یک لینک و رابطه مفید به پیشبرد اهداف کسب وکار کمک کنند و موجب پیدا کردن یا ایجاد فرصتهای مناسب برای موفقیت سازمان شوند.
چرا که در دنیای پرچالش و رقابتی امروز تنها چیزی که میتواند برای سازمانها و فعالان کسبوکار به ایجاد مزیت رقابتی منجر شود همین پیدا کردن فرصتها و استفاده مفید از آنها است. بهعنوان مثال رستورانی را در نظر بگیرید که برای تهیه گوشت لازم جهت پخت و پز غذا فقط به یک تامینکننده مراجعه میکند اما مدیر جدید رستوران از آنجا که دارای روابط و شناخت بسیار بالا با تامینکنندگان مختلف گوشت است، لذا توانسته که یک تامینکننده دیگر با همان کیفیت در قیمت پایینتر بیابد و درنتیجه موجب پایین آمدن قیمت غذاها و افزایش مشتریان و سود رستوران میشود.
از طرفی، برقراری ارتباط موجب معرفی و شناساندن کسبوکار ما به دیگران و بازار شده و یک نوع بازاریابی و تبلیغات بیهزینه برای ما محسوب میشود لذا ایجاد رابطه پایدار و مستمر با افراد، بازار، سازمانها و ذینفعان مربوط به حوزه کسب وکار میتواند در پیدا کردن تامینکنندگان مناسب مواد اولیه، شناساندن محصولات و سازمان به بازار، یافتن افراد مناسب برای جذب به سازمان و موارد بسیاری از این قبیل بسیار تاثیرگذارباشد و طبیعی است که میتواند موجب کاهش هزینههای مختلف و در نتیجه جذب مشتریان مضاعف و سود بیشتر شود.
اما همانگونه که گفتیم وظیفه ایجاد رابطه صرفا به عهده یک شخص خاص نباید باشد و همه افراد باید برای ایجاد آن تلاش کنند و امروزه علاوه بر دنیای واقعی، در دنیای مجازی نیزمیتوان به دنبال رابطهها گشت، چرا که هزینه آن نیز کمتر خواهد بود.