رونق بازار ماهعسل، کسبوکارهای زیادی را تحت تاثیر قرار میدهد. از جمله این کسبوکارها میتوان به رونق بازار شرکتهای مسافرتی و گردشگری و آژانسهای هواپیمایی است. در سطح جهان معمولا به این شیوه عمل میشود که این شرکتها معمولا پکیجهایی ویژه برای این مسافران در نظر میگیرند. تا جایی که ماهها و فصولی که سفرهای مربوط به ماهعسل رونق میگیرد در واقع به ماهعسل خوشایند این شرکتها نیز تبدیل میشود. از آنجایی که در ایران هم ماهعسل به یک سنت تبدیل شده است، زوجها از آن استقبال ویژهای میکنند.
به همین دلیل در رابطه با تورهای ویژه ماهعسل، گفتوگویی داشتیم با یکی از آژانسهای گردشگری شهر تهران که مجری تخصصی این پیکیجها است. امیر مهدوی، مدیر عامل شرکت خدماتی و مسافرتی «کورشسیر» درباره وجه تمایز تورهای گردشگری با سایر تورهای تفریحی بیان میدارد: بستههای سفر ماه عسل به دو صورت ترتیب داده میشود. در برخی موارد عروس و دامادها دوست دارند برنامه سفر را طبق سلیقه خود و در مقصدی که دوست دارند، بچینند و با خیال راحت و بیهیچ دغدغهای راه بیفتند و مجریان امر نیز با رزرو محل اسکان تخصصی عروس و داماد، تهیه بلیت رفت و برگشت و در اختیار گذاشتن لیدر محلی امکان مناسبی فراهم میکنند تا مسافران، این سفر شیرین و لذتبخش را بهخوبی تجربه کنند.
در نوع دوم این سفرها نیز پکیجهای ویژه و تعریف شدهای وجود دارد که پیشنهاد آژانسهای گردشگری به مشتریان سفرهای ماهعسل است. در این میان خدمات ویژهای برای زوجهای جوان در نظر گرفته میشود تا مسافران با آسودگی تمام و بیهیچ زحمتی به سفر بروند. خدماتی که در این حوزه تعریف شده بهعنوان مثال متفاوت بودن بحثهای مربوط به ترانسفر، محل اقامت، نوع پذیرایی، در اختیار گذاشتن لیدر محلی فارسیزبان به همراه ماشین با راننده است.
از سوی دیگر برخی تدارکات نیز درنظر گرفته میشود تا مسافرت صورت گرفته صرفا یک گردش تفریحی مشابه با سایر تورها نباشد. بهعنوان نمونه در فرودگاه، استقبال از عروس و داماد با حلقههای ویژه گل و ترانسفر اختصاصی صورت میگیرد که به راحتی سفر کمک میکند یا در برخی تورها فیلمبردار و عکسبردار نیز در اختیار زوجها قرار میگیرد تا به ثبت و ضبط لحظات خوش آنها بپردازد که عکاسها برای گرفتن 200 تا 250 عدد عکس کاملا حرفهای در مناظر بهیادماندنی و بیبدیل مقصد آمادگی دارند و بعد از اتمام کار بهصورت رایگان چند عکس پرینت شده در سایزهای بزرگ بهعنوان هدیه به عروس و داماد اهدا میکنند.
وی درباره میزان استقبال زوجهای جوان از این تورها اظهار میدارد: ارائه پکیجهای تخصصی نیازمند ابزارهای مختلف بازاریابی است تا به جذب مشتریان ویژه و مخاطبان خاص منجر شود. بنابراین میزان استقبال از این تورها ارتباط مستقیمی با این ابزارها دارد. اما بهصورت کلی پیکجهای ویژه ماه عسل در مراحل ابتدایی تعریف و جاگیری در میان مخاطبان قرار دارد و قضاوت در مورد میزان استقبال و سنجش رضایت عروس و دامادها هنوز زود است.
مهدوی در پاسخ به اینکه کدام مقصدها از جذابیت بیشتری برخوردارند و عروس و دامادها بیشتر به دنبال چه مقاصد و چه ویژگیهایی هستند بیان میکند: آنچه خرید مشتریان و نحوه انتخاب مقصد را تحت تاثیر قرار میدهد بیشتر دو عامل بودجه و انگیزه سفر است، ضمن اینکه سلیقههای زوجها درباره چگونگی گذران سفر ماهعسل نیز با هم متفاوت است. زوجهایی که قصد تفریح و مسافرت خارجی دارند بیشتر کشورهای ترکیه، امارات و تایلند را انتخاب میکنند. دسته دیگر که خواهان بازدید از اماکن تاریخ و فرهنگی هستند کشورهای هند، ایتالیا، فرانسه و چین را میپسندند. بسیاری از عروس و دامادها نیز به کشورهایی علاقه دارند که از سواحل خوبی برخوردار هستند.