شاید بسیاری از ما زمانی که هوس خوردن شکلات میکنیم به نزدیکترین سوپرمارکت مراجعه کرده و خرید خود را انجام میدهیم اما برخی افراد هستند که نیازشان با رفتن به سوپرمارکت رفع نمیشود و به مغازههای تخصصی این حوزه سر میزنند. با اینکه همیشه پزشکان و متخصصان لاغری خوردن شکلات را برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند ممنوع اعلام میکنند اما فروش این محصول خوشمزه هر کسی را وسوسه میکند که به این سمت برود و به قول معروف ناخنکی به آن بزند.
خوردن شکلات وسوسهانگیز است اما سود آن از میل کردن آن برای کارآفرینان و مدیران وسوسه بیشتری دارد. بسیاری از افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند با وجود رکودی که در کشور حاکم است توانستهاند فروش خود را حفظ کرده و سود کسب کنند. اگر شما نیز در این زمینه فعالیت دارید و میخواهید چگونگی کسب درآمد و سود بیشتر را بدانید، حتما نگاهی به گزارش زیر بیندازید تا از چند و چون ماجرا باخبر شوید.
بازی با طعمها
فروش شکلات برای افرادی که در این صنف مشغول هستند کار لذت بخشی است و گذران زندگی از این طریق کار مشکلی نیست. اما برخی افراد به فکر افزایش سرمایه و همچنین درآمد هستند به همین دلیل از روشهایی خاص برای فروش محصولات خود استفاده میکنند. شما بهعنوان مدیر یک فروشگاه عرضهکننده شکلات باید بدانید که مشتریانتان چه طعم و مزهای را میپسندند. برخی افراد شکلات تلخ دوست دارند و برخی دیگر به شکلاتهای شیرین علاقهمندند.
شما علاقه مشتریان ثابت خود را در حافظه بسپارید. همچنین میتوانید برای اینکه این علایق راحتتر در دسترس شما باشند از یک فرم استفاده کرده و زمانی که افراد برای خرید به مغازه مراجعه میکنند از آنها بخواهید که آن را پر کنند. در این فرم باید تاریخ تولد، نام فرد و همچنین شماره تماس وی ذکر شود.همچنین میتوانید تمهیداتی را در نظر بگیرید که مشتریان بتوانند قبل از خرید، طعمهای جدید را تست کنند.
تبریک تولد با هدیه شکلات
برای افرادی که بهصورت هفتهای یا ماهانه از شما خرید میکنند حتما تفاوت قائل شوید. بهعنوان مثال میتوانید تاریخ تولد افراد را هر روز بررسی کرده و یک شکلات به آنها هدیه دهید. زمانی که با آنان تماس میگیرید حتما موضوع هدیه را در میان بگذارید همین موضوع باعث میشود تا توجه افراد به شما و فعالیتتان جذب شود.
اما نکته قابل توجه این خواهد بود که شما باید به فکر افزایش مشتری باشید و تاکنون هرچه گفته شد درباره مشتریان موجود و نگه داشتن آن است. در این مرحله باید از تبلیغات محیطی و محلهای استفاده کرد تا افراد بیشتری رغبت مراجعه به فروشگاه شما را داشته باشند. در تبلیغات اصلا نباید از خودتان تعریف کنید و حتی موضوعاتی مانند هدیه در تاریخ تولید را ذکر نکنید. تنها به معرفی محصولات بسنده کرده و سعی کنید تا جایی که میتوانید آدرس فروشگاه و خدماتی که قصد ارائه دارید بازگو کنید.
غرفه بستهبندی فراموش نشود
از فردی که در بستهبندی محصولات تبحر دارد بهره ببرید و یک طرف غرفه فروشگاه را برای این کار اختصاص دهید. برخی افراد محصولاتی را که تهیه میکنند قصد دارند به کسی کادو داده یا برای تبریک به منزل کسی ببرند و شما میتوانید با در نظر گرفتن این بخش کار این افراد را ساده کرده و به جای قرار دادن محصول در یک پلاستیک ساده از کادو پیچهای خاص استفاده کنید.
مناسبتها را فراموش نکنید
حال به بخش محصولات و مناسبتها میرسیم که بسیار اهمیت دارد. محصولات شما با مناسبتهای سال باید تناسب داشته باشد. بهعنوان مثال برخی شکلاتها مربوط به کریسمس است و برخی دیگر برای نوروز. شما نمیتوانید شکلاتهای طرح کریسمس را برای نوروز بفروشید. سعی کنید در شکلاتهای خود برای نوروز از طرحهای تخت جمشید یا پاسارگاد بهره ببرید و برای کریسمس نیز از طرحهای خاص استفاده کنید. همچنین برای مناسبتهایی مانند شب یلدا میتوانید از این طرحها برای فروش استفاده کرده و فروشگاه خود را در یک منطقه شهره کنید.
اما برخی افراد ممکن است زمان کافی برای کادو کردن محصول در اختیار نداشته باشند و باید برای آنها شکلاتهای آماده ارائه دهید. شکلاتهای کادویی باید در صدر دیدگان مشتری باشد و شما باید در این بخش سعی داشته باشید از عرضه محصولات به روز غافل نشوید تا بهترین مشتریها خریدار بهترین محصولات شما باشند.
فضای مجازی و کسب سود
برای اینکه بتوانید نیاز مشتریان خود را از راههای دور و نزدیک پاسخ دهید باید از فضای مجازی بهره ببرید.در فضای مجازی محصولات خود را عرضه کنید و قیمت آن را به همراه مقدار محصول ذکر کنید. اگر تبلیغات شما بدون ذکر قیمت باشد مطمئن باشید که تنها هزینههای خود را افزایش دادید به این دلیل که مهمترین بخش هر خرید قیمت آن است و باید برای خانوارها صرفه داشته باشد. سعی کنید تبلیغات خود را در همه شبکههای اجتماعی منتشر کنید. همچنین سفارش از طریق آن را در برنامههای خود داشته باشید. این کار شما باعث میشود تا افراد زیادی نسبت به سفارش محصولات شما خودی نشان بدهند.
شکلاتهای تولدی
ممکن است برخی افراد برای تهیه محصولات پذیرایی در روز تولدشان به فروشگاه شما مراجعه کنند. شما باید این فرصت را مغتنم بشمارید و توجه خاص این افراد را جلب کنید. بهعنوان مثال با شکلات نام فرد را روی یک صفحه درج کنید و با شکلاتهای دیگر دور آن را تزیین کرده و محصول را بهصورت کادو پیچ تحویل دهید. همچنین از پاستیلهای خاص و فروش محصولات خاص مانند شکلات صبحانههای ویترینی بهره ببرید تا بیشترین سود را در برنامه داشته باشید.
اگر میخواهید کار خود را فراتر از منطقه و محله در نظر بگیرید باید فروش محصولات داخلی و خارجی را در کنار هم داشته باشید. همچنین برای افزایش مشتری میتوانید ارسال پستی را در برنامه فعالیت فروشگاه بگذارید تا شهرستانهای مختلف بتوانند به راحتی از فروشگاه شما خرید و محصول را دریافت کنند.