یکی از مهمترین دغدغههای استارتاپها و شرکتهای نوپا تامین مالی و جذب سرمایهگذار برای تولید و بازاریابی محصول است، اغلب افراد شروعکننده این شرکتها و استارتاپها ایدههای بزرگ در سر دارند اما سرمایههای لازم برای پیشبرد این ایدهها و به ظهور رساندن آنها را ندارند، نوآوری به معنی ارائه محصول یا خدمتی نو و قابل مصرف به جامعه است که در دنیای امروز یکی از مهمترین ارکان پیشرفت اقتصادی کشورها همین نوآوری است و در کشورهای جهان اول سرمایهگذاری در این بخش یکی از ارکان ضروری برای پیشرفت و توسعه است.
دولت و فرشتگان سرمایهگذاری
تامین مالی و سرمایهگذاری روی ایدههای نو در کشورهای دیگر که ارزش زیادی برای ایدههای نو و ایدهپردازان قائل میشوند توسط دولت و پارکهای علم و فناوری مرتفع میشود، همچنین فرشتگان سرمایهگذاری هم که در واقع سرمایهگذاران بخشخصوصی هستند در کنار شتابدهنده به ایدهپردازان کمک میکنند تا ایدههای خود را پردازش کرده و پس از تولید محصول آن را در بازار وارد میکنند و هم در بخش تولید و هم فروش و بازاریابی به نوآوران جامعه کمک میکنند و در نهایت در سودآوری ایده سهیم میشوند.
این در حالی است که زمینههای تجاریسازی برای محصولات و خدمات شرکتهای نوپا مسیر دشواری است و ایدهپرداز به تنهایی قادر به طی طریق نیست، مسئلهای که گاهی در میان راه نفس ایدهپرداز را گرفته و تلاشهای او را بینتیجه میگذارد. چندی پیش گفتوگوی اختصاصی با «اسماعیل تضرعی» مدیر و ایدهپرداز یکی از ایدههای ناب در حوزه شبکههای اجتماعی داشتیم.
«اسین» هرگز دیده نشد
«اسین» ایده یک شبکه اجتماعی مبتنی بر وب است. در اسین کاربران میتوانند رویدادهای خود را با دوستان یا کسانی که دنبال میکنند به اشتراک بگذارند و این شبکه اجتماعی برطرفکننده همه نیازهای کاربران ایرانی بدون مشکل و فیلتر است. این شبکه اجتماعی در مسابقه فراخوان ایده دونیت انتخاب شده و در نظرسنجی مردمی رتبه اول را کسب کرده است.
اسماعیل تضرعی، در این گفتوگو گفته بود که کاربران ایرانی در استفاده از شبکههای اجتماعی رتبههای اول تا سوم را در وایبر، تلگرام و فیسبوک دارند و همین مسئله فرصتهای زیادی را برای ایدهپردازان حوزه شبکههای اجتماعی به وجود میآورد اما متاسفانه به دلیل نبود یا کمبود زیرساختهای کافی، سستی ساختار قضایی تجاری، آموزشهای ضعیف و البته سرعت ضعیف نت سرمایهگذاران کمتر روی این بخش سرمایهگذاری میکنند.
مرگ یک ایدهپرداز و مرگ ایدهها
شاید این آخرین گفتوگوی اسماعیل تضرعی با رسانهها بود، چرا که چندی پیش او در حادثه رانندگی جان خود را از دست داد و تمام ایدههای بکر خود را برد، وی تا زمان مرگ خود به دنبال حامی و سرمایهگذاری بود تا بتواند اسین را بهعنوان یک شبکه اجتماعی وارد بازار کند اما در حال حاضر تیم او و برادرش به دنبال سرمایهگذار و حامی مالی برای تمام کردن پروژه اسین و ورود آن به بازار هستند.