كسب و كار استندآپ كمدی در آمریكا حسابی گرفته است. شركتهای قدیمی با مدل شركتهای بزرگی مانند گوگل و فیسبوك، استودیوها و شوهای كوچكتر را میخرند و مثل هیولایی كه سیری ندارد، بزرگ و بزرگتر میشوند. یك دلیل عظمت یافتن صنعت محبوب، فناوریهای ارتباطی مدرن است.
كمدینها جوكهایشان را در توییتر میگویند، در اسنپچت حضور فعالی دارند و داستانهای خود را در پادكست عرضه میكنند و همه این كارها برای این است كه اجراهای زنده آنها در باشگاهها پیشزمینه داشته باشد.
یكی از این كمدینها، لوئی سیكی است. او سال گذشته زمانی كه 47 ساله بود، این مدل عرضه را آزمایش كرد و به نتایج خوبی هم رسید. او بعد از این كه فروش آثار دانلودشدهاش بالا بود، برنامهای را مستقلا تهیه و با موفقیت آن را عرضه كرد. او سال گذشته در برنامه «زنده در كمدی استور»گفت: «من رویای داشتن یك هیكل ورزشكاری را كاملا كنار گذاشتهام. میخواهم این طور باشد كه وقتی مردم فهمیدند مردهام، از خودشان این سوال را بپرسند چه اتفاقی افتاده است.»
اشاره او به حضور در فضاهای مجازی است و اینكه دیگر حتی اگر در هیچ اجرای زندهای هم دیده نشود، مجازا به كارش ادامه خواهد داد. استفاده از فضاهای عمومی برای جان دادن به اجراهای كمدی سابقه زیادی دارد.
در سال 2013، وقتی كه آقای لوكوایس یك برنامه كمدی صحنه از تام سگورا ضبط میكرد، این عوامل استودیو بودند كه صندلیها را پر میكردند. آنها به صورت برنامهریزیشده به كافههای اطراف میرفتند و همینطور كه مثل مشتریهای عادی چیزی میخوردند، درباره برنامهشان صحبت میكردند. هدف آنها این بود كه نام این برنامه دهان به دهان منتقل شود.
اما برنامههای دیگری كه كارشان را به نتفلیكس (شبكه جهانی فروش سریال و فیلم) واگذار كردند، شاهد رشد فروش بلیتهای برنامههای زندهشان بودند.
همكاری نتفلیكس با تام سگورا، آنقدر برای این شبكه سودآور بود كه آنها به فكر افتادند این بار خودشان تهیهكننده یكسری از برنامههای او در ماه ژانویه باشند. سگورای 37 ساله هم از همكاری سود بالایی برده است. او اعتراف كرده كه درآمدش تا حد زیادی بالاتر رفته اما به جزییات آن اشاره نكرده است.
علاقهمندی نتفلیكس به كمدی صحنه روز به روز بیشتر میشود. آنها اخیراً تعداد زیادی استعدادیاباستخدام كردهاند و آنها را به باشگاهها و فستیوالها میفرستند تا كار كمدینهای صحنه را از نزدیك ببینند. آنها یك الگوریتم خاص دارند كه به مشتركان خود براساس فیلمها و سریالهایی كه میخرند، برنامههای كمدی صحنه را هم پیشنهاد میكنند.
نتفلیكس به كمدیهای صحنه صرفاً بهعنوان یك برنامه سرگرمكننده نگاه نمیكند. آنها معتقدند كمدیهای صحنه، سنگ بنای برنامههای دیگری هستند و چند مورد موفق هم از كمدینهایی كه برایشان برنامههای دیگر هم تولید كردهاند، داشتهاند.
شوهای استندآپ خیلی ارزان هستند و تولید آنها آسان است و همین آنها را برای شركتهایی مانند نتفلیكس جذاب میكند.
اوان شاپیرو، مدیر اجرایی شركت سیسو معتقد است كمدینهای سرشناسی مانند كامرون اسپوزیتو و ماتبسر كمك زیادی به جذب مشتركان میكنند و عامل اصلی اینكه مردم حاضرند 4 دلار در ماه بدهند تا مشترك سایت باشند، اینها هستند.
همكاری كمدینهای صحنه و سایتهایی مانند نتفلیكس، برای هر دو طرف تماما سود است و بعد جدیدی به صنعتی داده كه دوباره جان تازهای گرفته است.
كمدینهای صحنه همچنین –همانطور كه انتظار میرود- حضور فعالی در شبكههای اجتماعی دارند. شبكههای اجتماعی دریایی از مخاطبان است كه بیشتر از تولید كردن، دوست دارند پیرو باشند و از چیزهایی كه میبینند و میخوانند لذت ببرند. پس چه كسی بهتر از افراد حاضرجواب و باهوش و بامزهای كه كارشان سرگرم كردن مخاطب است.
كمدینهای صحنه از این شبكههای اجتماعی به خوبی برای تبلیغ كارهای خود استفاده میكنند و با حضور فعال، پایگاهی بالقوه از مخاطبان ایجاد میكنند.
حضور فعال آنها در این شبكهها، نهتنها برای خودشان كه برای این صنعت هم مفید است. هر روز تعداد زیادی به مخاطبان این كمدینها در شبكههای اجتماعی اضافه میشود. این یعنی گسترده شدن بازار كسب و كار آنها و هر روز تعداد بیشتری از نوجوانان و جوانان آرزو میكنند وقتی بزرگ میشوند كمدین صحنه باشند و این یعنی گسترده شدن صنعت كمدی صحنه.