همزمان با نزدیک شدن اپل به دهمین سالگرد تولید و عرضه گوشیهای آیفون به بازارهای جهانی، شرکت سامسونگ که اصلیترین رقیب این برند آمریکایی محسوب میشود مشغول تولید گوشیهای متنوعتر و ارزانتر بوده و از این طریق قصد دارد سهم بیشتری از بازار گوشیهای هوشمند را به خود اختصاص دهد.
همزمان با انتشار گزارش مالی سه ماهه دوم سال جاری شرکت اپل و افزایش درآمد آن، این برند مشهور و محبوب آمریکایی اعلام کرد که تاکنون یکمیلیارد دستگاه آیفون فروخته است. گفتنی است آیفون نخستین بار در سال 2007 میلادی به بازار عرضه شده و هماکنون در آستانه 10 سالگی خود قرار دارد.
پس از انتشار گزارش مالی اپل، مؤسسه IDC پیشبینی خود را از سهم هر یک از شرکتهای تولیدکننده گوشیهای هوشمند منتشر کرد. براساس پیشبینی مذکور، اپل پس از سامسونگ دومین تولیدکننده گوشیهای هوشمند در جهان محسوب میشود.
پیشبینی مؤسسه IDC تخمین فوق را در شرایطی منتشر میکند که براساس برآوردهای صورت گرفته در این مؤسسه، میزان تولید گوشیهای هوشمند اپل با کاهشی 15درصدی مواجه شده و رقیب قدرتمند آن یعنی سامسونگ با بهرهبرداری از روند نزولی تولید گوشیهای آیفون، با رشدی 6درصدی که به عقیده کارشناسان علت عمده آن عرضه مدل گلکسی S7 به بازار عنوان شده، در پی کسب سهم بیشتری از بازار گوشیهای هوشمند است.
با وجود پیش افتادن سامسونگ از اپل در حوزه فروش و کسب سهم بیشتر از بازار، مؤسسه IDC گزارش مالی اپل و فروش یک میلیارد گوشی هوشمند از سوی این شرکت آمریکایی را تأیید کرده و اعلام کرد: «به لطف عرضه مدل ارزانتر iPhone SE، اپل شاهد افزایش فروش در بازارهای اصلی و بازارهای نوظهور بوده است.»
لازم به ذکر است که براساس گزارش مالی منتشر شده از سوی اپل، این برند محبوب با فروش 4میلیون و 40هزار دستگاه آیفون تا پایان سه ماهه دوم سال 2016، طبق برآوردهای صورت گرفته رقمی حدود 24میلیارد دلار درآمدداشته است.
در این رابطه کارشناسان و تحلیلگران مؤسسه IDC معتقدند ثبت فروش 4میلیونی در آخرین گزارش مالی اپل حاکی از کاهش تدریجی فروش این شرکت آمریکایی بوده و جزئیات مربوط به میزان فروش آیفونهای اپل نشاندهنده آن است که بیشتر فروش این برند معتبر در حوزه تولید گوشیهای هوشمند در بازار چین محقق شده است.
در همین چارچوب کارشناسان و فعالان صنعت تولید گوشیهای هوشمند معتقدند از آنجایی که عمده فروش گوشیهای برند اپل در بازار چین اتفاق میافتد، کاهش تقاضا در این بازار بزرگ و جذاب در کل سبب کاهش میزان فروش گوشیهای آیفون اپل شده است.
از سوی دیگر بخش قابل توجهی از تحلیلگران معتقدند کاهش فروش اپل در چین تنها دلیل افت فروش این شرکت نبوده و عملکرد قابل قبول سایر رقبای آن نظیر سامسونگ که با طراحی و تولید محصولات متنوع، با کیفیت و ارزانتر نسبت به آیفون در پی کسب سهم بیشتری از بازار هستند نیز از جمله دلایل تأثیرگذار بر روند نزولی فروش آیفون بوده است.
این تحلیلگران همچنین عدم وجود تفاوت آشکار میان آیفون و گوشیهای پرچمدار اندرویدی بهعنوان دلیل دیگری برای کاهش استقبال کاربران از مدلهای جدید آیفون برشمردهاند.
در این راستا و براساس اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، در حال حاضر سیستم عامل اندروید یکمیلیارد و 400میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که این میزان با استناد به فروش بیش از یکمیلیارد دستگاه از مدلهای مختلف آیفون، تفاوتی 400میلیونی را نشان میدهد.