دو روز پیش بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان برای پاسخگویی به سوالات اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ارسال پیامکهای انبوه حاضر شد، اما طبق گفتههای اعضای این کمیسیون، پاسخهای وزیر نتوانسته آنها را قانع کند. از سوی دیگر، مسئولان وزارت ارتباطات از مستندات محکم خود سخن میگویند و معتقدند در کمیسیون فرهنگی مجلس، پاسخهای مستند و فنی از سوی وزیر ارتباطات ارائه شده است.
مرتضی براری، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس و سوالات مطرح شده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خلاصه سوال این بود که «چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرایطی را فراهم نکرده است تا مشترکان تلفنی و شبکههای ارتباطی، قادر باشند تبلیغات دریافتی خود را به تفکیک ارسال کننده، فعال یا غیرفعال کنند و از اطلاعرسانی و تبلیغات مفید بهرهمند شوند.»
براری به پاسخهای ارائه شده وزیر ارتباطات اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در فاز اول در راستای حمایت از حقوق مشترکین به منظور حذف پیامکهای انبوه، مصوبات 133 و 147 در تاریخ 90/11/25 و 91/6/5 را ارائه کرده است تا مشترکین بتوانند با ارسال کدهایی همه پیامکهای تبلیغاتی خود را حذف کنند.
وی به فاز دوم فعالیت وزارت ارتباطات و پاسخ واعظی درجلسه کمیسیون فرهنگی اشاره کرد و افزود: وزارت ارتباطات در شهریور ماه امسال از اپراتورها خواست تا سامانهای را طراحی کنند تا مشترکان بتوانند پیامکهای تبلیغاتی را مدیریت کنند که در این راستا اپراتورها نیز اقدامات لازم را انجام دادهاند و این سامانه در آیندهای نزدیک بهرهبرداری میشود. البته لازم به ذکر است مشترکین با لحاظ کردن سرشماره پیامکهای تبلیغاتی میتوانند خودشان پیامکها را مدیریت کنند.
براری به پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص قیمت پیامکها اشاره کرد و ادامه داد: قیمت هر پیامک خدمات ارزش افزوده متناسب با نوع خدمت پیامک بین 35 تا 200 تومان است که به مخاطب نیز اعلام میشود. وی درباره سوال مطرح شده در مورد پیامکهای مربوط به سرویسهای ارزش افزوده از وزیر ارتباطات گفت: این گونه سرویسها پس از اطلاعرسانی توسط اپراتور صرفا به تقاضای خود مشترک فعالسازی میشود و با فعالسازی آن نیز در پایان هر پیامک درباره تداوم این سرویس نیز از مشترک سوال میشود.
وی در مورد سوال مطرح شده درباره نظارت بر محتوای پیامکها گفت: در این باره وزیر ارتباطات درکمیسیون فرهنگی مجلس گفته است که مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مسئولیت محتوا و نظارت بر محتوا، بر عهده وزارت ارشاد است و کمیتهای زیرنظر وزیر ارشاد تشکیل شده که وزارت ارتباطات نیز عضو این کمیته است. معاون پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: به منظور همکاری با وزارت ارشاد درخصوص تأمین زیرساختها، وزارت ارتباطات همکاری لازم را در این زمینه داشته و زیرساختها و پهنای باند مورد نیاز، تأمین شده است.
محمدرضا فروزان کارشناس شبکههای GSM در پاسخ به این سوال که سامانه جدیدی که قرار است توسط وزارت ارتباطات راهاندازی شود چه امکاناتی را در اختیار مشترکان تلفن همراه کشورمان قرار میدهد، گفت: هنوز قابلیتهای این سامانه تشریح نشده است، اما اگر به شبکه اپراتورهای دیگر کشورها نگاه کنیم میتوان حدس زد که این سامانه چه خدماتی را به مشترکان ارائه خواهد داد. وی افزود: اپراتورهای زیادی در جهان خدماتی را ارائه میدهند که مشترک توسط آن میتواند روی ارسال یا عدم ارسال پیامکهای انبوه کنترل کند.
این کارشناس ادامه داد: پیامکهای انبوه در این اپراتورها تفکیک میشوند و هر کدام دارای سر شماره منحصر به فردی هستند که شامل گروه تفکیک شده خود است. بهعنوان مثال پیامکهای اطلاعرسانی دارای سرشماره مشخصی هستند و پیامکهای علمی دارای سر شماره دیگری هستند که مشترک در صورت لزوم میتواند هر یک از آنها را قطع یا وصل کند.
فروزان درباره چگونگی استفاده از خدمات مدیریتی بر پیامکهای انبوه گفت: مشترک هرگاه پیامکی را از سامانهای دریافت میکند و دیگر نمیخواهد از این نوع پیامکها دریافت کند به همان شماره کلمه OFF را ارسال میکند و دیگر از آن سرشماره پیامکی دریافت نخواهد کرد و اگر بعد از مدتی دوباره خواستار دریافت پیامکها از آن گروه رافعال کند، میتواند با ارسال کلمه ON خدمات ارائه شده آن گروه را برای خود فعال کند. وی افزود: به نظر میرسد سامانهای که مسئولان ارتباطی کشورمان از آن سخن میگویند نیز به همین شکل کارخواهد کرد و مطمئنا مشترکان را راضی خواهد کرد.