کمپین ساخت ایران در کنار همه ابعاد تبلیغاتیاش یک دستاورد ویژه برای برندهای ایرانی دارد و آن اینکه آژانسهای تبلیغاتی و تحقیقات بازار میتوانند از اطلاعات کمپین ساخت ایران استفادههای فراوانی کنند. این آژانسها قادرند اطلاعات منتشر شده را جمعآوری و تحلیل کرده و در خدمت شرکتهایی که در حال طراحی برندبوک خود هستند، بگذارند. این موضوع میتواند در قالب گزارشهایی باشد که بهعنوان نمونه نشان میدهد در یک بازه زمانی خاص، از نگاه مخاطبان شبکههای اجتماعی، سهم ذهنی افراد در مورد چه برندهایی بالا بوده و برندهای خوب و بد در این موضوع امتیازبندی شوند.
از سوی دیگر با استفاده از این کمپین، میتوان مانند سایت اینتربرند عمل کرد و خوب یا بد بودن برندها را براساس معیارهایی درجهبندی کرد و برای آن خطکش و معیاری را مشخص و بهصورت کلی این اطلاعات را هدایتشده به اهالی کسبوکار منتقل کرد. در این میان باید در نظر داشت که گاه نگاه مخاطبان به این برندها احساسی بوده و این اطلاعات از سهم ذهنی مخاطبان از برندها در شرایط مختلفی ارائه میشود. بهعنوان مثال، ممکن است مخاطبی برای برند خوب، نام پریل را مطرح کند که میتواند دلیلش این باشد که شب گذشته با یک آگهی از پریل برخورد کرده باشد و بهصورت احساسی نام این برند را مطرح کند اما اگر آژانسهای تحقیقات بازار و تبلیغاتی معیار خوب یا بد بودن این برندها را تحلیل کنند،
این موضوع باعث میشود پاسخ احساسی مردم با تحلیل کارشناسان که بهصورت منطقی است، در راستای تحقیقات بازار در اختیار برندها قرار گیرد. بهعنوان نمونه آژانسی در این تحلیل، برند کاله یا هاکوپیان را از نظر منطقی و احساسی مورد تحلیل قرار دهد و اگر این برندها بخواهند این جایگاه را در میان مردم حفظ کنند، آژانس، استراتژیهای و کمپینهای تبلیغاتی را به آنها پیشنهاد کند. کمپین ساخت ایران در حال حاضر هدایت نشده و آژانسهای تبلیغاتی و تحقیقات بازار میتوانند آن را با تحلیل و بررسی، هدایت کنند.
از طرفی برای تحلیل این موضوع که چرا کمپین ساخت ایران با استقبال خوبی مواجه شده، آژانسهای تحقیقات بازار و تبلیغاتی باید این موضوع را بررسی و موشکافی کنند که آیا این استقبال در راستای حمایت از تولیدات داخلی بوده یا به علت دلزدگی این چندساله مردم از برندهای داخلی، از این کمپین استقبال و در آن مشارکت کردهاند. پاسخ هر چه که باشد، آژانسهای تبلیغاتی میتوانند از این اطلاعات و تحلیلهای بهدست آمده استفادههای زیادی داشته باشند و مشاورههای بهتری را در اختیار سازمانهای مختلف قرار دهند.
* مشاور بازاریابی