اخبار رسوایی شرکت میتسوبیشی و دستکاری این شرکت در دادههای مربوط به آزمایش مصرف بهینه سوخت، نشانه دیگری از تلاش شرکتهای خودروسازی برای دور زدن قوانین رو به رشد دولتهاست. در سالهای اخیر و پیش از رسوایی میتسوبیشی، شرکتهای هیوندای موتور، کیا موتور و فورد موتور، مجبور به معذرتخواهی به دلیل درج ارقام اغراقآمیز سوخت خودرو بر مایل روی شیشه خودروهاشده بودند.
موسسه حفاظت از محیط زیست آمریکا، خودروسازان را مقید کرده است تا مصرف سوخت خودرو بر مایل را در هنگام فروش خودروها روی شیشههای آن بچسبانند. شرکتهای خودروسازی بیشتری در خطر پیوستن به لیست شرکتهای قانونگریز هستند. گروه تولیدی پژو سیتروئن (PSA) هفته گذشته توسط بازرسان سازمان مبارزه با جعل و تقلب فرانسه، مورد بازرسی قرار گرفته است و وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی خودروهای شرکت آلمانی Daimler AG است.
تقلب خودروسازان با تصمیم قانونگذاران به وضع قوانین سفت و سخت حمایت از محیط زیست، افزایش پیدا کرده است. قانونگذاران به دنبال مجاب کردن خودروسازان به تولید خودروهایی هستند که آلودگی کمتری ایجاد کرده و سوخت کمتری مصرف کنند. برای مثال شرکتهای تولیدکننده خودرو در آمریکا موظف هستند تا سال 2025 خودروهایی تولید کنند که مسافت 88.7 کیلومتر را تنها با یک گالن سوخت طی کنند.
قرار بر این بوده که شرکتهای خودروساز خودشان تستهای مربوطه و لازم را انجام داده و نتایج آن را به دولت ارائه دهند، اما مشکلات و تقلبات اخیر، صداقت خودروسازان را زیر سوال برده است و مسئولان را به اینفکر انداخته که انجام دادن تستهای لازم را به خودروسازان نسپارند.
جیک فیشر، از ماهنامه آمریکایی Consumer Report، که از شکست کمپانی فورد برای رعایت درجه اقتصادی سوخت در اتومبیلهای دوگانه سوز پرده برداشته بود، میگوید: «اتفاقات و رسواییهای اخیر قطعا سبب خدشهدار شدن اعتماد میشود. وقتی مصرفکنندگان پول زیادی برای خرید یک محصول میپردازند، انتظار دارند از صداقت تولیدکننده مطمئن شوند و مطمئن باشند خودروسازان تقلب نمیکنند یا اطلاعات غلط نمیدهند.»
وزارت حمل ونقل ژاپن روز جمعه و پس از آنکه شرکت میتسوبیشی اقرار کرد که در مورد بهرهوری سوخت 625 هزار خودرو اغراق کرده است، به تحقیقات و بازرسی خود از اینشرکت ادامه داد. حتی قبل از انتشار خبر رسوایی میتسوبیشی، مدیران شرکتهای خودروسازی نسبت به بیاعتماد شدن مشتریان هشدار داده بودند.
سال گذشته، پس از انتشار خبر تقلب شرکت فولکس واگن در آزمایش سوخت خودروهای تولیدیاش، فومیهیکو ایکه، رئیس انجمن تولیدکنندگان خودروی ژاپن و رئیس شرکت هوندا موتور گفته بود: «اقدام این شرکت (فولکس واگن)، سبب از بین رفتن اعتماد در صنعت خودروسازی شد.»
الان بائوم، کارشناس خودرو میگوید: «سر باز زدن یا دور زدن قوانین از سوی خودروسازان سیر افزایشی چشمگیری داشته است. به همین جهت سازمان حفظ محیط زیست آمریکا، دقت بیشتری در تایید نتایج آزمایشهای ارائه شده از سوی شرکتهای خودروسازی به خرج میدهد.»
بائوم میگوید: «تعداد زیاد رسواییهای گزارش شده، شرکتهای خودروسازی را در شرایط سختی قرار داده است. همچنین عدم اطمینان خریداران به این شرکتها صنعت خودروسازی را با مشکل مواجه کرده است. شرکتهای خودروسازی اعتماد مردم را از دست دادهاند و حالا باید برای برگرداندن این اعتماد تلاش کنند. سیستم تست خودروها از این پس جدیتر و سختتر خواهد بود و این موضوع هزینههای بیشتری را هم به سازمانهای حفظ محیط زیست و هم شرکتهای تولیدکننده وارد میکند.»
کارل باروئر، کارشناس ارشد خودرو میگوید: «اعمال تستهای سختتر سبب کاهش سرعت وارد شدن خودروهای جدید به بازار میشود و این موضوع تاثیر بسیار زیادی در سرتاسر صنعت خودروسازی خواهد داشت.»
به گفته فیشر، انتشار خبر رسوایی میتسوبیشی در رسانههای متعدد، باید درسی باشد برای سایر خودروسازان که قوانین را رعایت کنند.
سقوط شدید ارزش سهام
شرکت میتسوبیشی شانزدهمین شرکت بزرگ خودروسازی دنیاست و سالانه حدود یک میلیون خودرو تولید میکند. به دنبال انتشار خبر رسوایی این شرکت، ارزش سهام میتسوبیشی در یکروز 15 درصد سقوط کرد و با 733 ین بسته شد كه بیشترین میزان سقوط از سال 2004 میلادی تاكنون است. اما سقوط ارزش سهام این شرکت به اینجا محدود نشد و تا روز جمعه ارزش سهام این شرکت با 40 درصد افت روبهرو شده بود که این سقوط ارزش سهام معادل ۳میلیارد یورو ضرر محاسبه شده است.
کوئیچی سوگیموتو، کارشناس شرکت ژاپنی خدمات مالیUFJ Morgan Stanely میگوید: «احتمال دارد شرکت میتسوبیشی برای جبران ضررهای وارد شده، مجبور به فروش بخشی از داراییهای غیرمرتبط با صنعت خودروسازی شود. میتسوبیشی احتمالا با مخارجی چون جبران کردن ضرر مشتریان، پرداخت هزینههای دادگاه و همچنین جریمههای دولتی روبهرو خواهد شد.»
سیجی سوگی اورا، کارشناس شرکت تحقیقاتی Tokyo Research در گزارشی نوشته است: «این نخستین بار نیست که شرکت میتسوبیشی اینگونه مشکلساز میشود و اخبار جدید در مورد رسوایی این شرکت، شرایط را بدتر کرده است.»ارزش بازار شرکت میتسوبیشی معادل 5.2 میلیارد دلار گزارش شده است.