شما باید شركت خود را مورد ارزیابی قرار دهید و بهتر است براساس تلاشهایی كه در امر بازاریابی داشته است به آن امتیاز بدهید. برای این كار باید قبل از هر كاری به درك چالشها، مسائل و ایرادات استراتژی خود در كار برسید و سپس به خود امتیازدهید.
شناسایی و ارزیابی كاركرد
بهعنوان رییس یا مدیر یك شركت تبلیغاتی كوچك یا معمولی ممكن است در طول دوران كاریتان یكی از مسائل زیر به ذهن شما برسد:
1. برای برنامهریزی محصول بعدی خود مشكل داریم چون هنوز مشغول حمایت از محصولی هستیم كه تازه كار آن را به پایان رساندهایم.
2.بخش بازاریابی مردمی زمان زیادی برای توسعه كار خود صرف میكند و زمان كافی برای حمایت از فروش ندارد.
3. بخش تكرار فروش نمیتواند زمان خود را بهصورت كیفی پیش ببرد چراكه بیشتر وقت خود را صرف تماس و جذب مشتری جدید میكند.
4. خیلی طول میكشد تا ما بتوانیم تصمیم بگیریم از چه راهی میتوانیم استفاده كنیم تا بتوانیم به فرآیند فروش سرعت بدهیم.
5. چطور برای آینده و محصول بعدی تصمیم بگیریم؟
6. آیا باید تحویل محصول حال حاضر خود را به تاخیر بیندازیم تا بتوانیم امكانات بیشتری بگیریم؟
7. ما آنقدر بزرگ شدهایم كه احساس میكنیم راه و روشهای قدیمی دیگر برای ما كاركردی ندارند.
8. چطور میتوانیم كمپانی خود را در شرایطی پیش ببریم كه بیشتر براساس روابط فروشنده و مشتری باشد؟
9. آیا ما سرمایه خود را در بازاریابی اشتباه از دست میدهیم؟
10. ما چطور میتوانیم گروه بازاریابی خود را سازماندهی كنیم؟
حالا براساس پاسخهای زیر میتوانید كمپانی خود را از صفر تا 10 ارزیابی كنید و ببینید در چه موقعیتی قرار دارید. (0= هیچ پیشرفتی نداشتهاید و 10 = پیشرفتی قابل توجه و برجسته)
1. ما یك مدل فروش كاملا روشن و مشخص داریم كه فعالیتها و زمان مورد نیاز برای هر مرحله از فروش را ترسیم میكند.
2.ما از مدل فروش خود استفاده میكنیم تا هر فرصتی را شناسایی کرده و آن را به خط فروش خود برسانیم. گروه بازاریابی ما به طرز تاثیرگذاری از بخش توسعه، فروش و تیم اجرایی حمایت میكند.
3. گروه بازاریابی ما به خوبی از پس بخش حمایت از محصولات فعلی هم برمیآید. گروه بازاریابی ما به این توانایی رسیدهاند كه در یك زمانبندی مناسب به محصولات جدید هم برسند. ما از پیش برای هر نتیجهای و فرآیند كاری برنامهریزی كردهایم و براساس آن پیش میرویم.
4. گروه بازاریابی ما بهگونهای سازمان یافتهاند كه بتوانند برای شركت مطمئنترین شرایط كاری را فراهم كنند (درواقع همه زیرمجموعهها و گروهها تحت پوشش هستند).
5. ما دادههای مورد نیاز خود را از مشتریان و چشماندازی كه از ما انتظار دارند، جمعآوری كردیم كه شامل گزارشهای شكست یا موفقیت در یك پروژه هم هستند.
6. ما بهصورت دورهای به بررسی عملكرد بازاریابی خود میپردازیم تا بفهمیم در حال حاضر سرمایهگذاری در كدام بخش بیشتر جواب میدهد.
7. ما براساس نیازهای ویژه مشتریانمان یك پایگاه اطلاعاتی داریم كه طبق آن تصمیم میگیریم.
ارزیابی مجموع امتیازات
اگر امتیاز شما كمتر از 5 است: شما در ابتدای راه هستید و ضعف شما در بازاریابی به طرز قابل توجهی مانع شما برای رسیدن به نتیجه شده است.
اگر امتیاز شما بین 5 تا 8 است: شما اصول پایهای بازاریابی را رعایت میكنید اما بهتر است برای رسیدن به یك نتیجه عالی رویكرد جامعتری را اتخاذ كنید. اگر امتیاز شما بیش از 8 است: شما صاحب یك بازاریابی موفق هستید و این ظرفیت را دارید تا به صحنه رقابت بزرگتری وارد شوید.