صنعت بازاریابی یکی از شلوغ ترین کسب و کارهای دنیا از نظر تعداد برندهای فعال در آن است، علاوه بر این در این صنعت فشار رقابتی بسیار زیادی وجود دارد که می تواند برای کارآفرینان نوپا در این زمینه خرد کننده باشد.
با این حال فعالان این عرصه مجبور به اثبات ویژگی و توانایی های خود در این کسب و کار به منظور جلب مشتری هستند. در هر حال اگر برندهای بازاریابی نتوانند به طور مناسب برای خود بازاریابی کنند چگونه می توان انتظار داشت که بتوانند به مشتریان شان کمک موثری کنند؟
این فرآیند برای آژانس های بازاریابی به منزله تلاش بی وقفه در ارائه ایده های تازه و کارآمد است، دقیقا همان مجرایی که از طریق آن می توان خود را در دنیای بازاریابی مطرح ساخت. در عین حال نکته جالبی که در مورد ایده های آژانس های بازاریابی وجود دارد، امکان استفاده مجددشان توسط کارآفرینان دیگر کسب و کارها است.
با این تفاسیر اگر شما قصد ورود به دنیای کسب و کار به عنوان یک کارآفرین را دارید، ایده های آژانس های بازاریابی به شدت شانس دیده شدن تان را افزایش خواهد داد. پس بهتر است توجه و وقت ویژه ای را به بررسی این ایده ها اختصاص دهید.
ایده
آژانس تبلیغاتی Saatchi & Saatchi در سال 1970 توسط موریس ساعتچی و چارلز ساعتچی در لندن بنیان گذاری شد. گاهی اوقات از این آژانس به عنوان برترین شرکت بازاریابی دنیا نام برده می شود. دلیل این امر عمدتا ناشی از همکاری این برند با حزب محافظه کار بریتانیا در دهه 70و80 میلادی است. با این حال Saatchi & Saatchi به مانند بقیه برندهای بزرگ نمی تواند تنها به افتخارات خود متکی باشد.
در همین راستا این غول دنیای بازاریابی علاوه بر مدیریت کارکنان خود به شیوه ای که همه اعضا را در امر ایده پردازی درگیر می سازد، عمدتا ایده های تازه و عجیبی برای راضی نگه داشتن و جذب مشتریان جدید ابداع می کند. شایان ذکر است یکی از عمده ترین دلایل شهرت جهانی این برند همین شیوه های عجیب و گاهی خنده دار جهت بازاریابی برای مشتریان است.
هنگامی که برند Saatchi & Saatchi در رقابت برای به دست آوردن امتیاز همکاری با برند تویوتا بود، ایده اصلی شرکت برای جلب نظر مدیران ارشد تویوتا به طرز عجیبی دیوانگی محض به حساب می آمد.
براساس ایده Saatchi & Saatchi سه عدد از اتومبیل های برند تویوتا به طور معلق از دیوار شعبه اصلی شرکت آویزان شدند. این امر علاوه بر اینکه ذهنیت پیروزی آژانس در مزایده برند تویوتا را در افکار مردم تقویت می کرد، توجه مدیران ارشد تویوتا را نیز به این آژانس بازاریابی جلب کرد.
بدون شک ایده Saatchi & Saatchi در وهله نخست دیوانگی محض به حساب می آمد، اما این غول دنیای تبلیغات درست از راه هایی به موفقیت چنگ انداخته است که دیگران آنها را دیوانگی نام نهاده اند. همان طورکه می توان حدس زد Saatchi & Saatchi در این مزایده با اختلاف بسیار زیادی نسبت به رقبا، امتیاز همکاری با برند تویوتا را به دست آورد.
اگرچه آویزان ساختن محصولات شرکتی که قصد همکاری و جلب نظرش را دارید در همه موارد راه گشا نیست، اما این شیوه به طور واضح اعتمادبه نفس و شجاعت شما را در انجام کارهای جسورانه به نمایش خواهد گذاشت. از همین طریق امکان تحت تاثیر قرار گرفتن شرکت مورد نظر یا حتی مشتریان وجود دارد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- پیش از طراحی یا انتخاب هرگونه ایده ای به طور دقیق علایق مشتریان خود را مورد ارزیابی دقیق قرار دهید. توجه داشته باشید که در این فرآیند آنچه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است سلیقه مشتریان شما و نه سلیقه خودتان است.
- مبارزه با رقبا را به میان مشتریان منتقل سازید. از این طریق شما علاوه بر در دست داشتن مدیریت نبرد تبلیغاتی، به آسانی می توانید بر افکار عمومی تاثیر بگذارید. در هر صورت اهمیت نخستین برندی که این مبارزه را به سمت مشتریان پیش می برد نباید از یاد برد.
- شجاع باشید. بدون انجام کارهای غیر معمولی امکان تحت تاثیر قرار دادن افراد بسیار کاهش خواهد یافت. اگر قصد متقاعد کردن مشتریان را دارید، باید ترس را کنار بگذارید.