در میان بسیاری از مشاغل مدیریتی یک شغل است که در ظاهر با مدیریت در ارتباط نیست، اما اصول مدیریتی به شکلی نهفته در آن ریشه دوانده و بدون رعایت این اصول نمیتوان در این شغل فعالیت داشت.این شغل خدمات دامپروری است که این روزها کمتر سرمایهگذاری ســـراغ آن میرود. بهطور معمول تصور افراد از شغل مدیریتی یک فردی است که پشت میز نشسته و دستور میدهد درحالیکه مدیر واقعی باید بیشتر از همه ایده داشته باشد، بیشتر از همه کار کند و بیشتر از همه مفید واقع شود، در غیراین صورت نمیتوان نام وی را مدیر گذاشت. خدمات دامپروری به دلیل اینکه با حیوانات در ارتباط است و تا حدی پیچیده به نظر میرسد، بسیاری از مدیران و کارآفرینان را از خود دور میکند.
واقعیت اینجاست که چنین مشاغلی همیشه در حاشیه بوده اما سود آنها بسیار وسوسهانگیز است؛ تا حدی که اگر کسی تصمیم به فعالیت در این شغل بگیرد و به قول معروف نان آن شغل را بخورد دیگر نمیتواند از آن دل بکند و برای همیشه در آنجا فعال خواهد بود. اگر با خدمات دامپزشکی آشنایی نداشته باشید، موفقیت شما در این شغل غیرممکن است، اما زمانیکه دقیقتر با این شغل درگیر شوید، زیر و بم آن را درمییابید.
گام اول تهیه محصولات و مواد اولیه مورد نیاز این شغل است که از طریق مشاوره با کارشناسان امکانپذیر میشود. بهعنوان مثال، هر گلهداری باید برای چیدن پشمهای گوسفند خود اقدام به خرید قیچیهای مخصوص کند. همچنین گاوداری که قصد دارد حیوان خود را در مزرعه یا فضاهای دیگر ببندد نیاز به گوشواره بینی گاو دارد و بسیاری محصول دیگر.
شما باید برای کسب درآمد به منافع مشتریان خود توجه کنید. مهم نیست دفتر کار شما در بالای شهر باشد یا پایین شهر، مهم این است که بتوانید مشتریان خود را در هر جای کشور پیدا کرده و نیاز آنها را رفع کنید.برخی محصولات این حوزه شامل پشم چین گوسفندی، شیر دوش سیار، انواع سرنگ و سرسوزن، کره گیر، سیدر و هورمون pmcg، سوزنگیر، دیسک سم چینی، طناب زایمان، خامهگیر برقی، خامهگیر دستی، شماره گوش گوسفندی، شماره گوش زیتگ، علفزن، پنس اخته گاو و گوسفند، رطوبت سنج و ترمومتر است که بسته به هر نیازی شما باید آمادگی ارائه کالا و خدمات را داشته باشید.
معرفی محصولات در سایت اینترنتی
برای اینکه بتوانید نیاز مشتریان زیادی را رفع کنید باید محصولات خود را به خوبی به آنها معرفی کنید. برای این کار میتوانید از سایت اینترنتی بهره ببرید تا افرادی که مایل به خرید هستند با یک جستوجوی ساده بتوانند محصولات شما را در فضای اینترنت مشاهده کنند. اما باید توجه داشته باشید که نکته مهم معرفی محصولات قیمت است. اگر تنها محصول را معرفی کنید، نمیتوانید کار خود را بسط دهید اما اگر معرفی محصولات همراه با درج قیمت باشد افراد میتوانند برای خرید تصمیم بهتری بگیرند.
ممکن است بر حسب شرایط قیمت محصولات شما نیز تغییر کند. در این زمینه توجه داشته باشید که یک نکته را در سایت ذکر و اینگونه بیان کنید که برای قیمت امروز با شماره زیر تماس بگیرید. این کار شما باعث میشود تا در صورت نوسان قیمت اعتماد مشتری از دست نرود و به وی تأکید کنید که قیمت بر حسب شرایط تعیین میشود و از این رو قیمت روز به مشتری عرضه خواهد شد. فراموش نکنید سایت شما باید با سایر سایتها متفاوت باشد و زمانیکه وارد آن میشوید باید فضا به صورت دامداری باشد تا افراد ترغیب شوند ریزهکاریهای این سایت را مشاهده کنند.اما این همه ماجرا نیست، شما باید تلاشهای مضاعفی برای افزایش مشتری انجام دهید.
بازاریابی محصولات در مناطق روستایی کشور
برای اینکه بتوانید پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشید باید حتماً از چند بازاریاب حرفهای در این زمینه استفاده کنید. ممکن است برخی افراد امکان دسترسی یا استفاده از اینترنت برایشان فراهم نباشد اما شما باید برای آنها هم محصولی برای عرضه داشته باشید. بازاریابان باید به صورت حضوری به همه روستاهای کشور سر بزنند تا محصولات مورد نیاز آنها را بررسی کنند. همچنین احتمال دارد برخی افراد امکان پرداخت نقدی را به صورت یکجا نداشته باشند.
برای این تعداد شرایط خاصی را در نظر بگیرید که مقداری از مبلغشان را به صورت نقد و مابقی را به صورت اقساط پرداخت کنند. در این صورت میتوانید مشتریان خوش حساب خود را شناسایی کرده و برای افرادی که با شما بسیار خوشحساب هستند هدایایی را در نظر بگیرید. از سوی دیگر باید همه دامداریهای کشور مورد شناسایی قرار بگیرد که این کار شما باعث میشود سود بیشتری کسب کنید. همچنین باید از محصولات روز دنیا بهره ببرید تا کارگاههای صنعتی دامپروری شما را فراموش نکنند، دامپروریهای صنعتی نیاز به لوازمی دارند که شاید افراد سنتی هیچ وقت به آن نیاز پیدا نکنند اما شما باید رابط این دو باشید و بتوانید این پل ارتباطی را قویتر نگه دارید.
استفاده از سامانه پیامکی
این روزها همه از تلفن همراه استفاده میکنند و شما میتوانید با بهرهگیری از یک بانک اطلاعاتی قوی در خصوص کار خود مشتریان زیادی را برای خود در نظر بگیرید. با ارائه یک سامانه پیامکی افراد مرتبط با حوزه خود را از محصولات جدید آگاه کرده و تلاشتان بر این باشد تا محصول مورد نظر را برای آنها ارسال و سود خوبی کسب کنید. سامانه پیامکی باید بسیار قوی و با تعداد بالا باشد، به این دلیل که سامانه مذکور میتواند نقطه عطف یا سکوی پرتاب شما در شغلتان محسوب شود.
این سامانه میتواند به یک پایگاه اطلاعرسانی نیز تبدیل شود و افرادی که در این صنعت مشغول کار هستند از همه بیماریهایی که ممکن است دامهایشان مبتلا شود مطلع شوند و راههای جلوگیری از این بیماری نیز ذکر شود. سامانه پیامکی حتماً نباید معطوف به افرادی باشد که دامپرور هستند. شما میتوانید کشاورزان را هم در زمره اطلاعاتی و مشتریان خود قرار دهید. به این دلیل که کشاورزان محصولات اولیه دام را تولید میکنند و ممکن است برخی اقدامات شما برای آنها بسیار مفید بوده و حتی بخشی از محصولاتتان برای این افراد مثمر ثمر واقع شود.
بهرهگیری از افراد باتجربه برای ارائه خدمات
تا اینجا از چگونگی فروش محصولات برایتان گفتیم، حال میخواهیم از ارائه خدمات بگوییم که چگونه میتوانید با ارائه خدمات کسب درآمد کنید. شما باید از افراد با تجربه در زمینه دامپروری و کشاورزی برای ارائه خدماتاستفاده کنید. بهعنوان مثال در بخش خدمات خود ذکر کنید که میتوانید چیدن پشم گوسفند خود را به ما بسپارید. این کار شما باعث میشود تا افرادی که سرشان شلوغ است و وقت سر خاراندن ندارند خیالشان از این بابت آسوده شود.
خدمات شما در هر زمینهای باید زبانزد باشد. با اینکه تعداد رقبای شما کم است اما به همان میزان گستره مشتریان نیز محدود است و شما باید با اقداماتی ویژه در بخش فروش کالا و خدمات بخش اعظمی از آنها را جذب کنید. همچنین میتوانید رزومه خود را در سایت یا سامانه پیامکی قرار دهید. از سوی دیگر شبکههای اجتماعی میتواند کمک بزرگی برای معرفی شما باشد. اگر دامپروران و کشاورزان طرف معامله شما دارای گوشیهایی نیستند که امکان دسترسی به شبکههای اجتماعی برایشان فراهم باشد، میتوانید هر چند مدت یکبار قرعهکشی کنید و به هر کسی که برنده شد یک گوشی هدیه بدهید تا آمار بازدیدکنندگان محصولات شما افزایش یابد.