بدون شک هر شغلی اگر مدیر خوبی نداشته باشد موفقیتش غیرممکن میشود، اما رعایت چند نکته اساسی در همه امور میتواند تا حدودی فرد را نسبت به ریزهکاریهای مدیریت شغل خود آشنا کند. در این میان برخی مشاغل هستند که در آنها تنها دانستن اصول کلی مدیریت برای ارائه خدمات باکیفیت و راضی نگهداشتن مشتری اکتفا نمیکند. شغل مدیریت هتلداری یکی از آنهاست. این شغل آنقدر بازار کار دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است که سالهاست در دانشگاههای جهان بهعنوان یک رشته دانشگاهی تدریس میشود. شما هم اگر توانایی مدیریت افراد را دارید و میخواهید وارد صنعت هتلداری شوید، این گزارش مناسب شماست.
شخصیتهای مناسب هتلداری
هتلداری بخشی از صنعت گردشگری را شامل میشود. در دنیای پیشرفته امروز هر کسی که سرمایهدار است نمیتواند به تاسیس هتل اقدام کند، بلکه همانطور که اشاره شد این شغل نیاز به دانش، مهارت و توانمندیهای مدیریت نیروی انسانی دارد. در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگیهای شخصیتی، ارزشها، علایق، مهارتها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و. . . برای هر فرد باید در نظر گرفته شود. یکی از مهمترین این عوامل ویژگیهای شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.
البته هر فردی ویژگیهای منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپهای شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمیتوان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپهای شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق میشوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپهای شخصیتیای که برای این شغل معرفی میشوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشتهاند.
شما بهعنوان مدیر هتل حتما باید با اصول مدیریتی و مهارتهای هتلداری از جمله راههای مدیریت کارکنان، نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، نحوه استفاده از سیستمهای مدیریت هتل و اصول مهمانداری آشنا باشید. اینکه شما مدیر این هتل هستید و دیگر نباید به مسائل کوچک ورود کنید را از سرتان بیرون کنید.شما به کوچکترین کارها از جمله نگهداری و نظافت هتل تا مدیریت بودجه و بازاریابی باید نظارت کامل داشته باشید.
لزوما فردی که بهعنوان مدیر هتل انتخاب میشود صاحب هتل نبوده و تنها بخش مدیریتی به وی سپرده میشود و همین موضوع اهمیت بالای این شغل را میرساند. توجه داشته باشید که مدیریت هتل ساعت کار ندارد و باید بهصورت تمام وقت حتی در تعطیلات زمان خود را در هتل بگذرانید. در برخی تعطیلات مانند نوروز یا کریسمس که ممکن است مهمانان خارجی وارد هتل شوند مسئولیت شما چند برابر خواهد شد و برای ارائه بهتر خدمات باید برنامهریزی دقیقتری داشته باشید. متاسفانه برخی هتلها در زمان افزایش تقاضا کیفیتشان به دلیل نبود برنامهریزی کاهش مییابد. تلاش کنید جزو آن گروه نباشید.
محیط جذاب
محیط تمیز و تشریفاتی روی جذب مشتری بسیار تاثیر دارد پس اصلا از این موضوع غافل نشوید. حتما فرش قرمز معروف را روبهروی در ورودی پهن کنید تا مشتریان از روی این فرش برای ورود به هتل عبور کنند.همچنین همراهی راهنمایان هتل از جلوی در تا قسمت پذیرش و اتاقها از موارد مورد توجه مشتریان میتواند باشد. سعی کنید اصلا از تابوی راهنما استفاده نکنید و بیشتر از نیروی انسانی برای راهنمایی بهره ببرید.
کافیشاپ و رستوران
یکی از بخشهای جذاب هتلها کافیشاپ و رستوران است. به طور معمول استفاده از این خدمات نسبت به رستورانهای سطح شهر کمی هزینهاش بیشتر است اما با این حال بسیاری از افراد ترجیح میدهند که این هزینه اضافی را بپردازند و از محیط لذت ببرند. اما در اینجا این پرسش پیش میآید که چرا افراد حاضر هستند هزینه اضافی برای پخت همان خوراکی که در همه جا در دسترس است، بپردازند؟ تنها پاسخ آن کیفیت و خدمات مطلوب است. وقتی کیفیت خوراکی که ارائه میدهید بسیار بالا باشد، افراد حاضرند مبلغ بیشتری برای آن بپردازند. همچنین وضعیت ارائه خدمات و نوع سرویس دارای اهمیت بالایی است.
تا اینجا شما خیلی برای جذب مشتری تلاش نکردید اما در این بخش باید تلاش بیشتری انجام دهید تا مشتری را به سمت هتل جذب کنید. شما باید تبلیغات رستوران خود را بهصورت گسترده حتی در رسانهها انجام دهید. این تبلیغات یک سرمایهگذاری برای شما محسوب میشود. همچنین از تبلیغات در فضای مجازی غافل نشوید، این تبلیغات میتواند تاثیر بیشتری در شناساندن رستوران هتل شما به مشتریان داشته باشد.
وظایف مدیر
تعیین بودجه سالانه، تحلیل اطلاعات و آمار مالی، تعیین اهداف کسبوکار و استراتژیهای بازاریابی، تعیین وظایف کارکنان بخشهای مختلف هتل و مدیریت و کنترل آنها، ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف هتل، اطمینان از وجود امنیت در سطح مطلوب و لازم، دریافت و بررسی شکایات و نظرات مشتریان، اطمینان از رعایت شدن قوانین و دستورالعملها در هتل از جمله داشتن مجوز، قوانین بهداشتی، ایمنی و غیره از جمله وظایف یک مدیر هتل است که شما از هیچکدام از این مسائل نباید چشمپوشی کنید.هتلهای بزرگ معمولا برای هر بخش یک مدیر دارند که به مدیر اصلی گزارش کار میدهند اما در هتلهای کوچک، مدیران با مسائل روزمره هتل از جمله سر و کار داشتن با مهمانان درگیرند.
آشنایی با یک یا چند زبان خارجی
شما بهعنوان مدیر هتل باید به چند زبان روز دنیا مسلط باشید. ممکن است شما یک مهمان خارجی داشته باشید و برخی کارکنان شما توانایی صحبت با این افراد را نداشته باشند. البته شما بهعنوان میزبان مهمانان خارجی باید یک تیم بینالمللی در اختیار داشته باشید تا در صورت ورود مهمانان خارجی آنها پذیرای مشتریان شوند و ارائه خدمات از طریق این افراد صورت بگیرد.
همچنین عکسهای شخصیتهای معروفی را که وارد هتل شما شدند در معرض دید عموم قرار دهید.داشتن شناخت کافی از سلایق و نیازهای مشتریان، خلاقیت و نوآوری در استفاده از روشهای جدید برای جذب مشتری و توانایی مدیریت کارکنان از دیگر مواردی است که مدیر هتل باید در نظر بگیرد.
برگزاری جشن عروسی
برگزاری جشن عروسی یکی دیگر از موارد درآمدزایی و ارائه خدمات به مشتریان است. شما برای اینکه بتوانید مشتریان زیادی را برای برگزاری جشن عروسیشان به آنجا بکشانید باید موارد خاصی مانند یک شب اقامت رایگان برای عروس و داماد در هتل به همراه سرویس ویآیپی در نظر بگیرید. همین یک مورد میتواند روی تقاضای افراد بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین میتوانید این خدمات را بیشتر کرده و حتی صبحانه و نهار را هم مهمان هتل باشند و ظهر اتاق را تحویل دهند.
زمانی که قصد خروج از هتل را دارند حتما یک هدیه کوچک به عروس و داماد بهعنوان یادگاری و یک متن تبریک از طرف هتل تقدیم کنید.این کار شما یک تبلیغات زیر پوستی محسوب میشود و حتما به تعداد مشتریان افزوده خواهد شد. این خدمات میتواند نوع دیگری به خود بگیرد. بهعنوان مثال، دو شب شام رایگان به عروس و داماد با منوی باز. این مورد هم میتواند روی تصمیم بسیاری از افراد تاثیر بگذارد.
این کار شما بدین معنا نیست که این افراد توانایی پرداخت دو شام در هتل را ندارند، بلکه افزایش خدمات شما را میرساند. شما باید یک لیست از خدمات رایگان خود تهیه کنید و به افراد پیشنهاد بدهید که هر کدام از این موارد را که مایل هستند انتخاب کنند. ممکن است برخی افراد بعد از برگزاری مراسم جشن عروسی قصد سفر را برای همیشه از کشور داشته باشند و دو شام رایگان خیلی به کارشان نیاید.