اگرچه این روزها بسیاری از سازمانها و شرکتهای تجاری در فضای اینترنت حضور دارند، اما در مورد ملزومات مورد نیاز جهت توسعه یک وبسایت کارآمد و موثر عموما غفلت میشود. یک وبسایت مناسب و کاربردی دستکم هشت ویژگی از 10 ویژگی یک وبسایت ایدهآل را داراست.
ایده
چنانچه وبسایت شما 10 نکته مثبت درون خود داشته باشد، به یک وبسایت موفق بدل خواهد شد. یکی از سازمانهایی که یکی از بهترین، متنوعترین و جذابترین وبسایتها در جهان را در اختیار دارد بنگاه خبرپراکنی بیبی سی است. در وبسایت بیبیسی برای هر شخص و سلیقهای چیزی یافت میشود. بیبیسی در اداره وبسایت خود به 10 نکته توجه ویژهای دارد:
1- محتوا
2- ارتباط
3- رسیدگی و مراقبت از مشتریان
4- جامعه و فرهنگ
5- راحتی و سهولت
6- اتصال (اتصال به دیگر سایتها و کاربران)
7- هزینه و سودآوری
8- امکان سفارشیسازی و اعمال تغییرات موردنظر
9- قابلیت و توانمندیهای مختلف (پویا، پاسخگو و قابل انعطاف)
10 - رقابت.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
توجه به 10 فاکتوری که به آن اشاره شد میتواند تاثیر بسیار زیاد و تعیینکنندهای در موفقیت فعالیتهای آنلاین یک شرکت یا سازمان داشته باشد. واضح است که برخی از 10 فاکتور از بعضی دیگر مهمتر هستند. برخی از این عناصر نظیر قابلیتهای یک وبسایت و سهولت در استفاده از آن از اهمیت ویژهای برخوردارند، درحالیکه بعضی دیگر از این ویژگیها به نظر میرسد در زمانهای خاص اثر و اهمیت بیشتری داشته باشند. بهعنوان مثال رقابتپذیری درحالیکه همواره در حاشیه به نظر میرسد ممکن است بتواند تاثیری ناگهانی و شدید داشته باشد. در ادامه نگاه دقیقتری به هریک از این 10 فاکتور مهم خواهیم داشت:
1- محتوا: توسعه سریع، قابل اعتماد و مشتریمحور اطلاعات از جمله نیازهای اصلی در زمینه تولید محتوا به شمار میرود. محتوای تولید شده باید مناسب، ارزشمند، تحریککننده، جالب و سرگرمکننده بوده یا موجب افزایش اطلاعات مخاطب شود. این محتوا باید در دسترس و مناسب برای مخاطب هدف باشد. موجب بهبود نشان برند شده و مهمتر از همه مشتری را درگیر خود کرده و موجب بازگشت مجدد وی شود.
2- ارتباط: تعامل با مشتریان. مشتریان مایل هستند شنیده شوند و در فضای آنلاین انتظار برقراری یک ارتباط، گفتوگو و تعامل را دارند.
3- رسیدگی و مراقبت از مشتریان: از مشتریانتان حمایت کرده و از این طریق اعتماد به نفسشان را افزایش دهید. شرکت پستی فدرال اکسپرس باتوجه به مسئله حمایت از مشتری آن را به یک مزیت رقابتی در فضای آنلاین بدل کرد. شرکت FedeX امکان ردیابی و یافتن موقعیت بستههای مشتریان برای کارمندان خود را از طریق اتصال به وبسایت این شرکت فراهم کرد. این موضوع پشتیبانی، محرمانه بودن و سهولت استفاده را به دنبال داشته همچنین موجب تعامل با مشتریان از طریق برآورده کردن نیازهایشان میشود.
4- جامعه و فرهنگ: نیاز به تماس و تعامل. مردم عموما مایل هستند با یکدیگر تعامل داشته باشند چرا که انسان ذاتا موجودی اجتماعی است. آنها دوست دارند موضوعات مورد علاقه خود را به اشتراک گذاشته و ارزش زیادی برای موضوعاتی که مورد علاقه و توجه عموم افراد است قائلند.
5- راحتی و سهولت استفاده: آسان کردن فرآیند کارها برای مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه.
6- اتصال: اتصال به سایتها و کاربران دیگر در فضای مجازی. موضوع اتصال دو وجه دارد؛ نخست اتصال و ارتباط میان کاربران و مشتریان با شرکت تجاری شما بهصورت آنلاین، دوم اتصال میان سایتها با استفاده از اینترنت که این موضوع موجب ارزشمند شدن سایت برای مشتریان و افزایش ترافیک مراجعه به سایت شرکت تجاری شما خواهد شد.
7- هزینه و سودآوری: کاهش ضایعات، بهبود بهرهوری مالی و افزایش سود.
8- امکان سفارشیسازی و اعمال تغییرات موردنظر: استفاده از امکاناتی که اینترنت به منظور سفارشیسازی کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان برای برخی از شرکتها و صنایع مختلف ضروری است.
9- قابلیت: از پویا، پاسخگو و انعطافپذیربودن وبسایتتان اطمینان حاصل کنید.
10- رقابت: بهتر است رویکرد مشخص و واضحی در زمینه رقابت با دیگر شرکتها و وبسایتها داشته باشید.