جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

صنعت هوانوردی چند سال سخت را سپری کرده و 2016 هم ثابت کرد که شرایط چندان تغییر نکرده است.

خطوط هواپیمایی باید با مشکلات بزرگ و متعددی دست و پنج نرم می کردند از جمله افت شدید قیمت نفت، چند سانحه هوایی جدی تلخ مثل اجیپتایر در ماه مه و چاپوکوئنسه در کلمبیا و همین طور گوشی های سامسونگ که به خاطر مشکل در باتری آتش می گرفتند و ورودشان به هواپیماها در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شد.

با این حال، این موضوع ارزش اشاره کردن را دارد که سال گذشته، یکی از امن ترین سال ها در تاریخ مدرن صنعت هوانوردی به شمار می رود.

حالا این سوال مطرح است که سال 2017 برای صنعت هوانوردی چطور خواهد بود؟ صحبت در این باره شاید زود باشد، اما از همین حالا می توان به برخی موارد پرداخت.

هواپیماهای مسافربری فراصوت

کنکورد را یادتان است؟ حالا بیشتر از یک دهه از زمانی که این هواپیما از خدمت بازنشسته شد می گذرد.
اما سر ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیایی به فکر افتاده است که یک بار دیگر عصر هواپیماهای فراصوت را زنده و این نوع هواپیماها را برای استفاده توده عوام مقرون به صرفه کند.

شرکت او ویرجین گلکتیک با یک استارتاپ آمریکایی به نام بوم همکاری می کند تا هواپیما مدل اکس بی -1 را بسازد؛ هواپیمایی که گفته می شود سریع ترین هواپیمای غیرنظامی تاریخ است.

شرکت های آمریکایی بویینگ و لاکهید مارتین هم روی توسعه و ساخت هواپیماهای فراصوت مسافربری کار می کنند، اما سر ریچارد امید زیادی دارد آنها را شکست بدهد و زودتر هواپیمایش را به صورت تجاری عرضه کند.

این مدل اولیه که «بیبی بوم» نام دارد، قرار است نخستین پرواز آزمایشی خود را انتهای سال جاری میلادی انجام دهد. با این حال قرار نیست که نخستین پرواز تجاری این هواپیما زودتر از سال 2023 باشد.

سرعت بیبی بوم، 10درصد بیشتر از کنکورد است (کنکورد با سرعتی بیشتر از دوبرابر سرعت صوت پرواز می کرد)، این یعنی سرعت بیبی بوم سه برابر هواپیماهای تجاری فعلی خواهد بود.

بیبی بوم طوری طراحی شده است که در هر پرواز 40 مسافر را حمل کند و فاصله بین لندن و نیویورک در دو سوی اقیانوس اطلس را تنها در سه ساعت و 15 دقیقه طی کند.

نکته شگفت انگیز پرواز با این هواپیما قیمت بلیت آن است؛ 2500 پوند برای بلیت یک طرفه.

تداوم سوددهی شرکت ها

قیمت نفت خود را به جایی که قبلا بود بالا می کشد با این حال انتظار این است که خطوط هواپیمایی همچنان در سال 2017 سودده باشند. اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) پیش بینی کرده است که صنعت هوانوردی در سال 2017 میلادی 29.8 میلیارد دلار (24 میلیون پوند) درآمد خواهد داشت که در واقع سومین سال سوددهی این صنعت خواهد بود. سال گذشته این صنعت به رکورد 35.6 میلیارد دلار رسید.

الکساندار ده یونیاک، مدیر کل یاتا می گوید: «این سه سال، بدون توجه به تردیدهایی که با آنها مواجه هستیم، بهترین سال های تاریخ این صنعت بوده اند. بعد از سال ها کار سخت برای بازسازی و بازمهندسی، این صنعت حالا دوام و ثبات بیشتری دارند.»

با این حال سود در این صنعت به صورت متوازنی توزیع نخواهد شد. انتظار این است که قوی ترین عملکرد در آمریکای شمالی باشد که در سال های اخیر شاهد چند ادغام بزرگ خطوط هوایی بوده است.

مسیرهای بلند افراطی

مقایسه سایز هواپیماها را فراموش کنید، امسال سال رقابت بر سر بلندترین مسیرهای پروازی است و برنده شرکتی است که به عنوان دارنده بلندترین مسیر پروازی دنیا را از آن خود کند.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی امارات تاج قهرمانی را با مسیر 14 هزار و 200 کیلومتری ابوظبی به اوکلند نیوزیلند در اختیار دارد. این پرواز از شرق به غرب 16 ساعت و 5 دقیقه و از مسیر غرب به شرق 17 ساعت و 25 دقیقه طول می کشد.

با این حال عنوان قهرمانی در این زمینه در ماه فوریه به رقیب امارات یعنی قطر ایرویز خواهد رسید که پرواز دوحه به اوکلند را راه اندازی خواهد کرد. این پرواز 14 هزار و 442 کیلومتر طول دارد و زمان آن بین 17/5 تا 18/5 ساعت است.

بلندترین مسیر پروازی از نظر مسافت طی شده اما متعلق به خط هوایی ایر ایندیا است كه از دهلی تا سانفرانسیسكو می رود (15 هزار و 300 كیلومتر). این مسیر پروازی به جای اقیانوس اطلس از روی اقیانوس آرام حركت می كند، اما به خاطر بادهای موافق فقط 14 ساعت طول می كشد.

ارزان و زیاد

ایر فرانس برنامه ریزی كرده است كه در انتهای سال 2017 یك شركت هواپیمایی ارزان قیمت راه اندازی كند كه بعد از پروازهای آمریكایی، تمركزش را روی شهرهای آسیایی بگذارد.

در اروپا، رایان ایر و ایزی جت بر بیشتر بازار مسلط هستند و شركت های زیادی را به این فكر انداخته اند كه برای سود بیشتر، روی مسیرهای روی اقیانوس اطلس (اروپا به آمریكا) تمركز كنند.

شركت ایسلندی واو ایر هم مسیرهای ارزان قیمت خود را به آمریكا در سال 2017 توسعه خواهد داد. این شركت قرار است طبق برنامه هفته ای چهار پرواز از ایسلند به آمریكا انجام دهد.

فضای بیشتر در مقابل پول بیشتر

قبلا در پروازها سه كلاس صندلی وجود داشت: فرست كلاس (كه گران ترین نوع بلیت را دارد)، بیزینس كلاس و اكونومی، اما حالا یك كلاس دیگر هم به صندلی های هواپیماها اضافه شده و آن پرمیوم اكونومی است.

در این كلاس ما مسافران عادی همچنان در انتهای هواپیما خواهیم نشست، اما فضای بیشتری جلوی پاهای مان خواهیم داشت و سرویس ها هم از اكونومی بهتر خواهند بود.

برای نمونه قرار است در سال جدید، دلتا ایرلاینز سیستم جدید خود را كه «دلتا پرمیوم سلكت» نامگذاری شده است معرفی كند. آنطور كه قول داده شده، مسافران در این كلاس پروازی فضای بیشتر، سرویس بهتر و حتی پتو و بسته مخصوص مهمانان هواپیما را دریافت خواهند كرد.

اما قیمت ها چطور هستند؟ بلیت های گران تر این بخش، حدود سه برابر ارزان ترین بلیت ها یعنی بلیت های كلاس اكونومی قیمت خواهند داشت.

برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/v5z0mArb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه