بررسیها نشان میدهد که ایرانیها با بیش از 100میلیون جستوجو در روز، رتبه پنجم در میان کاربران گوگل را به خود اختصاص دادهاند و این نشان میدهد که کاربران کشور ما علاقه زیادی به پیدا کردن محتوا در اینترنت با کلمات کلیدی دارند. از سوی دیگر، چند سالی میشود که سایتهای زیادی با عنوان موتور جستوجوی ایرانی پا به عرصه گذاشتهاند و هرکدام کاربران خاص خود را دارند.
سال گذشته بود که سه موتور جستوجوی جدید ایرانی با عنوان «یوز»، «گرگر» و «پارسیجو» فعالیت خود در فضای مجازی را بهطور جدیتر آغاز کردند و حالا بعد از گذشت حدود 10 ماه از راهاندازی این موتورهای جستوجو آمارها نشان میدهد که استقبال کاربران کشورمان از جستوجوگرهای بومی در حد قابل قبولی بوده است.
طبق بررسیهای صورت گرفته از وبسایت الکسا، در حال حاضر جستوجوگر «یوز» رتبه 457 را درمیان سایتهای مورد بازدید ایرانیها به خود اختصاص داده و «پارسی جو» نیز با رتبه 279 توانسته به رتبه پراقبالترین جستوجوگر ایرانی را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که «گرگر» نتوانسته کاربران زیادی را به سوی خود جذب کند و در حال حاضر رتبه 70 هزارو549 را در میان ترافیک سایتهایی که از ایران مشاهده میشوند را از آن خود کرده است.
اما اعداد و ارقام سایت الکسا نشان میدهد هر سه این جستوجوگرهای بومی، روند روبه رشدی را در پیش گرفتهاند و این نشان میدهد که سرمایهگذاری 170 میلیارد تومانی که قرار است برای این جستوجوگرها هزینه شود تا به حال توانسته نتایج خوبی را داشته و این سایتها در آیندهای نهچندان دور میتوانند رتبههای بهتری را به خود اختصاص دهند.
چندی پیش رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال گذشته دولت برای موتورهای جستوجو سه میلیارد هزینه کرده است، گفت: کاربران باید با حمایت از این موتورها به تقویت آنها کمک کنند.
نصراله جهانگرد درباره استفاده از موتورهای جستوجوگر ایرانی اظهار کرد: ما برای شبکه ملی اطلاعاتمان باید ابزارهایی تولید کنیم که به ما کمک میکند در اندازههای ملی استقلال داشته باشیم. وی افــزود: مـوتـورهـای جـسـتوجــوگـر، ایـمـیل، شبکههای اجتماعی ابزارهای یک شبکه مستقل است البته از نظر کاربرد، ظرفیت، شرایط بازار و رقبا همه مؤثر هستند و پیشنهاد ما به کاربران ایرانی این است که حتما موتورهای جستوجوگر ایرانی را در صفحه خود بگذارند و با آن جستوجو کنند.
جهانگرد با بیان اینکه همه این موتورهای جستوجو توسط بنگاههای خصوصی فعالیت میکنند، اظهار کرد: اگر بتوانیم با همیاری همه کاربران باعث افزایش کاربرد این موتورها شویم، مخازن اطلاعاتی آنها به تدریج قویتر خواهد شد و بهتر پاسخ میدهند.
امـیـرحـسـین مرودشتی کــارشـنـاس فــنــاوری اطلاعات درباره محبوبیت جستوجوگرهای ایرانی به «فرصت امروز» گفت: موتورهای جستوجوی ایرانی این توان را دارند تا جای گوگل در بین کاربران ایرانی رابگیرند به شرطی که بتوانیم به درستی اطلاعرسانی کنیم و توجه کاربران کشورمان را به سوی آنها جلب کنیم. وی افزود: شاید در نگاه اول واقعبینانه نباشد که جستجوگرهای بومی بتوانند با گوگل رقابت داشته باشند اما اگر به کاربران کشورهایی مثل کره جنوبی نگاهی بیندازیم میبینیم که موتورهای جستوجوی بومی این کشورها به خوبی توانسته از پس نیازهای کاربران خود برآیند تا دیگر نیازی به گوگل در آن کشور نباشد.
این کارشناس در پاسخ به این سوال که مزیت استفاده از موتورهای جستوجوی ایرانی در برابر گوگل چیست؟ گفت: مهمترین مزیت این است که اطلاعات داخلی کشور به خارج درز نمیکند و اگر روزی شرایط بهگونهای شود که ایران دوباره تحت تحریم کشورها قرار گیرد، آسیبهای وارده به کاربران به حداقل میرسد. مرودشتی اظهار کرد: از طرف دیگر با راهاندازی کامل شبکه ملی نمیتوانیم از گوگل برای سرچ کردن در شبکه ملی استفاده کنیم و کاربران باید برای پیدا کردن محتویات موردنظر خود از موتورهای جستوجوی ایرانی استفاده کنند.
اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا نمونههای ایرانی میتوانند از نظر کیفیت نیز جای گوگل و بینگ را بگیرند؟ مرودشتی در پاسخ به این سوال گفت: بررسیهای کارشناسان نشان میدهد، نمونهای داخلی چیز زیادی از غولهای جستوجوگر دنیا کم ندارند و حداقل میتوان امیدوار بود که در آینده نزدیک با گوگل و یاهو به خوبی رقابت کنند.
البته پیش از این مدیرعامل جستوجوگر پارسیجو به «فرصت امروز» گفته بود: ما هدف رقابت با گوگل و بینگ را نداشته و نداریم. هدف ما داشتن یك موتور جستوجوی فارسی با كیفیت عالی و ارائه خدمات محلی به کاربران ایرانی است و بحث موتور جستوجو کاملا متفاوت و ورای جستوجوی وب است.
علی محمد زارع بیدکی افزود: جستوجوگرهایی که تا به حال وجود داشتهاند در واقع ابرجستوجوگر (متا سرچ انجین) بودهاند. بدین صورت که نتایج را از چندین موتور دیگر استخراج و آن را به نمایش میگذارند، اما پارسیجو کاملاً بهصورت مستقل عمل میکند و تمام مراحل «خزش»، «نمایهسازی» و «رتبهبندی» در سرورهای این جستوجوگر و توسط الگوریتمهای طراحی شده توسط گروه پارسیجو انجام میگیرد و در عمل تنها موتورهای جستوجوی داخلی به معنای واقعی کلمه، پارسیجو و گرگر هستند.