اداره یک مطب دندانپزشکی شاید در گذشته کار سادهای بود، اما امروزه در جریان رقابت فشردهای که ایجاد شده مدیریت این کسبوکار طبیعتا کار چندان سادهای نیست. باید دقت کنید وقتی میتوانید گوی سبقت را از رقبایتان بربایید که حتما شرایط ویژهای را برای مشتریانتان در نظر بگیرید. کسانی که به شما مراجعه میکنند همیشه بیمار نیستند. شمار کسانی که پیش از تخریب کامل دندان و از راه رسیدن درد به یک مطب دندانپزشکی مراجعه میکنند روز به روز در حال افزایش است.کارهایی نظیر سفید کردن دندان، ارتودنسی یا ردیف کردن دندانها و رسیدگی به وضعیت زیبایی آنها برای داشتن لبخندی مناسب و زیبا نیز این روزها بهشدت افزایش یافته است و شما نمیتوانید برای اداره مطب خود بدون توجه به این دسته از مشتریان، حرفی برای گفتن در آینده داشته باشید. به همین دلیل باید گزارش زیر را بخوانید تا از چند و چون راههای افزایش مشتری و کنترل آنها با خبر شوید.
یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمینه مدیریت مجموعه دندانپزشکی انجام دهید، استخدام یک منشی خوب و کاربلد است. منشی شما باید آموزشهای اولیه را در بحث دندانپزشکی دیده باشد؛ آموزشهایی برای درستکردن مواد اولیه، البته تحت نظر خودتان یا ارائه خدمات اولیه به بیمارانتان. مطمئن باشید مهمتر از برخورد پزشک، پیش از ملاقات بیمار با وی، برخورد منشی شماست. منشی شما نقش مهمی در جذب یا دفع مشتریانتان ایفا میکند. از زیبایی دندانهای منشیتان باید مطمئن باشید. دندانهای وی و لبخند زیبایش به نوعی معرفی برای کار شما محسوب میشود.
وی گذشته از ارائه خدمات اولیه و داشتن لبخند و دندانهای زیبا، باید بتواند امور زمان را به درستی اداره کند. این روزها وقت دهی پاشنه آشیل بسیاری از پزشکان محسوب میشود و منشی به درستی توان اداره این موضوع را ندارد. برای همین موضوع جدولی تهیه کنید و در آن حداکثر زمانی را که برای یک فرد برای درست کردن دندان، پر کردن، کشیدن، جراحی، قالبگیری، ارتودنسی و... میگذارید یادداشت کنید و به وی گوشزد کنید براساس این جدول نسبت به وقت دهی اقدام کند.
در صورت رعایت کامل این موضوع دیگر جای نگرانی وجود ندارد. حتی تا بیست دقیقه و نیم ساعت نیز ایرادی ندارد که مراجعانتان معطل شوند. برای همین نیم ساعت نیز البته باید تدابیری بیندیشید که افراد فکر نکنند وقتشان هدر رفته است.
تبلیغات مسواکی
مسواک وسیله اولیه کار شماست. گذشته از اینکه باید بر در و دیوار تبلیغاتی در خصوص مسواک زدن نصب کنید، مسواکهایی را تهیه کنید و به مراجعانتان بدهید. تاکید کنید این مسواکها متعلق به خودشان است. ظرفی را برای دور انداختن در اختیارشان قرار دهید یا کیسههایی برای آنکه مسواکهایشان را به همراه ببرند. خمیر دندان نیز در دستشویی شما باید به وفور یافت شود. همانطور که در هر دستشویی صابون مایع حرف اول را میزند در دستشویی شما این خمیر دندان است که باید خود را به رخ بکشد.
از منشی بخواهید به مراجعانتان یک مسواک بدهد و از آنها بخواهد که قبل از ورود به اتاق شما مسواک بزنند. در این صورت بخشی از وقت خود به خود سپری میشود. این اقدام هم برای شما جالب است هم برای مراجعانتان. در اینجا باید گفت که دیگر خبری از احتمالات بد نیست. اینکه شما با دهان افراد کار دارید، میتواند در برخی مواقع ناخوشایند باشد و این اقدام ناخوشایندی را تا حدی تلطیف میکند.
اینترنت، کتاب و مجله برای سرگرمی
تکلیف خودتان را با اینترنت روشن کنید. دوست دارید افراد در مطب شما سرگرم گوشیهایشان باشند یا بهتر میدانید با کتاب و مجلات، به سبک قدیمی مطبها مشغول شوند. اگر فکر میکنید ایده کتاب و مجله بهتر است با اتخاذ تدابیر خاص این مهم را به آنها یادآوری کنید. مثلا روی در و دیوار بزنید، فکر کنید وارد مطبی شدهاید و امروز سال 1370 است. شاید هم بهتر باشد تاکید کنید سال 1380 است یا هر تاریخی که میپسندید.
حالا میتوانید این نکته را مورد تاکید قرار دهید که برای سفر به دهه هشتاد، هفتاد، شصت یا... میتوانند از فلان کتاب یا مجله بهره بگیرند. این ایده میتواند مطب شما را برای مراجعانتان بسیار جذاب کند. سفر به دهههای قبل برای آنها که در این دوره زمانی رشد کردهاند به اندازه کافی نوستالژیک هست و برای جوانترها نیز جذابیتهای فراوانی دارد. اگر با اینترنت مشکل ندارید نیز تابلوهایی بر دیوار نصب کنید و روی آن تاکید کنید رمز وای فای را از منشیتان دریافت کنند. در این حالت شاید چندان گذر زمان برایشان مهم نباشد و تازه ترجیح بدهند اندکی بیشتر بیرون مطب شما معطل شوند. بالاخره موبایل وسیله مهمی برای سرگرم کردن افراد به حساب میآید.
زیبایی جدا و درمان جدا
مهمترین گام برای مدیریت مجموعه دندان پزشکی این است که حتما برای مشتریانتان دستهبندی داشته باشید. این دستهبندی به شما کمک میکند تا موقعیت مطب را بهتر از گذشته کنید. بهتر است به کسانی که برای زیبایی به شما مراجعه میکنند در یک روز و به کسانی که برای درمان به شما مراجعه میکنند در یک روز دیگر وقت بدهید.
آنها که برای زیبایی به شما مراجعه میکنند وقتی همدیگر را ملاقات میکنند ترغیب میشوند بیشتر و بیشتر به کارشان توجه نشان دهند. در ضمن همواره فرصتی را برای آنها که اورژانسی و بدون وقت قبلی به شما مراجعه میکنند در نظر بگیرید. در این حالت مطمئن باشید که افراد دلگرم میشوند که شما توجهی خاص به آنها دارید.
لزوم نظافت در همه بخشهای مطب
بهداشت در مطب شما، مانند هر مطب دیگری حرف اول را میزند اما نکته مورد توجه این است که مکانهای بیشتری نسبت به مطبهای معمول در معرض دید مراجعان شما قرار میگیرد. بهعنوان مثال حتما با توجه به وجود مسواک، دستشویی شما در معرض دید افراد قرار میگیرد. به این ترتیب خوشبو بودن دستشویی و تمیز بودن این محیط در ذهن بسیاری از مراجعانتان تاثیر مثبتی به جا خواهد گذاشت. این را فراموش نکنید که باید از این موقعیت بیشترین بهره را ببرید. گل تازه، عود و... همگی میتوانند به زیبا شدن و خوشبویی مطب شما کمک کند.