دوشنبه, ۳ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Mon, 23 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
درس‌هایی کاربردی از عملکرد برندهای جهانی (100)

تصمیم‌سازی و تناقض در انتخاب (1)

9 سال پیش ( 1394/4/1 )
پدیدآورنده : معراج آگاهی  

در آخرین بخش این ایده‌های خلاقانه به این موضوع که چگونه ایده‌های ناب و مبتکرانه خلق شده و به چه صورت از ایده‌های نامناسب و غیرسازنده اجتناب می‌شود می‌پردازیم و در نهایت به یک واقعیت که تمامی این ایده‌ها از آنجا نشات می‌گیرد یعنی ذهن آدمی خواهیم پرداخت.

ایده

در یک تناقض آشکار شاهد این موضوع هستیم که هرچه گزینه‌ها برای انتخاب بیشتر باشد زندگی دشوار‌تر می‌شود. علت این امر آن است که یک انتخاب عالی به سادگی حاصل نمی‌شود، شما برای داشتن یک انتخاب عالی و بی‌نقص نیازمند اختصاص زمان و به‌کارگیری توانایی‌های شناختی خود هستید، این در حالی است که سردرگمی نتیجه عدم توانایی در تصمیم‌گیری است. اگرچه تصمیم‌سازی از اهمیت بسیار زیادی در حوزه تجارت و خلق ایده‌های جدید و جذاب و دستیابی به موفقیت در این حوزه برخوردار است، اما عاری از خطر نبوده و باید ریسک‌های آن را جدی بگیریم.

درک مشکلات نیمی از داستان است و اعتماد به خود نیم دیگر آن.

56475686595

آنچه باید در عمل انجام دهیم

طرز فکر مردم و دیدگاه آنان چه به‌صورت شخصی و چه به‌صورت جمعی درحالی‌که از واقعیت دور هستند و درک صحیحی از شرایط ندارند تاثیر بسیار زیادی در تصمیم‌گیری آنان دارد. جان اس هموند، رالف کنی و هاوارد ریفا دشواری‌ها و تله‌هایی را که ممکن است در حین تصمیم‌گیری با آنها مواجه شویم معرفی کرده‌اند:

لنگر

زمانی اتفاق می‌افتد که ما برای نخستین بخش از اخبار و اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم اعتباری بیش از حد قائل می‌شویم. تاثیر ابتدایی این اطلاعات اولیه واکنش ناگهانی ما به آن است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و موجب از دور خارج شدن معیارهای دیگر شده و درنهایت توانایی ما را در درک واقعیت موجود تحلیل می‌برد.

وضع موجود

هنگامی که تمایلی برای تغییر و بهبود اوضاع ندارید درحالی‌که شرایط جایگزینی وضع موجود وجود دارد بدانید که در این تله گرفتار شده‌اید. خصوصا زمانی‌که دچار سکون و رکود شده‌اید و تغییر ضروری به نظر می‌رسد.

غرق شدن در هزینه‌ها

در این شرایط شما به تداوم و تکرار در اشتباهات گذشته سوق پیدا می‌کنید، چراکه سرمایه‌ای در جریان، تغییر رویه سابق را غیرقابل تصور جلوه داده و از اصلاح اشتباهات جلوگیری می‌کند.

شواهد تایید‌کننده

زمانی در این دام گرفتار می‌شویم که گزارش مربوط به وضعیت موجود اشتباه باشد که این موضوع تاثیری منفی بر فرآیند تصمیم‌گیری خواهد داشت. این موضوع اغلب در سازمان‌ها و شرکت‌ها اتفاق می‌افتد اما به‌صورت غیر‌عمد. فراموش نکنید که نوع دیدگاه افراد به یک موضوع یا شرایط در نحوه تصمیم‌گیری و طراحی استراتژی مورد نیاز از سوی آنان تاثیر بسزایی دارد.

رویدادهای اخیر‌

این تله سبب می‌شود تا ما اعتباری غیرضروری را به پیامدهای یک رویداد احتمالا دراماتیک نسبت بدهیم. این تله شباهت بسیاری به دام لنگری دارد البته با یک تفاوت و آن این است که گرفتار شدن در تله رویدادهای اخیر در هر زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد درحالی که دام لنگری تنها در ابتدای امر ما را گرفتار خود خواهد کرد. در نهایت گرفتار شدن در دام رویدادهای اخیر سبب می‌شود تا دچار اشتباه در قضاوت شویم.

احتیاط

مواجه شدن با این مسئله سبب می‌شود تا در حین ارزیابی عوامل نامشخص بیش از اندازه محتاط باشیم. درون همه ما تمایل به ریسک‌گریزی وجود دارد و این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری بسیار دشوار شده است؛ زمانی که شخص تصمیم‌گیر احساس می‌کند که هر دو رویکرد فعلی و جایگزین خطراتی با خود به همراه دارند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OsXjzKlm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپور
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه