مارک تواین، نویسنده و طنز پرداز مشهور آمریکایی جمله مشهوری دارد: «یک مرد باهوش تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار داده و تنها از آن سبد به خوبی محافظت می کند.» این جمله بدون شک می تواند راهنمای بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک باشد. از آنجایی که راضی نگه داشتن همه افراد درگیر در کسب و کار یکی از آرزوهای دیرینه هر کارآفرین تازه کاری است، این امر بسیار مهم است که تا پیش از ورشکسته شدن زودهنگام به نادرستی این آرزو پی ببریم.
در واقع راضی نگه داشتن همه بیشتر شبیه یک امر دست نیافتنی (به خصوص برای کسب و کارهای کوچک و نوپا) است. در عین حال این امر از جانب غول های بزرگ بازار عمدتا بدون هیچگونه زحمتی صورت می پذیرد. دلیل این امر هم شهرت بسیار گسترده این برندهای بزرگ است که همه را ترغیب به همکاری با آنان می سازد.
اختصاصی سازی در کسب و کار اغلب یکی از چالش های اصلی شرکت های بزرگ دنیاست. این امر به معنای متمرکز ساختن توجهات روی اهداف اصلی و همچنین خط کشیدن روی درگیری بی جهت با رقبا است.
از سوی دیگر یکی دیگر از زمینه هایی که اختصاصی سازی در آن نقش دارد، حوزه انتقال پیام های برندهای بزرگ است. به عبارت بهتر در انتقال پیام های تجاری و تبلیغاتی تخصصی ساختن محتوا و پیام کمپین شما به منظور تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان بسیار دارای اهمیت است. با این حال امروزه پذیرفته شده امکان اختصاصی سازی تمامی مفاهیم در دنیای تجارت تقریبا امری غیر ممکن است.
ایده
موسسه تجاری Home Young در زمینه ارائه دستورالعمل و ایده های ساخت و تهیه خوراکی های خانگی فعالیت دارد. این برند بریتانیایی تنها دستورالعمل های خود را در اختیار کسانی قرار می دهد که قصد استفاده از آن برای مصارف خانگی دارند.
این برند یک سایت اینترنتی نیز دارد که بیشتر برپایه فعالیت اعضای آن در تالار گفت وگو (چت روم) اداره و به روز رسانی می شود. در این سایت تنها با گذراندن یک مرحله ثبت نام ساده امکان دسترسی به بانک بزرگی از اطلاعات در مورد طرز تهیه خوراکی های خانگی وجود دارد. با این حال به منظور درآمدزایی، برند Young Home در ازای درآمدزایی دو روش کاملا متفاوت را پیش بینی کرده است.
در روش نخست با پرداخت حق عضویت 50پوندی امکان استفاده از بانک اطلاعاتی سایت و همچنین مشاوره کارشناسان وجود دارد. در روش دیگر طریقه پرداخت متفاوت است و کاربر براساس راهکاری که از سایت دریافت می کند، پول می دهد. براساس روش دوم دریافت هر راهکار از سایت 2 پوند و ارائه خدمات از مشاوران 1.5 پوند هزینه در پی دارد.
در زمینه اختصاصی سازی، برند Young Home با پرهیز از رویارویی مستقیم با رقبا، شیوه ای تبلیغاتی را به کار گرفت که عمدتا روی جذب مشتری جدید از طریق مشتریان ثابت استوار بود. بر این اساس هدف اصلی شرکت، ارائه خدمات در بالاترین سطح کیفی ممکن به مشتریان به منظور جذب تعداد بیشتر مشتریان بود.
همچنین این شرکت بسیار کم تر از سایر رقبا روی تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی تمرکز داشت. نکته اخیر به طور واضح مشی مدیریتی برند را که مبتنی بر صرفه جویی در تبلیغات است، آشکار می سازد. با این حال شایان ذکر است که برند Young Home از ارائه تخفیفات مناسبتی گسترده به منظور جذب مشتریان بیشتر سود می جوید.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- در برابر وسوسه راضی نگه داشتن تمامی افراد درگیر در کسب و کارتان مقاومت کنید. این آرزو به هیچ وجه عاقبت خوبی برای برند شما و همچنین آینده کاری تان در پی نخواهد داشت. از سوی دیگر مقاومت در قبال این رویا به خودی خود ارزش برند شما را نیز افزایش خواهد داد.
- قبل از هرگونه برنامه ریزی در جهت اختصاصی سازی بهتر است با کارشناسان حرفه ای مشورت کنید.
- پس از مرحله اختصاصی سازی، اهداف و برنامه تان را به تمامی زیرگروه های کسب و کار خود و همچنین کارمندان تان انتقال دهید.
- از اینترنت نیز در راستای تحقق اهداف تبلیغاتی خود استفاده کنید. با این حال توجه داشته باشید که لازم نیست تنها از این دستاورد تکنولوژی بهره بگیرید، در واقع تلویزیون و رادیوهای محلی نیز به همان اندازه که اینترنت موثر است، می توانند مفید باشند.