اگر جزو آن دسته از مدیرانی هستید که فکر میکنید با راهاندازی یک وبسایت میتوانید بهراحتی کسب درآمد کنید، مطمئنا با این نگرش اشتباه بزرگی را مرتکب خواهید شد. راهاندازی یک وبسایت تجاری برای کسبوکار اینترنتی کاری آسان و کمهزینه نیست. بهصورت عملی تمامی انسانها با کمک یک نرمافزار طراحی سایت میتوانند یک وبسایت را در کمترین زمان ممکن راهاندازی کنند اما ایجاد یک وبسایت حرفهای در حوزه تجارت الکترونیک میتواند به یک پروژه عظیم و پرهزینه بینجامد. باتوجه به اینکه فضای اینترنت روزبهروز هوشمندتر، گستردهتر و پیشرفتهتر می شود، راهاندازی کسبوکار در این محیط نیز روزبهروز سادهتر و ارزانتر میشود.
امروزه وبسایت بیشتر شرکتها را بهصورت فلایِرهای الکترونیکی ایجاد میکنند که اطلاعات محصول در آنها درج شده و در کنار آن، چند عکس، قیمتها، شماره تلفن و فاکس قرار میگیرد. اگرچه این سایتهای ساده فاقد ظرفیت کافی برای تجارت الکترونیکی حقیقی هستند ولی روشی را در اختیار شرکت قرار میدهد تا هم به مشتریان جدید و هم به مشتریان فعلی دسترسی یابند. بسیاری از موسسات کوچک بخش اعظم یا تمام فعالیتهای مربوط به انجام فعالیتهای اینترنتی خود را به شرکتهای متخصص در زمینه خدمات تجارت الکترونیکی میسپارند.
این شرکتها مایل به تمرکز بر قابلیتهای اصلی خود یعنی طراحی محصول، بازاریابی، توسعه مارك تجاری، تولید و نظایر اینها بوده و شرکتهای توانمند در زمینه تجارت الکترونیک که قادر به طراحی وبسایت، هاستینگ و پردازش و تامین سفارشات (شامل انتخاب، بستهبندی و حمل) هستند را بهکار میگیرند.بهجای انجام سرمایهگذاری مستمر در تکنولوژیهایی که ممکن است بازده منطقی را به همراه نداشته باشد، این شرکتهای کوچک از سرمایه و انرژی خود محافظت کرده و آنها را بر آن دسته از فعالیتهای بازرگانی متمرکز میکنند که در آن بهترین هستند.
شرکتهایی که تصمیم به انجام فعالیتهای تجارت الکترونیکی خود میگیرند به سرعت در مییابند که راهاندازی یک سایت تنها بخشی از سرمایهگذاری مورد نیاز است. بسیاری از شرکتها دیر یا زود با سرمایهگذاریهای بعدی مواجه میشوند که شامل بهروزرسانی و بازنگری وبسایت، خرید سختافزار برای پشتیبانی از وبسایت مذکور، اتوماسیون یا توسعه انبارها برای تامین خواستههای مشتریان، ادغام سیستم کنترل موجودی در وبسایت و افزایش مراکز تماس مشتریان است.
هنگامی که نوبت تجارت الکترونیک میرسد، درسی که این کارآفرینان میتوانند بیاموزند این است که تلاشهای خود را بر تواناییهای اصلی، شامل فعالیتهای بازرگانی سنتی یا اینترنتی متمرکز کرده و سایر فعالیتهای بازرگانی اینترنتی خود را به شرکتهایی بسپارند که از تخصص لازم برای موفقیت کسبوکار اینترنتی آنها برخوردارند.
راهاندازی وبسایت پایان کار نیست
تاجران فضای تجارت الکترونیک تصور میکنند که با راهاندازی وبسایت، هزینههای آنها به پایان میرسد.این امر درست نیست! نمیتوان بدون پشتیبانی و بهبود وبسایت، ترافیک کافی مشتریان را برای انجام فعالیتهای بازرگانی ایجاد کرد. با بیش از 3 میلیارد صفحه اینترنتی که روزبهروز در حال افزایش است، در این آشفتهبازار، جلب توجه مشتریان نسبت به یک سایت کاری بس مشکل است. حتی ثبت سایت نزد موتورهای جستوجوی محبوب اینترنتی نمیتواند تضمینی برای یافتن سایت شما توسط مشتریانی باشد که در اینترنت جستوجو میکنند.
درست همانند فروشگاههای خردهفروشی سنتی که به دنبال جذب مشتریان هستند، شرکتهای مجازی نیز دریافتهاند که جذب ترافیک کافی به یک وبسایت مستلزم برنامههای پیشبرد و ترویج مناسب بوده و باید فعالیتهای زیادی را در این زمینه انجام دهند! عدم انجام فعالیتهای پشتیبانی کافی برای راهاندازی یک وبسایت و ناکامی در هدایت مشتریان به آن، همانند راهاندازی یک فروشگاه در یک خیابان فرعی است چراکه هیچکس از حضور شما آگاه نیست!
کارآفرینانی که دارای فروشگاههای فیزیکی و مجازی هستند باید در هر فرصتی وبسایتهای خود را با تبلیغات مستمر ارتقا داده و با هر چیزی که مربوط به فروشگاههای فیزیکی باشد (مثل علائم، چاپ مطالب و تبلیغات، کیسههای خرید، برچسبهای کالا و هر جایی که مشتریان آن را میبینند) درصدد معرفی آن برآیند. انتشار نشریهای حاوی اطلاعاتی درباره وبسایت جدید یا بازنگری شده شرکت میتواند ترافیک مشتریان را به سمت سایت مذکور بکشاند.
مالکان فروشگاههای مجازی باید تبلیغات در رسانههای تبلیغی سنتی مثل بنر، برنامههای مبادله بنر و برنامههای بازاریابی تقاطعی را با شرکتهایی انجام دهند که محصولات مکمل را از طریق وبسایتهای خود میفروشند. کلید ارتقای وبسایت، ایجاد شبکه و برقراری روابط با سایر شرکتها، مشتریان، انجمنهای تجاری، کتابچههای راهنمای اینترنتی و سایر وبسایتهایی است که مشتریان شما از آنها بازدید میکنند.