تاثیر تبلیغاتی را كه از تلویزیون پخش میشود و كودكان را هدف قرار میدهد میتوان به راحتی از خواستههای آنها درك كرد. این تبلیغات از یك سو بسیار مناسب هستند، زیرا پدر و مادرها را نسبت به محصولاتی كه میتواند آنان را در تربیت فرزندانشان یاری كند، آگاه میسازد، اما از سویی دیگر اگر تحت نظارت خانواده نباشد، میتواند تاثیراتی منفی برای كودكان داشته باشد و این مسئلهای است که فقط بخش اندکی از مدیران و طراحان کمپینهای تبلیغاتی به آن توجه دارند. كودكان امروز به راحتی در معرض رسانههای گوناگونی كه برای تبلیغات از آنها استفاده میشود، همچون تلویزیون، رسانههای مكتوب و اینترنت قرار دارند.
در واقع، باید گفت كه امروزه هر كسی در هر سن و سالی در معرض بمباران تبلیغاتی در محیط اطراف خود قرار دارد، اما در این بین كودكان، حساسیت و تاثیرپذیری بیشتری نسبت به تبلیغاتی دارند كه در محیط پیرامونشان انجام میشود و آنچه مهم است اینكه این تبلیغات تا چه حد میتواند اعتماد خانوادهها را به خود جلب كند.
تاثیر تبلیغات بر سنین مختلف
0-2سال: در این سن كودكان نمیتوانند تفاوت چندانی بین برنامهها و تبلیغات تلویزیونی قائل شوند.
3تا6سال: در این سن كودكان دیگر میتوانند فرق بین یك برنامه و یك آگهی تلویزیون را تشخیص دهند، اما نمیدانند تبلیغات به این دلیل است كه كسی میخواهد چیزی را به آنان بفروشد. آنان گمان میكنند كه تبلیغات یكسری اطلاعات سرگرم كننده و در عین حال كمك كننده هستند. آنها توجهی به ادعاهایی كه در تبلیغات میشود، نمیكنند زیرا توانایی تجزیه و تحلیلشان را ندارند.
7 تا 11 سال: كودكان در این سن كاملا متوجه میشوند كه این تبلیغات تلاش میكنند تا چیزی را به آنها بفروشد. كودكان در این دوران میتوانند پیامهای تبلیغاتی را به خوبی به خاطر بسپرند و حتی قادر خواهند بود تا حدی تكنیكهای تبلیغاتی را بشناسند (و گاهی اوقات قادر هستند، اغراقی را كه در بعضی از تبلیغات به چشم میخورد درك كنند).آنها ممكن است نتوانند درك كنند همه حرفهایی كه در تبلیغات زده میشود لزوما درست نیست، یا فردی كه محصولی را برای آنان تبلیغ میكند ممكن است به همه نكات منفی آن محصول اشاره نكنند.
12 تا 14 سال: در این سن نوجوانان دیگر قادر خواهند بود دلیل این را که چرا تبلیغی صورت میگیرد درك كنند و بتوانند براساس اطلاعاتی كه در آن تبلیغات به آنها داده میشود، برای تهیه بهترین و مفیدترین محصول تصمیمگیری كنند، اما تا 14 سالگی نوجوانان به خوبی متوجه میشوند كه چه نكاتی در تبلیغات حقیقت دارد و در چه بخشهایی درباره محصول اغراق میشود.
به هر حال بازاریابی برای محصولات مربوط به كودكان به محلی قابل تامل برای سرمایهگذاری در سراسر جهان تبدیل شده است، اما در این بین كمپانیهایی توانستهاند موفق عمل كنند كه علاوه بر چشمنواز بودن برای كودكان، بتوانند در راستای خواستههای خانوادهها برای فرزندانشان باشند. كودكان امروز از آنجا كه از تلویزیون و اینترنت و غیره استفاده قابل توجهی دارند، در معرض بسیاری از تبلیغات هستند اما اگر این تبلیغات با خواست خانوادهها همسو نباشد، كمپانی نه تنها به هدف مورد نظر خود نمیرسد، بلكه هزینه و وقت قابل توجهی را هم به هدر داده است.