با اینکه کرونا در تمامی بخش های مختلف اقتصاد ایران، چالش های بسیاری به وجود آورده، اما در اکوسیستم استارت آپی و به خصوص استارت آپ هایی که در بخش های خدماتی فعال بوده اند، تاثیر غیر قابل انکاری داشته است. البته کرونا فرصت هایی نیز برای برخی از استارت آپ ها فراهم آورده و موجب رشد آنها شده است. طبق پیمایشی که چندی پیش سازمان فناوری اطلاعات از یکصد استارت آپ کشور درباره تاثیر شیوع کرونا بر کسب و کار آنها داشته، حوزه های مربوط به خدمات پزشکی نظیر تولید تجهیزات پزشکی و مشاوره آنلاین بیشترین تاثیر مثبت را از کرونا گرفته اند. همچنین حوزه مربوط به خدمات آنلاین همچون تاکسی های اینترنتی و شبکه های فروش اینترنتی بیشترین تاثیر منفی را از بحران کووید-19 داشته اند. به زبان آماری، 41درصد کسب و کارهای حوزه پزشکی از شیوع بیماری کرونا متضرر شده و ۵۹درصد سود برده اند. در حوزه کسب و کارهای دیجیتال نیز تنها ۲۹درصد منتفع و ۷۱درصد متضرر شده اند. همچنین در حوزه خدمات تعداد کسبوکارهای منتفع ۱۴درصد بوده و ۸۶درصد آسیب دیده اند و در نهایت، کسبوکارهایی که نیازمند حضور کارکنان بوده اند، ۲۵درصد سود برده و ۷۵درصد آسیب دیدهاند.
در این پیمایش، ۶۱درصد کسب و کارها گفته اند که در صورت ادامه بحران کرونا، کسب وکارشان در کمتر از سه ماه به طور کامل تعطیل خواهد شد. شش شرکت دیگر نیز گفته اند که بین سه تا شش ماه تاب میآورند و ۳۰ شرکت هم ادعا کردهاند که با منابع موجود تنها تا پایان سال می توانند به فعالیت در کسب و کار خود ادامه دهند. همچنین ۴۳درصد شرکت هایی که کمتر از سه ماه منابع برای ادامه کسب وکار خود دارند، در حوزه نرم افزار فعالیت دارند. این آمار در حوزه کسب و کارهای دیجیتال مارکتینگ و فروشگاه اینترنتی نیز ۲۰درصد بوده است.
تحولات کرونا در اکوسیستم استارت آپی جهان
کسب وکارهای نوپا یا همان استارت آپ ها، یکی از محرکهای اصلی رشد اقتصادی و اشتغالزایی محسوب شده و غالبا عامل اصلی نوآوری بنیادی هستند. کسب وکارهای نوپا حدود 20درصد اشتغال را تشکیل می دهند و نوآوری این شرکتها نقش قابل توجهی در رشد کل بهره وری دارد. در طول بحران کرونا، کسب وکارهای نوپا همچنان نقش مهمی را برای اقتصادها داشته اند. برخی از بنگاههای نوآور نوپا، واکنش سریع و انعطافپذیری نسبت به اپیدمی کووید-19 نشان دادهاند و در کمک به بسیاری از کشورها در مسیر رسیدن به شغل، آموزش و خدمات سلامت کاملا دیجیتال، نقش داشته و همچنین نوآوریهایی در تولید کالاها و خدمات پزشکی ارائه داده اند.
در این میان، شیوع کرونا باعث تحولات مثبت و منفی زیادی در اکوسیستم استارتآپی شده و بسیاری از نهادهای پژوهشی در گزارشها و تحلیلهایی به بررسی تاثیر کرونا در استارت آپ ها پرداخته اند. معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نیز در گزارشی با عنوان «تاثیر همه گیری کووید-19 بر استارت آپ ها»، فرصت ها و چالش های پیش روی کسب وکارهای نوپا در بحران کرونا را برشمرده است.
براساس این گزارش، در بحران کرونا، برخی از کسب وکارهای نوپا، نوآوریهایی در تولید کالاها و خدمات پزشکی ارائه داده اند؛ تغییر ماسکهای غواصی با هدف تأمین اکسیژن موردنیاز بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستانها، از جمله این نوآوریها بوده است. همچنین انطباق محصولات تجاری، راهاندازی طیف وسیعی از خدمات بهداشتی دیجیتال نظیر ردیابهای ویروس کرونا، نظارت از راه دور بیمار و ابزارهای مشاوره از راه دور، ابزار دورکاری یا یادگیری و سرگرمی آنلاین، تحویل غذا «بدون تماس» و ارائه راه حلهای مبتنی بر استفاده از هوش مصنوعی برای محققان و دانشمندان، از جمله دستاوردهای کسب وکارهای نوپا در دوران پاندمی کرونا بوده است.
چالش های کسب وکارهای نوپا در اپیدمی کرونا
اکثر کسب وکارهای نوپای موجود با چالشهای قابل توجهی مواجه هستند. از این منظر در مقایسه با بنگاههای قدیمیتر، نسبت به شوکهای ناشی از ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند. آنها در مقایسه با سایر بنگاه های کوچک و متوسط بیشتر تمایل دارند به فعالیت های پرریسک بپردازند، در دسترسی به بودجه با محدودیت هایی روبه رو هستند و در عین حال رابطه سازنده ای با تأمین کنندگان و مشتریان دارند.
زمانی که نااطمینانی اقتصادی بسیار چشمگیر بوده و درآمد کسب وکارهای نوپا تحت تاثیر اقدامات مهارکننده و افت قابل توجه تقاضا قرار گرفته، ممکن است کسب وکارهای نوپا حتی از نظر اقتصادی شکنندهتر شوند و برای تامین نیازهای نقدینگی کوتاه مدت خود که برای بقای آنها بسیار مهم است، به پشتیبانی نیاز داشته باشند.
در شرایط فعلی در بسیاری از کشورها، پاسخهای سیاستی با هدف محافظت از اقتصاد در مقابل بحران، شکنندگیهای مالی بنگاهها به خصوص بنگاههای کوچک و متوسط را هدف قرار داده است که شامل اقداماتی برای تأمین نیازهای نقدینگی کوتاه مدت مانند ارائه ضمانت وام، تخصیص وام مستقیم، کمکهای مالی و یا یارانه است. با این حال، واکنشهای سیاستی باید ویژگیها و تمایزهای کسب وکارهای نوپا نسبت به سایر بنگاههای کوچک و متوسط را هم در نظر داشته باشد.
کاهش تعداد بنگاههای جدید حتی در یک سال واحد، اثرات قابل ملاحظه و مداومی بر ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی از جمله نوآوری و به ویژه اشتغال کل دارد. مطابق شبیه سازی های بانک اطلاعاتی OECD، کاهش 20درصدی تعداد بنگاههای جدید (افت مشابه آنچه در جریان بحران مالی جهانی سال 2008 رخ داد)، منجر به کاهش 0.7 درصدی اشتغال کل طی سه سال پس از شوک و همچنین کاهش 0.5 درصدی پس از گذشت 14 سال خواهد شد.
برخی از کشورها نیز در حال انجام اقداماتی هستند که روی کسب وکارهای نوپا متمرکز شده است. به عنوان مثال، فرانسه یک صندوق با سرمایه 4 میلیارد یورویی برای پشتیبانی از نقدینگی کسب وکارهای نوپا ایجاد کرده است. آلمان هم برنامهای برای کمک به کسب وکارهای نوپا در جهت گسترش و تسهیل تأمین اعتبار سرمایه گذاری و انگلستان نیز صندوق تأمین مالی برای بنگاههای نوآور را که با مشکلات مالی روبه رو هستند، معرفی و یا ایجاد کردهاند.
کرونا نهتنها برای کسب وکارهای نوپای موجود، بلکه برای کسب وکارهای نوپای تازه تاسیس نیز چالش ایجاد کرده است. در حقیقت، دورههای بحران معمولا با افت ثبت کسب وکارهای جدید مطابقت دارد. تجزیه و تحلیل جدیدترین دادهها در فرانسه تأیید میکند که ایجاد بنگاه در مارس 2020 حدود 25درصد کاهش یافته است؛ این درحالی است که به نظر میرسد آخرین تجزیه و تحلیلهای آمارهای هفتگی شکلگیری کسب وکارهای جدید آمریکا، کاهش کیفی مشابهی همراه با انقباضات کوتاهمدت شدید نشان میدهد که بیش از موارد مشاهدهشده در دوره رکود اقتصادی بزرگ است.
فرصت های کسب وکارهای نوپای در بحران کرونا
اگرچه شیوع کرونا چالشی مهم برای کسب وکارهای نوپا بوده و امکان تداوم آن هم وجود دارد، اما بحران فعلی ممکن است از منظری دیگر، فرصتهای کوتاهمدت و بلندمدتی را نیز ایجاد کند. علی رغم اختلال چشمگیر اقتصادی ناشی از بحران کووید- 19، پیامدهای منفی بلندمدت آن بر اشتغال و نوآوری میتواند با انجام اقداماتی برای حمایت از کسب وکارهای نوپا و ایجاد بنگاههای جدید کاهش یابد، به نحوی که اثرات ناخوشایند را کاهش دهد. رکود اقتصادی اغلب میتواند به عنوان زمانی برای اعمال تغییر شدید در ساختار اقتصادی باشد که در عین حال میتواند منجر به شکلگیری اقتصادی قویتر و مقاومتر هم شود.
در حقیقت، در دوران رکود اقتصادی، حتی زمانی که تعداد ثبت نام کسب وکارهای جدید کاهش مییابد، بسیاری از مشاغل و کسب وکارهای نوپا از بحران موفق بیرون آمدند. برای مثال بنگاههای Groupon، Airbnb WhatsApp، Uber، Dropbox و Pinterest همگی در جریان بحران مالی جهانی و یا بلافاصله پس از آن ایجاد شدهاند. در سال 2003 نیز شرکت علی بابا (Alibaba’s Taobao) در زمان شیوع سارس در چین تاسیس شد.
دورههای بحران نه تنها یک چالش و تهدید هستند، بلکه میتوانند فرصتهای جدیدی را هم برای کارآفرینی فراهم کنند، کسب وکارهای نوپا میتوانند به رفع محدودیتهای ایجادشده در شرایط دشوار بهداشتی یا اقتصادی کمک کنند و به تغییر ترجیحات و نیازها، پاسخ دهند. برخی از نمونههای مرتبط به این شرح است؛ اول، فرصتهایی برای کسب وکارهای نوپا وجود دارد که نوآوریهای بنیادی را معرفی کرده و در کوتاه مدت میتواند مفید باشد. در شرایط فعلی، موضوعاتی مانند نوآوری در پزشکی از راه دور، مراقبت از راه دور شخصی، تجهیزات پزشکی، تحویل درب منزل، فرآوری مواد غذایی، دورکاری، آموزش آنلاین و ردیابی قابل طرح هستند.
دوم و مهمتر از همه، شیوع کرونا ممکن است تغییرات مداومی را به جوامع، عادات مصرفکننده یا نیازها تحمیل کند که میتواند فرصتهای ارزشمند تجاری را برای کسب وکارهای نوپا که قادر به پیشبینی تغییرات هستند، آشکار کند بنابراین سیاستگذاران میتوانند در زمینه افزایش آگاهی نسبت به این فرصتها کمک کنند به ویژه در صنایعی که نسبت به کرونا مقاومت بیشتری دارند؛ مانند بخشهای دیجیتالی که به طور کلی با رشد اشتغال بالاتر مشخص میشوند و مشارکت مناسبی در ایجاد شغل دارند.
مقایسه رشد اشتغال صنایع دیجیتال (شامل رایانه و الکترونیک، ماشینآلات و تجهیزات، ارتباطات از راه دور و فناوری اطلاعات) نسبت به فعالیتهای غیردیجیتال در سالهای پس از بحران کرونا نشان میدهد که رشد اشتغال بخش دیجیتال از بخش غیردیجیتال بیشتر خواهد بود و این فاصله در سالهای آتی بیشتر نیز خواهد شد؛ به گونهای که رشد اشتغال بخش دیجیتال 14 سال پس از بحران کرونا به بیش از 175درصد خواهد رسید؛ درحالی که رشد بخش غیردیجیتال کمتر و حدود 100 درصد خواهد بود.
این مداخلات سیاستی باید با هدف فراهم کردن شرایط و انگیزههای مناسب برای کسب وکارهای نوپای نوآور و کارآفرینان بالقوه فراهم شود و پتانسیلهای آنها را برای نیل به این هدف افزایش دهد. کاهش موانع کارآفرینی مانند تسهیل فرآیندهای اداری، ایجاد انگیزه برای کسب وکارهای نوپا و کارآفرینان، اطمینان از دسترسی به منابع مالی و تقویت پتانسیل کارآفرینی و آموزش میتواند تاثیرات مخرب شیوع ویروس بر کاهش اشتغال و نوآوری در نسل از دست رفته بنگاههای جدید را محدود کرده و به تسریع بهبود کمک کند.
ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com