گاهی ایده مناسبی به ذهن ما می رسد که توان تغییر اوضاع به هم ریخته بازاریابی برندمان را دارد. با این حال همان اندازه که یافتن ایده مناسب کار دشوار و زمان بری است، یافتن راه و شیوه مناسب به منظور انتقال پیام نیز دشوار، زمان بر و در بعضی موارد پرهزینه است.
برای مثال استفاده از تلویزیون برای انتقال پیام کمپین خود به مردم کشوری که در آن تعداد کمی از خانوارها تلویزیون دارند به طور قطع منجر به شکست ایده بازاریابی تان خواهد شد. همچنین استفاده از روزنامه در کشور و منطقه ای که سطح سواد افراد آن پایین است نیز نتیجه مشابهی را برای کمپین شما خواهد داشت.
با این حال یافتن شیوه صحیح و موثر برای انتقال پیام کمپین همیشه نسبتا آسان نیست. براساس پژوهش های اخیر چیزی نزدیک به نیمی از تبلیغات انجام شده در طول سال با شکست و ضرر به کار خود پایان می دهند. دلیل این امر عمدتا استفاده از ابزارهای نامناسب برای انتقال پیام و همچنین استفاده از صنعت تبلیغات برای مخاطبان عمومی است، مخاطبانی که بدون ارزیابی اولیه و حتی انتخاب دقیق در معرض دریافت آگهی کالایی قرار می گیرند که شاید هیچ گاه نیازی به آن نداشته اند.
گاهی لازم است به مخاطبان اجازه انتخاب پیام و برداشت آزاد از آن را داد. در واقع امروزه دیگر عصر تبلیغات وسیع به سر آمده و برای جلوگیری از ضررهای کلان باید مخاطبان هدف را سازماندهی کرد. همچنین لازم است به آنان اجازه برداشت آزاد از محتوای تبلیغات داده شود. در عین حال نباید احترام به شعور مخاطب (پرهیز از تبلیغات سطحی) را نیز فراموش کرد.
ایده
Mountain Dew (شبنم کوهستان) نام یکی از نوشیدنی های پرطرفدار برند پپسی در آمریکا و برخی بازارهای دیگر است. پپسی به منظور تسخیر بخش بیشتری از بازار نوشیدنی قصد جلب توجه قشر جوان به مصرف این محصول را داشت. با این حال نکته اصلی و دردسرآفرین در این مورد عدم تاثیر گسترده تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ای روی جوانان بود. به عبارت بهتر قشر جوان اغلب به انتخاب هوشمندانه و دشوار مشهور هستند و این کار را برای پپسی دشوار می کرد.
پس از گذشت چند سال بالاخره پپسی موقعیت مناسب را شکار کرد. با ورود پیجرها (دستگاه های الکترونیکی ارتباطی کوچک که پیش از موبایل عرضه شدند) به دنیای تکنولوژی قشر جوان به شدت نسبت به آنها علاقه مند شدند، به گونه ای که حمل آنها توسط جوانان تبدیل به یکی از مدهای مطرح آن دوران شد. برند پپسی نیز ایده خود را براساس این مد تازه به وجود آمده پایه ریزی کرد. در واقع براساس کمپین جدید شرکت هر کدام از مشتریانی که 10 عدد بطری نوشیدنی Mountain Dew را برای پپسی ارسال کنند از تخفیف 30درصدی در خرید انواع پیجرها بهره مند خواهند شد.
ایده برند پپسی بدون شک موفقیت بسیار بزرگی را برای این شرکت در زمینه افزایش فروش محصول Mountain Dew به همراه داشت. برتری بزرگ ایده پپسی در کم هزینه بودن تبلیغات آن بود. در واقع پیجرهای پپسی در دستان جوانان در حکم تبلیغات سیار این برند بود.
در عین حال هزینه پرداختی پپسی برای این ایده نیز آنچنان زیاد نبود. در واقع هرکدام از پیجرها برای شرکت 20دلار هزینه در بر داشتند که در مقایسه با هزینه تبلیغات گسترده مبلغ ناچیزی به حساب می آمد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- برای اجرای چنین ایده هایی نیار به ارائه تخفیف روی محصولاتی دارید که مدنظر مخاطبان باشد. به طور معمول محصولات پرفروش گزینه های مناسبی برای این امر هستند.
- وسایل ارتباطی تنها به دستگاه های الکترونیکی محدود نمی شوند. ارائه روزنامه یا مجله رایگان نیز می تواند همانقدر که ارائه پیجرهای رایگان تاثیرگذار هستند، موثر باشد.
- اطمینان حاصل کنید محصولی را که قصد ارائه به مشتریانتان به عنوان هدیه دارید از نظر آنها باارزش تلقی شود.
- از محصولات باکیفیت پایین یا متوسط استفاده نکنید. بادوام بودن هدیه شما در واقع استمرار نام برندتان در ذهن مشتری را تضمین خواهد کرد.