در هر کسب و کاری شما به طور اجتناب ناپذیر شرکا و متحدانی پیدا خواهید کرد. این متحدان شما ممکن است در همان کسب و کاری فعالیت داشته باشند که شما داخل آن هستید، با این حال تفاوت متحدان شما با دشمنان تان عدم رقابت مستقیم است. در واقع شما با متحدان خود رقابت نمی کنید، بلکه از همکاری مشترک میان خودتان سود می برید.
برای مثال اگر شما در کسب و کار روزنامه داری باشید، وجود روزنامه های محلی به طور جدی برای شما اهمیتی نداشته و تاثیر آن چنانی نیز روی درآمد شما نخواهد گذاشت. با این حال اتحاد با همان روزنامه های کوچک محلی نیز می تواند برای شما منافع گسترده بلند مدت به همراه بیاورد.
علاوه بر این اتحادهای کوچک، گاهی اوقات امکان متحد شدن با دیگر برندهای موجو در بازار در مقیاسی وسیع تر نیز در دسترس است. در این صورت منافع حاصل از اتحاد برای همه اعضای آن چند برابر خواهد شد.
ایده
هنگامی که تیت مدرن (نمایشگاه هنری لندن)آغاز به فعالیت رسمی کرد، نیاز فزاینده ای به جلب نظر مخاطبان نسبت به آثارش داشت؛ به خصوص آثار مدرنی که تمرکز نمایشگاه روی آنها بود.
در همین راستا تیم بازاریابی نمایشگاه تیت مدرن اقدام به شبیه سازی شخصیتی که نیاز به جلب نظرش را داشتند، کرد (درست همان کاری که در ابتدای برنامه ریزی تبلیغاتی در اغلب کسب و کار ها لازم است).
در همین راستا این گروه به تحلیل شخصیت مخاطبان مدنظر نمایشگاه پرداخته و رستوران، کافی شاپ و فروشگاه هایی را که این شخصیت طراحی شده مایل به انتخاب آنها بود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در عین حال به منظور تهیه اطلاعات کافی نمایشگاه اقدام به همکاری با رستوران، کافی شاپ و فروشگاه هایی که در تحلیل تیم بازاریابی جای داشتند پرداخت.
پس از شناسایی مکان های مورد نظر، تیم بازاریابی نمایشگاه اقدام به ارسال رایگان تعداد زیادی فنجان به کافی شاپ های پیش بینی شده، بشقاب های رایگان به رستوران های پیش بینی شده و همچنین تعداد زیادی شکلات به فروشگاه های پیش بینی شده کرد. لازم به ذکر است که تمامی این کالاهای ارائه شده حاوی لوگوی مخصوص نمایشگاه تیت مدرن بودند.
البته فروشگاه ها، رستوران ها و کافی شاپ های مورد نظر به صورت رایگان این کار را انجام ندادند اما همین تعامل میان آنها پایه متحد شدن شان را گذاشت. همچنین برای رستوران ها، کافی شاپ ها و همچنین فروشگاه ها ارتباط با نمایشگاه تیت مدرن به خودی خود باعث بالاتر رفتن سطح کاری شان بود. همه این عوامل موجب شکل گیری اتحاد میان همه اجزای درگیر در پروژه بازاریابی نمایشگاه شد که به خودی خود در درازمدت تاثیرات مثبت فراوانی برای همه اعضای آن به ارمغان آورد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- اغلب اوقات اطلاع از ویژگی های رفتاری مخاطبان می تواند سودمند باشد. به همین منظور تا آنجا که ممکن است از علایق آنان مانند نوع روزنامه ای که می خوانند یا رستورانی که معمولا به آنجا می روند اطلاع کسب کنید. این اطلاعات شما را در سازمان دادن به تبلیغات تان یاری خواهند کرد.
- به منظور جلب نظر سایر شرکت ها به همکاری با شما بهتر است توصیه هایی در جهت افزایش تولید یا صرفه جویی در مخارج به آنان ارائه دهید.
این ایده در صورتی که متحدان تان نتایج همکاری با شما را به صورت فوری و عینی مشاهده کنند، بسیار بهتر عمل خواهد کرد.
- در انتخاب شرکای خود دقت کنید. به یاد داشته باشید که شرکای شما باید فروش و سود شما را افزایش دهند، در غیر این صورت آنان تنها از شما استفاده ابزاری خواهند کرد.
- با متحدان خود صادق باشید. در مورد تمام جزییات همکاری مدنظرتان با آنان صحبت کنید. هر چقدر نقاط تاریک همکاری شما کمتر باشد، همکاری بلند مدت شما از خطرات جدی به دور خواهد ماند.