هنگام مصرف آبمیوه های پاکتی همواره این دغدغه در بین مصرف کنندگان ایرانی وجود دارد که تا قطره آخر آبمیوه را نمی توانند از پاکت خارج کنند و بخشی از آبمیوه در انتهای پاکت می ماند و اسراف می شود، اما چندی پیش سان استار که یکی از شرکت های ارائه دهند آبمیوه است، بسته بندی ای را تحت عنوان combidome طراحی و به بازار عرضه کرد.
مصرف کنندگان ایرانی از طریق این بسته بندی می توانند تا قطره آخر آبمیوه را مصرف کنند. از طرفی به عقیده برخی از کارشناسان بسته بندی، این بسته بندی جدید سان استار از لحاظ دست گرفتن بسیار راحت تر از سایر بسته بندی ها است و معمولا این نوع از بسته بندی ها به سمت استفاده از تک نفره شدن پیش رفته است.
برای اطلاع از ویژگی ها و گروه هدف بسته بندی combidome ابتدا با دکتر سپهر سرمست، مدرس و مشاور بسته بندی گفت و گو کردیم و سپس پای صحبت های رضا تام، ریاست ارتباطات و تبلیغات سان استار و کیوان یوسفی، مدیر بازاریابی سان استار نشستیم.
دکتر سپهر سرمست، مدرس و مشاور بسته بندی در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: از لحاظ فنی بسته جدید سان استار، نسل جدیدی از بسته بندی ها تحت عنوان combidome محسوب می شود که این نوع بسته بندی سان استار، نوعی از بسته بندی فردی-خانوادگی به شمار می رود، یعنی این نوع بسته بندی، دهانه ای گشاد دارد و از لحاظ دست گرفتن، بسیار راحت تر از سایر بسته بندی ها است، اما حجم این نوع بسته بندی ها همچنان یک لیتر است و برای مصارف خانوادگی بهتر است.
از طرفی دهانه گشاد این محصول باعث شده محصول به راحتی ریخته شود و مقدار کمتری از آن هدر رود. با توجه به تمامی این موضوعات، بسته بندی جدید سان استار مزیت های بسیار زیادی نسبت به سایر بسته بندی ها دارد.
گروه هدف
او درباره گروه هدف بسته بندی سان استار اظهار می کند: به صورت کلی در صنعت غذایی و نوشیدنی، بسته بندی ها به سمت تک نفره شدن و استفاده های فردی پیش می روند. با توجه به این موضوع، بسته بندی سان استار نیز مسلما مخاطبان فردی را دنبال می کند؛ به عنوان نمونه بخشی از مخاطبان سان استار افرادی هستند که در حین حرکت تمایل به نوشیدن نوشیدنی های سان استار دارند یا به صورت تک نفره و دونفره زندگی می کنند و از این نوشیدنی ها استفاده می کنند. از طرفی خاصیت قابل حمل بودن یا در دست قرار گرفتن از مهم ترین شاخصه های این بسته بندی به شمار می رود.
سرمست بیان می کند: از لحاظ تکنولوژیک، این بسته بندی سان استار نسبت به بسته بندی های قبلی تفاوت آن چنانی نکرده است. به عنوان نمونه لایه بندی این بسته بندی نسبت به بسته بندی های قبلی تغییر خاصی نکرده و صرفا راحتی استفاده مخاطبان مدنظر قرارگرفته است. این موضوع نشان می دهد که در این نوع بسته بندی ها تکنولوژی جدیدی استفاده نشده بلکه بیشتر از فرم جدیدی برای راحتی مخاطبان استفاده شده است.
بسته بندی فردگرا
این مدرس بسته بندی خاطرنشان می کند: در حال حاضر مقوله بسته بندی فردی خیلی در بازار ایران جایگاهی ندارد. البته روند بسته بندی ها به این سمت پیش می روند، اما هنوز سازمان های ایرانی به این موضوع توجه ویژه ای نکرده اند. این در حالی است که در بازارهای بین المللی بسته بندی های فردی بسیار موردنظر سازمان های معتبر دنیا قرار می گیرد. چون در جوامع توسعه یافته زندگی فردی بیشتر جاافتاده است و مخاطبان جامعه با این نوع از زندگی ارتباط بهتری برقرار می کنند.
این مشاور بسته بندی می گوید: مخاطبانی که از این نوع محصولات نوشیدنی استفاده می کنند، تفاوت بسته بندی سان استار را به خوبی درک می کنند و حتی این نوع بسته بندی برای این مخاطبان به عنوان نقطه تمایز به شمار می رود. از طرفی در وب سایت combidome، تبلیغات این نوع محصولات براساس مصرف فردی بناشده، اما در ایران بیشتر روی فرم جدید این محصول تاکید شده است. به صورت کلی بزرگ ترین مزیت این بسته بندی برای سان استار، در فرم جدید بسته بندی است.
او می افزاید: در تبلیغات سان استار تاکید شده که سازمان های معتبر بین المللی به سمت بسته بندی مقوایی پیش می روند، اما در حقیقت این موضوع درست نیست و تقریبا بیش از 40درصد بسته بندی ها در بازارهای بین المللی، پلاستیکی است اما این واقعیت نیز وجود دارد که این سازمان های معتبر دنیا به سمت استفاده از بسته بندی های مقوایی پیش می روند، اما در حال حاضر بازار غالب دنیا از بسته بندی مقوایی استفاده نمی کند.
این مدرس بسته بندی بیان می کند: این نوع بسته بندی ها در تبلیغات تلویزیونی و محیطی به خوبی دیده می شوند و شاید بیشتر موردتوجه مخاطبان قرار گیرد. سان استار پس از گذر مدت زمانی روی گرافیک این نوع بسته بندی ها بیشتر می تواند اقداماتی را انجام دهد تا حس فردیت بیشتر در این نوع بسته بندی دیده شود.
سرمست خاطرنشان می کند: در این نوع بسته بندی از یونیفرم سان استار استفاده شده است و باید پیام های استفاده شده در این نوع بسته بندی شخصی تر باشد. از طرفی از این لحاظ که این نوع بسته بندی به روزتر شده، خیلی بهتر است و این موضوع مثبت ارزیابی می شود. این موضوع باعث می شود برند های دیگر حوزه نوشیدنی نیز روی بسته بندی های خود تجدید نظری کنند و از تکنولوژی و فرم های جدید در بسته بندی های خود استفاده کنند.
رضا تام، ریاست ارتباطات و تبلیغات سان استار در مصاحبه با «فرصت امروز» می گوید: در حال حاضر کشور های مختلفی از جمله آلمان این تکنولوژی بسته بندی را در اختیار دارند و در واقع این بسته بندی، نسل جدید بسته بندی آبمیوه در جهان خواهد بود.
این در حالی است که شرکت های SIG و Tetra Pak که ارائه دهنده بسته بندی های آبمیوه هستند جهت تسخیر بازارهای خاورمیانه در رقابت تنگاتنگی هستند. چندی پیش شرکت SIG نسل جدیدی از بسته بندی ها را تحت عنوان combidome به بازار عرضه کرد.
این بسته بندی ترکیبی از جنس پاکت که به بهترین شکل کیفیت آبمیوه را حفظ می کند و شکل بطری که راحت ترین بسته بندی برای استفاده است را شامل می شود. از جمله خصوصیات این نوع بسته بندی، سطح مقطع مربعی شکل است که باعث می شود به راحتی در دست قرار بگیرد و شکل هرمی بالای بسته بندی نیز، باعث راحتی استفاده تک نفره در فعالیت های بیرون از خانه و کاربرد راحت آن سر میز صبحانه و دورهمی ها می شود.
او ادامه می دهد: به صورت کلی پاکت های استفاده شده در این بسته بندی سازگاری بیشتری نسبت به شیشه و پلاستیک با محیط زیست دارد. از طرفی در بزرگی که روی قسمت هرمی بسته بندی لحاظ شده، خروج محصول از پاکت را راحت تر می کند. از طرفی این موضوع بسیار حائز اهمیت است که سان استار با همکاری شرکت SIG همواره ایرادات جزئی بسته بندی جدید محصولات خود را برطرف می کند.
استفاده تک نفره
کیوان یوسفی، مدیر بازاریابی سان استار در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: در حال حاضر این بسته بندی سان استار مزیت بطری را به لحاظ راحتی استفاده و مزیت پاکت را به لحاظ هفت لایه بودن و در نتیجه حفظ کیفیت محصول، با یکدیگر ترکیب کرده است.
با توجه به اینکه بسته بندی های قبلی را به دلیل نوع بسته بندی، نحوه قرار گرفتن در محصول و... نمی توان تک نفره مصرف کرد یکی از مزایای اصلی این نوع بسته بندی ها قابلیت استفاده تک نفره آن است و می تواند در فعالیت های ورزشی و دیگر فعالیت های بیرونی افراد مورد استفاده قرار گیرد.
مصرف تا قطره آخر
یوسفی بیان می کند: یکی از دغدغه های مصرف کنندگان ایرانی این موضوع است که در استفاده از آبمیوه های پاکتی، مقداری از آب میوه همواره در انتهای پاکت باقی می ماند، با توجه به این موضوع، بسته بندی جدید سان استار این مشکل را در هنگام مصرف حل کرده است و آبمیوه تا قطره آخر به راحتی مصرف می شود.
مدیر بازاریابی سان استار می گوید: در حال حاضر سان استار سطوح کیفی محصولاتی را که به مشتریان خود یعنی نسل جوان ارائه می کند به خوبی و مطابق با نیاز و خواست آنها رعایت کرده است، یعنی سان استار بحثی در مورد کیفیت مواد استفاده شده در محصولات سان استار ندارد و آنها را مبنای اصلی تصمیم گیری مصرف کننده می داند، در کنار آن روز به روز در تلاش است طعم های مختلفی از آبمیوه را براساس ذائقه مخاطبان جوان ایرانی به آنها ارائه کند. در این میان سان استار از مباحثی که به کلیات محصولات مربوط است، گذر کرده و در حال حاضر به جزئیات نیازهای مصرف کنندگان در فرآیند خرید و مصرف این محصولات توجه می کند.
تداعی نوآوری
یوسفی ادامه می دهد: در هویت برند سان استار، به روز بودن و نوآوری آورده شده است، یعنی سان استار در نظر دارد در ذهن مصرف کننده این موضوع را ایجاد کند که در صورت آمدن تکنولوژی جدیدی در کشور های توسعه یافته، این تکنولوژی توسط سان استار وارد ایران می شود.
در این میان سان استار در تمامی نقاط تماس خود با مخاطبان، روی این موضوع تاکید دارد که محصولات سان استار برای نسل جوان است، به عبارت دیگر نسل جوانی که تغییر را به خوبی درک می کند و راحت تر از نسل های قبل به استقبال تغییر می رود هر چند این روزها خیلی از پدر و مادران ما از خود ما در استفاده از تکنولوژی جلوتر هستند.
این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کاراکتر سان استار سرزنده، به روز و... است. روزی خواهد رسید که دلیلی برای وجود بسته بندی های قدیمی وجود نداشته باشد؛ با توجه به این موضوع، نسل جدید بسته بندی سان استار این پتانسیل را دارد که مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرار بگیرد.
ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com