با توجه به سرمایهگذاری وسیعی که هر ساله بهصورت سختافزاری و نرمافزاری در آیتی میشود ممکن است این انتظار ایجاد شود که مدیران اصولا باید بدانند که چگونه از آیتی برای ارتقا و افزایش سطح بازدهی کسبوکار و تشکیلاتشان استفاده کنند. بهعنوان مثال در اینجا ما میخواهیم بدانیم که دقیقا چه رابطهای بین میلیونها دلار سرمایهگذاری در آیتی و بهبود عملکرد و بهرهوری وجود دارد؟ جهتگیری اطلاعات پاسخ این پرسش است؛ سه نکتهای که آیتی را به نتایج و تحلیلهای اقتصادی مرتبط میکند.
ایده
نتایج تحقیقات پروفسور دونالد مارچند و همکارش ویلیام جی کتینگر در آموزشگاه اقتصاد و تجارت آیام دی مشخص میکند سه عامل مهم و کلیدی در استفاده درست از دادهها وجود دارد. این سه عامل در درون خود شامل پانزده مهارت خاص است. این سه فاکتور مهم با یکدیگر ترکیب میشوند تا به ما نشان دهند چگونه میتوانیم به طور موثر از اطلاعاتی که در اختیار داریم برای تصمیمگیری استفاده کنیم. نحوه برخورد و ارزشگذاری اطلاعات: بنگاهها و سازمانهای اقتصادی و غیراقتصادی همواره سعی میکنند در درازمدت این مهارت را درون تشکیلاتشان وارد کنند و نوع نگاه به دادهها و ارزشگذاری آنها توسط کارگزارانشان را ارتقا بخشند.
امروز درحالیکه مدیران سعی در از بین بردن موانع جریان یافتن اطلاعات و تشویق کارکنانشان جهت استفاده صحیح از آن دارند باید یکپارچگی رسمیت بازبینی شفافیت و به اشتراکگذاری دادهها را توسعه و ارتقا دهند. شیوههای مدیریت اطلاعات: مدیریت دادهها شامل سنجش آنها، جمعآوری، سازماندهی، پردازش و نگهداری آنهاست. مدیران با راهاندازی فرآیندهای کسب اطلاعات ضمن آموزش کارمندانشان و قبول مسئولیت مدیریت دادهها موجب تمرکز بر دادههای صحیح و مفید و استفاده تشکیلاتشان از این اطلاعات میشوند. مدیران همواره مراقب دادههای اضافی و ناکارآمد بوده و سعی در ارائه اطلاعات مفید و قابل استفاده به کارمندان دارند تا بدین وسیله توانایی اتخاذ تصمیمات صحیح را در بین کارکنانشان افزایش دهند.
روشهای فناوری اطلاعات: زیرساختهای فناوری اطلاعات و استفاده از آنها باید پروسه تصمیمگیری را ارتقا بخشد. در نتیجه استراتژی کسبوکار به ارتباط با استراتژیهای فناوری اطلاعات نیاز پیدا کرده بنابراین استفاده از زیرساختهای آیتی موجب عملکرد و بهرهوری بهتر خلاقیت و بهبود روند تصمیمگیری میشود. تاکنون شرکتهای بسیاری پروژههای بزرگ آیتی را با موفقیت اجرا کردهاند که بانک بیلبائو ویزکایا آرجنتینا و همچنین بانک سوئدی اسکاندیا بانکن از آن جملهاند. بانکو بیلبائو که خدمات بانکی در شعب خود ارائه میکند فقط در طول مدت هزار روز توانست از سقوط نجات پیدا کرده و به موفقترین بانک اسپانیایی تبدیل شود که این مهم حاصل نمیشد مگر با ارائه اطلاعات مفید به کارکنان در شعب این بانک.
این اطلاعات سبب شد کارمندان بتوانند خدمات بهتر و موثرتری را به مشتریان ارائه دهند. اسکاندیا بانکن نیز یک مدل تجارت آنلاین را ابداع کرده که هم سودده بوده و هم توانسته رقبای قدرتمند خود را در زمینه ارائه خدمات به مشتریان از میدان به در کند. اگرچه اسکاندیا بانکن یک بانک اینترنتی و تلفنی است، اما مدیران آن موفقیتشان را مدیون مدل تجاری میدانند که با ادغام زیرساختهای فناوری اطلاعات و ظرفیتهای موجود در اینترنت و دسترسی آسان مشتریان و کارمندان به اطلاعات و همچنین وجود شفافیت و مسئولیتپذیری در میان کارکنان موجبات موفقیت این مدل تجاری را فراهم آورده است.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
همیشه متوجه این نکته باشید که مدیریت اطلاعات به کسانی که با آن در تماس هستند بستگی دارد. اینکه آنها چگونه از اطلاعات موجود استفاده میکنند و به چه شکلی دانستههایشان را با دیگران به اشتراک میگذارند و در نهایت اینکه دادههای موجود چگونه به آنها کمک میکند تا خلاقتر و مفیدتر باشند. فراموش نکنید که تکنولوژی به تنهایی اگرچه برای موفقیت ضروری است اما به هیچ عنوان کافی نیست.