بازاریابی ویروسی در عمل
بازاریابهای بزرگترین شرکتهای دنیا بهصورت گستردهای از اینترنت برای بازاریابی ویروسی استفاده میکنند. شرکتهایی نظیر GM وPepsi و بسیاری از برندهای معتبر و شرکتهای تجاری مطرح در جهان از اینترنت به منظور بازاریابی استفاده میکنند، چرا که اینترنت درهای جدیدی را به روی آنان باز کرده و ضریب خطرپذیری را برای این شرکتها کاهش میدهد.
ایده
عبارت بازاریابی ویروسی به منظور معرفی سرویس Hotmail ابداع شد. این وبسایت ارائهکننده خدمات رایگان ایمیل به کاربران، امکان تبلیغات حین ارسال ایمیل از سوی کاربران را برای خود فراهم کرده است. ایده این سرویسدهنده ایمیل آن است که چنانچه تبلیغات به یک کاربر برسد آن شخص تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و سپس آن کاربر دیگر کاربرانی را که موفق به دیدن آن پیام تبلیغاتی نشدهاند مطلع کرده و از این طریق آنها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. هنگامی که کاربر تحت تاثیر تیزر تبلیغاتی بهطور متوسط با بیش از یک کاربر در روز تماس برقرار کرده و در مورد آن آگهی تبلیغاتی با آنان صحبت کند، تعداد کاربرانی که مخاطب آن تیزر تبلیغاتی قرار گرفتهاند به سرعت افزایش خواهد یافت.
Hotmail.com بهعنوان یکی از نخستین وبسایتهای ارائهدهنده خدمات ایمیل در اینترنت توسط مایکروسافت تاسیس شده و توسعهیافته است. استراتژی مایکروسافت در رابطه با سرویس Hotmail بسیار ساده است. این شرکت در ازای ارائه آدرس و فضای اختصاصی برای ارسال و دریافت ایمیل، یک برچسب تبلیغاتی با عنوان «فضای اختصاصی و رایگان ایمیل خود را از Hotmail دریافت کنید» را به انتهای هر ایمیل ارسال یا دریافت شده اضافه میکرد. کاربران با ارسال ایمیلهای خود از طریق سرویس Hotmail به دوستان و همکاران خود سبب میشدند که آنها نیز با این وبسایت ارائهکننده سرویس ایمیل رایگان آشنا شده و هرکدام از آنها نیز اکانت مخصوص به خود را در این وبسایت ایجاد میکردند. این چرخه به همین صورت به کار خود ادامه داد و دایره وسیعی از اطلاعات تماسها را ایجاد کرد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
بازاریابی ویروسی از عناصر بسیار زیادی تشکیل شده است.
* محصولات و خدمات ارزشمند ارائه کنید. بسیاری از برنامههای مبتنی بر ایده بازاریابی ویروسی، بهمنظور جلب نظر مخاطبان خدمات و محصولات ارزشمند ارائه میکنند. بازاریابهایی که از این تکنیک بازاریابی استفاده میکنند ممکن است به سرعت به مرحله سود دهی وارد نشوند اما میدانند که چنانچه بتوانند به واسطه تولید و ارائه محصول یا خدماتی رایگان نظر مخاطبان را جلب کنند بهزودی قادر خواهند بود به سود دست یابند.
* مطمئن شوید که تبلیغات شما قابلیت انتقال آسان به دیگران را داشته باشد. ویروسها زمانی انتقال مییابند که زمینه انتقال آنها فراهم و آسان باشد. تبلیغات شما باید به آسانی انتقال یافته و تکرار شود: بهعنوان مثال از طریق ایمیل، وبسایت یا دانلود نرمافزارها. بهترین فضا برای بازاریابی ویروسی بهصورت آنلاین است، چرا که در فضای آنلاین ارتباط سریع، بدون واسطه و ارزان امکانپذیر است.
* سعی کنید تبلیغات و پیام شما ساده باشد. پیامهای تبلیغاتی زمانی بیشترین اثر ممکن را دارند که ساده و قابل فهم باشند. پیامهای تبلیغاتی که بر پایه ایده بازاریابی ویروسی ارسال میشوند باید به اندازه کافی ساده باشند تا بتوانند بهراحتی و آسانی انتقال یافته و منتشر شوند.
* از انگیزه و اشتیاق افراد بهرهبرداری کنید. کارزارهای هوشمندانه بازاریابی ویروسی به خوبی میتوانند تشخیص دهند که مردم دوست دارند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، خوشحال و محبوب باشند و همچنین انتظار دارند دیگران آنان را درک کنند. در نتیجه مردم اقدام به تولید محتوا در قالب وبلاگ کرده و آدرسهای ایمیل و وبسایتها را برای یکدیگر ارسال میکنند. بنابراین بهتر است استراتژی تبلیغاتی شما بهصورتی باشد که به بهترین شکل از ویژگیهای مشترک افراد نظیر رفتارها و انگیزههای مشترک آنان بهرهبرداری کند.
* از شبکههای موجود استفاده کنید. افراد به فعالیتهای اجتماعی علاقهمند هستند و بازاریابان مدت زیادی است که قدرت شبکههای انسانی را شناخته و با آن آشنا شدهاند. آنان به خوبی هر دو نوع شبکه ارتباطات قدرتمند و مستحکم و همچنین شبکه ارتباطات سست و ناپایدار میان افراد را میشناسند. شما میتوانید با استفاده از این شبکهها پیامهای تبلیغاتی خود را برای دیگران ارسال کرده و آن را نشر و گسترش دهید.
* از منابع دیگران استفاده کنید. یک برنامه بازاریابی ویروسی خلاق از منابع دیگران برای برقراری ارتباط استفاده میکند. برای مثال برنامههای ایجاد وابستگی، محتوا یا لینکهای گرافیکی را در وبسایتها قرار میدهند، درحالیکه نویسندگان مقالههای رایگان ارائه داده و لینکهای مبتنی بر اینترنت ایجاد میکنند.