گاهی پروژههای اسپانسرینگی که در کشور انجام میشود، تنها محدود به همان بازه بوده و پس از آن ادامه نمییابد. ادامهدار بودن این فعالیتها به استراتژی شرکت و بودجه آن بستگی دارد. بزرگترین رویداد فرهنگی اخیر ایران یعنی جشنواره فیلمفجر که با حمایت اپراتور رایتل برگزار شد، یکی از همین پروژههای بزرگ اسپانسرینگ در کشور است که میتواند به بعد از جشنواره نیز کشیده شده و ادامهدار باشد، اما با توجه به رقم بودجه بالای درنظر گرفته شده و هزینههایی که در این راه به انجام رسیده است، بعید به نظر میرسد رایتل این همکاری را ادامهدار کند.
اما اینکه چگونه این فعالیتهای حمایتی ادامهدار بوده و محدود به جشنواره نشود، پرسشی است که حامد محمدی، کارشناس حوزه بازاریابی و تبلیغات در مورد آن چنین پاسخ میدهد: استراتژی هر کمپانی متفاوت است. یک کمپانی وقتی با رقم میلیاردی اسپانسر رویدادی مانند فیلم فجر مواجه میشود، قطعا نمیتواند تعداد فیلمهای زیادی را در طول سال حمایت کند.
از نگاه استراتژیک شاید بتوان اینطور به این قضیه نگاه کرد که بودجهای که میتواند یک سال هنری خوب را پوشش دهد و بازگشت سرمایه بهتر، آگاهی برند بیشتر و مسئولیت اجتماعی سنگینتری داشته باشد، متاسفانه صرف یک رویداد بزرگ شده است. محمدی در ادامه میگوید: جشنواره فجر چه اسپانسر داشته باشد، چه نداشته باشد بههرحال با بودجه دولتی برگزار میشود ولی بخش خصوصی از رویدادهای دولتی حمایت میکند.
جشنواره فجر یک جشنواره کاملا دولتی است و زیرنظر وزارت ارشاد و مجموعه فارابی انجام میشود و باید اسپانسر داشته باشد و از بودجه دولتی کمتر هزینه کند ولی امیدواریم این بودجه که برای این پروژههای تخصیص داده شده و از بخش خصوصی تامین میشود در رشد زیرساخت فرهنگی کشور هزینه شود و بتوانیم نتیجه واقعی آن را ببینیم و تنها محدود به ارائه آمار نباشد.
او در پایان اضافه میکند: در کل باید گفت حمایت شرکتی که بخش عظیمی از بودجهای را که میتوانست در بخش هنری هزینه کند در یک رویداد هزینه میکند، نمیتواند ادامهدار باشد. در صورت ادامه نیز این حمایت بهصورت کمرنگ و کوچک خواهد بود و این حمایتها و دیده شدنها صرفا محدود به یک بازه زمانی کوتاه است. به اعتقاد من در این بخش استراتژی شرکتها نباید مانند مسابقات دوی سرعت باشد بلکه باید مانند دوی ماراتون باشد و شرکت در یک سال در بخشهای مسئولیت اجتماعی، مسئولیت فرهنگی و هنری حضور داشته و دیده شود و بهرهبرداری داشته باشد.