برای اپل، اکولوژی یک موضوع اجتماعی است. آیفنهایS6 وS6 پلاس نسبت به مدلهای قبلی خود، کربن دی اکسیدخود را 14 تا 16درصد کاهش دادهاند. روشهای مختلفی برای فروش گوشیهای هوشمند وجود دارد؛ با نمایش طرز کار نسخه اصلی، با تبلیغاتی کامل یا از طریق واسطه. اپل تمام این کارها را انجام میدهد، حتی بیش از اینها. این شرکت آمریکایی برای ارتقای آیفونهای S6 و S6 پلاس خود، بحث غیرمنتظرهای را پیش میکشد: اکولوژی یا همان بومشناسی. گوشیهای هوشمند جدید اپل، آیفونS6 و S6 پلاس نسبت به مدلهای قبلی خود رد پای کربن را 14 تا16درصد کاهش دادهاند. شاخصی که آلودگی ساطع شده در زمان تولید، توزیع و استفاده از این تلفنها را مشخص میکند. بهطورمثال، آیفونهای S6 بهطور متوسط 80 کیلوگرم کربن دی اکسیدپخش میکنند درحالیکه این میزان برای آیفن 6، 95کیلوگرم است.
اپل برای بهتر شدن این نتیجه، روشهای تولید این موبایلها را که 80درصد گاز گلخانهای منتشر میکنند، اصلاح کرده است. بدنه آلومینیومی این آیفونها بسیار پاک است. لیزا جکسون، معاون رئیس اپل و مسئول نوآوری فعالیتهای اجتماعی و محیطزیستی توضیح میدهد: «ما فکر میکنیم وظیفه داریم که دیگر شرکتها را در استفاده از انرژیهای پاکتر، حتی خارج از اپل تشویق کنیم». این تلاشها در حال حاضر روی تلفنها متمرکز است. در سپتامبر گزارش شده که آیپد مینی4 نیز 120 کیلوگرم گاز گلخانهای به اندازه آیپد مینی2 منتشر میکند.
چالش تصویر
چندین سال است که اپل از علاقه به اکولوژی (بومشناسی) میگوید. از سال 2013، تمام مراکز اطلاعاتی این شرکت به کمک انرژیهای تجدیدپذیر مانند (خورشیدی، آبی، گرمایی و بادی) اداره میشوند. علاوه براین، در فوریه این شرکت اعلام کرد که 2میلیارد دلار (معادل تقریبا 1،7میلیارد یورو) برای ساخت مراکز ذخیرهسازی اطلاعات در اروپا که با انرژیهای تجدیدپذیر کار میکنند، سرمایهگذاری کرده است. شرکتهای وبسایتی بزرگ دیگری مانند فیس بوک و گوگل نیز تلاشهای مشابهی در این زمینه کردهاند. انجمنهای دفاع از محیطزیست نیز این موضوع را پیگیری میکنند. بنابر گزارش سازمان صلح سبز که قبلا گزارشهای زیادی درباره پاکی شرکتهای اطلاعاتی منتشر کرده بود، اعلام کرده است که مراکز اطلاعاتی 2درصد از تقاضای جهانی انرژیهای تجدیدپذیر را دارند. در سال 2012، این سازمان فعالیتهای آلودهکننده اپل را افشا میکند. شرکت تیموتی کوک، مدیر اجرایی شرکت اپل از زمان فعالیتهایش در راستای اکولوژی، رتبه دوازدهم را در بین 14 شرکت دارد. در آخرین گزارش صلح سبز، در ماه مه، از اپل بهعنوان شرکتی که در بین شرکتهای دنیای وب، بیشترین احترام را به محیطزیست میگذارد، تقدیر شده است.
برای اپل، اکولوژی به اندازه تصویرش، چالشی اجتماعی است. یعنی مشتری حساس به موضوعات محیطزیستی را جذب کرده و در جنجالهای زیادی حول محور شرایط کار و کارگران یا آلودگیهای ایجاد شده توسط فعالیتهایشان، خود را ممتاز جلوه میدهد. اپل در کارخانههای خود برای ایجاد شغل یا احترام به حقوق انسانها بسیار تلاش میکند. این شرکت همچنین گزارشی سالانه درباره منشأ سنگهای معدنی استفاده شده در ساخت محصولات خود منتشر میکند تا ثابت کند از مناطقی که درگیری مسلحانه هست، آورده نمیشوند.