بازار لوازم جانبی یا اکسسوریهای موبایل در سالهای اخیر بهشدت گسترده شده و فرصتهای بسیاری برای اشتغال ایجاد کرده است. تبلتها هم از این بازار سهمی دارند و بخشی از محصولات آن را به خود اختصاص میدهند. کاهش قیمت گوشیهای همراه و امکان داشتن آن برای همه مردم، به بازار لوازم موبایل رونق داده و هر کس تلاش میکند با لوازم شخصی که قدرت انتخاب زیادی برایش دارد سلیقه خود را به رخ بکشد. این لوازم اغلب در مناطق شهری طرفدار دارند. افزایش مالکیت موبایل در میان جوانان نقاط مختلف جهان هم یکی دیگر از عوامل رونق بازار لوازم موبایل است. استفاده روزافزون از اینترنت هم باعث شده خریداران لوازم گوشی بتوانند با تخفیفهای خاص و شرایط ویژه لوازم مورد نیازشان را بخرند.
افزایش ارزش بازار
طبق تحقیقات جهانی انتظار میرود بازار لوازم موبایل باز هم گستردهتر شود. افزایش شهرنشینی، افزایش خرید گوشیهای هوشمند و افزایش درآمدها تاثیر مستقیمی روی این بازار دارد و همین عوامل باعث گسترش این بازار در آینده میشود. عناصر اصلی این بازار به جز قابهای محافظ، هدفونها، شارژرها، کارتهای حافظه، باتری، شارژرهای همراه یا پاور بانکها، بلندگوهای پرتابل و... است. با این حال قابها به دلیل تنوعی که برای مشتریان ایجاد کردهاند بیشترین سهم را از بازار جهانی لوازم موبایل دارند و انتظار میرود در آینده این سهم برتر باز هم برتر بماند.
عرضهکنندگان مختلف
انواع فروشگاهها در دنیا به فروش لوازم مشغولند؛ از فروشگاههای مولتیبرند که محصولات شرکتهای مختلف را عرضه میکنند تا تکبرندها و فروشگاههای آنلاین. فروشگاههای مولتیبرند بیشترین سهم را از بازار عرضهکنندگان لوازم موبایل دارند. البته پیشبینیها حاکی از آن است که فروشگاههای آنلاین رونق بیشتری خواهند گرفت و فروشگاههای مولتیبند و تکبرند باید انتظار کاهش مشتریان را در آینده نزدیک داشته باشند. بازار لوازم گوشی را میتوان براساس قیمت نیز دستهبندی کرد که شامل لوازمی با قیمتهای بالا، متوسط و پایین است. بخش قیمتهای متوسط در سال 2014 بر بازار این لوازم مسلط بوده و بیشترین گردش مالی را رقم زده و انتظار میرود تا سال 2025 این گونه بماند.
مناطق کلیدی
بازار جهانی لوازم موبایل هفت منطقه اصلی را شامل میشود؛ آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیا و اقیانوسیه به جز ژاپن، اروپای شرقی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا. آسیا و اقیانوسیه به جز ژاپن با بیش از 47درصد سهم از این بازار در رأس سایر حوزههای تولید لوازم موبایل قرار دارند. آمریکای شمالی با تولید بیش از 16درصد محصولات در سال 2014 رتبه دوم را داشت و اروپای غربی هم بعد از آن بیشترین تولیدات را عرضه کرده است. آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا بهعنوان در حال رشدترین حوزههای این بازار شناخته میشوند و انتظار میرود در سالهای آینده نقش پررنگتری پیدا کنند.
بازیگران اصلی
در بازار لوازم موبایل بازیگران اصلی شامل شرکتهای BYD، انرژایزر، سونی، سامسونگ الکترونیکس، پاناسونیک، JVC، بیتس، پلانتورینکس، Sennheiser الکترونیکس، GmbH & Co، KG، باس، اترباکس و گریفین تکنولوژی است. بازیگران اصلی به توسعه جغرافیایی، خلاقیت در تولید و حضور به موقع در بازار موبایلهای جدید متکیاند و استراتژیهای خود را براساس آنچه سازندگان موبایل تصمیم میگیرند تعیین میکنند تا در این رقابت سهم خود را بیشتر کنند و با خواستههای بازار همراه شوند.