براساس گزارش نشریه آلمانی، مالكین خودروهای فولكس واگن تحت شرایطی قادر خواهند بود از این خودروساز غرامت دریافت كنند. طبق نتایج پژوهشی كه توسط یك كارشناس حقوقی در بخش علمی پارلمان آلمان انجام شده در صورتی كه پس از برطرف شدن مشكل خودروهای دیزلی و از كار افتادن نرمافزار مختلكننده تست آلایندگی هوا، خودرو سوخت اضافی مصرف كند این امكان برای مشتری وجود دارد تا با استناد به قانون نقض حقوق خریدار، قرارداد فروش را لغو كند.
بنابر گزارش این كارشناس علمی، «بعد از غیرفعال كردن نرمافزار مختلكننده تست در خودروهای دیزلی طبق قاعده مصرف سوخت این خودروها باید تا ١٠درصد افزایش پیدا كند. مصرف بیشتر از ٢درصد از این مقدار نیز قابل قبول است اما در صورت مصرف بیش از ٣درصد، خودرو كالای تقلبی و معیوب تلقی میشود»
این گزارش كه توسط نمایندگان اپوزیسیون آلمان تنظیم شده است از اصل پرداخت غرامت دفاع میكند چراكه فولكس واگن با ارائه اطلاعات اشتباه در مورد میزان انتشار گاز اكسیدازت مشتریان را فریب داده است. این غول اتومبیلسازی آلمانی به هر حال باید جریمهای بالغ بر ١٠میلیون یورو به دولت پرداخت كند. یك نماینده آلمانی با انتقاد از این شرایط افزود: «آلمان نیازمند وضع قوانینی است تا از تخلف شركتها از قانون پیشگیری کند.»
فولكسواگن ماه گذشته اعتراف كرد موتورهای دیزلی ١١میلیون خودروی این كمپانی در سراسر جهان مجهز به دستگاه مختلكننده تست آلایندگی هوا هستند؛ تقلبی كه باعث شد این خودروساز بحران اقتصادی تاریخی را تجربه كند و خودروهای خود را به اجبار فراخوان دهد. از بین 2میلیون و 800هزار خودرو تقلبی در آلمان، دست كم 2میلیون و 400هزار باید از ابتدای سال ٢٠١٦ به حالت عادی بازگردند. 8میلیون و 500هزار خودرو در اروپا مجهز به نرمافزار مختلكننده تست آلایندگی هوا هستند.
منبع: Challenges.fr