در زمینه بازاریابی اگر از تکنیک های مختلف آگاهی نداشته باشید، یک فرصت ایده آل را از دست خواهید داد. درواقع تکنیک ها کمک می کنند تا تلاش های شما جهت دار شده و به مقصدی مناسب دست پیدا کنند. سوستاک یک مدل و سیستم برای ایجاد و مدیریت طرح هایی است که شما در کارتان به آنها نیاز پیدا خواهید کرد. به صورت کلی این مدل از به هم پیوستن اجرایی تشکیل می شود که درست به مانند تکه های پازل بوده و برای تشکیل آن، باید به تمامی اجزا توجه داشته باشید. در حال حاضر نیز این مدل که از سال 1990 معرفی شده، به عنوان یکی از سه مدل محبوب در زمینه بازاریابی یاد می شود. این اجزا شامل تجزیه و تحلیل موقعیت، اهداف، استراتژی، تکنیک ها، اقدام و کنترل است که در ادامه هر یک از این مراحل شش گانه را بررسی خواهیم کرد.
1-تجزیه و تحلیل موقعیت
در این بخش شما باید به این سوال ها پاسخ دهید که دقیقا چه کسی هستید و قصد انجام چه فعالیتی را دارید و چه هدفی را دنبال می کنید؟ در این بخش شناخت پرسونا یا شخصیت های مختلف مشتری، تحلیل سنوات (نقاط قوت، ضعف، فرصت، تهدید) همچنین پایش رقبا (شناخت رقیبان و درک تفاوت های موجود با آنها) موارد کاملا ضروری است.
مطلب مرتبط: ماتریس swot: مدلی برای تصمیم سازی اصولی
2-اهداف
به صورت کلی در این بخش شما در حال پاسخ دادن به این سوال هستید که در آینده می خواهید به چه جایگاهی دست پیدا کنید؟ درواقع تمامی مواردی که معرفی کنید، جزو اهداف شما خواهد بود که در این زمینه توجه به روش 5s کمک بسیاری را خواهد کرد. برطبق آن اهداف استاندارد یک شرکت باید شامل این موارد باشد: فروش(sell)، صحبت کردن(speak)، خلق ارزش افزوده (serve)، صرفه جویی در هزینه ها (save) و سروصدا کردن (sizzle) که رسیدن به آنها به معنای موفقیت برای برند است. در رابطه با هر یک از این موارد، با یک جست و جوی ساده می توانید به اطلاعات دقیق تر دست پیدا کنید. برای مثال منظور از سر و صدا کردن این است که برندسازی قوی ای داشته باشید.
3-استراتژی
در این بخش شما تعیین می کنید که از چه طریقی اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود را مرتبط نمایید تا در این راستا باشند. در این رابطه شناخت بازار هدف، توالی داشتن اقدامات و اولویت بندی کاملا ضروری خواهد بود.
4-تکنیک ها
تکنیک ها تمامی دانسته ها و ابزاری محسوب می شوند که کمک خواهند کرد تا مسیر کوتاه تری را طی کنید. با این حال تکنیک ها بسیار گسترده بوده و این امر می تواند گمراه کننده باشد. به همین خاطر مدل Sostac تنها به تکنیک های سئو، تبلیغات کلیکی گوگل، همکاری در فروش و بازاریابی اینترنتی توجه دارد. گرچه تمامی این روش ها مطرح و شناخته شده محسوب می شوند. با این حال ممکن است همکاری در فروش کمتر شناخته شده باشد. به همین خاطر به توضیح آن خواهیم پرداخت. درواقع این روش همان فروش پورسانتی است که به ازای اقدامات، درصدی پرداخت خواهد شد. این امر کمک می کند تا در کنار فروش بیشتر، سرعت رشد شناخته شدن بالاتری هم داشته باشید و سریع تر به اهداف خود دست پیدا کنید.
5-اقدام
این امر که بدانید چه کسی چه کار را در چه زمانی انجام می دهد موضوعی بسیار مهم محسوب می شود که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید. درواقع در این بخش باید تمامی راهکارهای خود را به مرحله عمل وارد نمایید. تعیین وظایف قبل از شروع هم از جمله اقداماتی است که باید به آن توجه داشته باشید. برای مثال این امر که در رابطه با یک پروژه چه ساختارهایی در شرکت باید اقداماتی را انجام دهند، بدون شک امری مهم خواهد بود.
6-کنترل
مرحله آخر در مدل sostac را باید مهمترین بخش دانست که حتی یک غفلت کوچک نیز باعث خواهد شد تا نتایج کاملا متفاوتی را به دست آورید. در این زمینه شما باید از ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید و بر روی روند کارها، نظارت داشته باشید. در این مرحله ممکن است متوجه مسائلی شوید که نیاز به بهبود و یا حتی تغییر دارند.
مطلب مرتبط: بازاریابی موفق با الگوبرداری از مدل تاثیرگذاری
در آخر توصیه می شود که چند مثال از مدل sostec را مطالعه کنید و با مدیرانی که تجربه استفاده از آن را داشته اند، مشورت بگیرید. این امر باعث خواهد شد تا احتمال بروز خطا، به مراتب کمتر شود.