تا چند سال گذشته، اصطلاح پادکست ابدا مطرح نبود، با این حال این بخش جذاب در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. درواقع جهان به سمتی در حال حرکت است که افراد ترجیح می دهند که از زمان مرده خود به جای گوش دادن به موسیقی، یک پادکست را دنبال کنند. تحت این شرایط اگر از همین امروز در این زمینه اقدام نکنید، بدون شک یک بازار طلایی را از دست خواهید داد. ممکن است در این زمینه تردیدهایی داشته باشید. به همین خاطر در این مقاله به بررسی دلایل اهمیت این موضوع خواهیم پرداخت.
1-رقابت کم
با نگاهی واقعبینانه، پی به این امر خواهید برد که تمامی جنبه های بازاریابی وارد رقابت سنگین شده است. این امر شانس موفقیت شما را کم خواهد کرد. این امر در حالی است که هنوز بسیاری از برندها از ضرورت پادکست غافل بوده و در این رابطه اقدامی را انجام نداده اند. به همین خاطر شما به راحتی می توانید مخاطب جذب کنید. به همین خاطر رقابت پایین، نخستین مزیت عرصه تولید پادکست محسوب می شود.
مطلب مرتبط: پادکست، ابزار جدید تبلیغات و بازاریابی
2-تعامل بالا
آمارها حاکی از نرخ مشارکت بالای مخاطبین پادکست است. این امر به معنای آن خواهد بود که شما صرفا بازدیدکننده در اختیار نداشته و افراد به صورت طبیعی، به اقدامات شما واکنش نشان می دهند. همچنین پادکست را در هر زمانی حتی در حین رانندگی می توان گوش کرد. به همین خاطر می توانید اطمینان داشته باشید که در کم-ترین زمان ممکن، مخاطب مطالب شما را دریافت می کند. درواقع مخاطب به این خاطر که اطمینان دارد که پیام های ارسالی مشاهده خواهد شد و شما برای جلب رضایت آنها موارد را در اقدامات آتی رعایت می-کنید، تمایل زیادی به ارسال پیام برای شما دارند.
3-سازگاری با تلفن همراه
در رابطه با مقالات و فیلم ها افراد تمایل دارند که این موارد را از طریق لپتاپ و یا تبلت خود انجام دهند. علت این امر به این خاطر است که ابعاد گوشی تلفن همراه، حتی در صورتی که اندازه فونت افزایش پیدا کند، بازهم سخت خواهد بود. همچنین در دست داشتن گوشی در بسیاری از شرایط یک عامل مزاحم محسوب می شود. این امر در حالی است که در رابطه با پادکست، شما می توانید گوشی را در داخل جیب خود قرار داده و آزادانه به سایر کارهای خود بپردازید. به همین خاطر پیشبینی ها حاکی از آن است که پادکست، بالاترین میزان سرعت رشد را در مقایسه با سایر روش های بازاریابی خواهد داشت. درواقع اگر از همین امروز در این زمینه اقدام کنید، بهترین آینده را در آینده در اختیار خود خواهید داشت.
4-محبوبیت سریع
بنا بر آمارها منتشرشده از سوی موسسه Statista میزان کاربران ماهانه پادکست، 48 میلیون نفر بوده است. این آمار در سال 2020 به 115 نفر رسیده که نشان از یک رشد باورنکردنی است. نکته مهم دیگر آن است که افراد در هنگام گوش کردن، عملا هیچ فشاری را متحمل نشده و این امر باعث می شود که گوش دادن به آنها برای چندین ساعت نیز احساس خستگی را به همراه نداشته باشد. در واقع بسیار مهم است که روشی را انتخاب کنید که آینده آن تضمینشده خواهد بود.
5-وفاداری بالای مخاطبین
مخاطبین پادکست ها بالاترین میزان وفاداری را دارند. یکی از دلایل این موضوع می تواند این باشد که پادکست به مانند عکس و فیلم نبوده که بتوان به صورت مداوم کیفیت آن را ارتقا داد. درواقع صدا ثابت خواهد بود و افراد هنگامی که به یک صدا عادت کرده باشند، ریسک امتحان موارد جدید را نخواهند کرد. برای درک بهتر این موضوع تنها کافی است تا کیفیت فیلم های شش سال قبل را با جدیدترین ها مقایسه کنید. بدون شک تغییرات محسوسی در زمینه فیلمبرداری ایجاد شده است، با این حال اگر به یک پادکست شش سال قبل گوش دهید، تفاوتی را مشاهده نخواهید کرد. این امر باعث می شود تا مخاطب در صورتی که کیفیت کار شما حفظ شود، دلیلی برای جداشدن از کانال شما نداشته باشد.
6-هزینه تولید بسیار کم
تولید یک پادکست عملا به هزینه خاصی نیاز ندارد. درواقع بسیاری از افراد از طریق تمایش تلفنی این اقدام را انجام میدهند. به صورت کلی شما به یک میکروفون و کمی اطلاعات در زمینه ویرایش صدا نیاز خواهید داشت. این سطح پایین از هزینه ها حتی در ناکارآمدترین روش های بازاریابی نیز وجود ندارد. به همین خاطر نهتنها هر برندی، بلکه هر فردی میتواند در این رابطه اقدام کند. همچنین شما می توانید برای ایجاد وقفه بین گفت وگو و یا صحبت های خود، یک تبلیغ را پخش کنید که منبع درآمدی برای شما خواهد بود.
7-فضای کافی برای اشتراکگذاری
اگرچه سایت های خاصی برای پادکست ها وجود دارد، با این حال برندهای مطرحی نظیر اسپاتیفای و یوتیوب نیز اخیرا در این رابطه وارد عمل شده و بسیاری از برندهای دیگر از برنامه خود برای حضور در این عرصه، اخباری را منتشر کرده اند. درواقع شما بسترهای زیادی را برای اشتراکگذاری پادکستهای خود خواهید داشت که این امر شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.
مطلب مرتبط: بهترین پادکست ها برای عملکرد بهتر در زمینه بازاریابی اینترنتی
درنهایت توجه داشته باشید که با توجه به شرایط حال حاضر که کرونا منجر به قرنطینه خانگی شده است میزان استفاده از اینترنت رشدی چشمگیر پیدا کرده و اکنون بهترین زمان برای حضور در این عرصه محسوب می شود، با این حال موارد معرفیشده تنها برای اطمینان پیداکردن از دلایل ایده آل بودن این عرصه است. درواقع برای آگاهی از تکنیک ها و اقداماتی که کیفیت کار شما را افزایش می دهد، لازم است تا مقالات مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید. در نهایت این نکته را نیز فراموش نکنید که شما باید به ترندها توجه داشته باشید. برای مثال در شرایط حال حاضر صحبت کردن در رابطه با کرونا، یک انتخاب الزامی خواهد بود. درواقع در این رابطه شما تنها به دیدگاه پزشکی محدود نبوده و می توانید از نظر اقتصادی آن را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال تاثیر این وضعیت بر شرایط کسب و کار خود را در آینده تشریح کنید.