صنعت تولید نوشابه های گازدار یکی از پرسودترین حوزه های کسب و کار در سراسر دنیا محسوب می شود. وقتی از این صنعت صحبت می کنیم، به طور معمول ذهن اغلب افراد به سراغ پپسی و کوکا کولا به عنوان دو برند اصلی می رود. بدون تردید رقابت قابل توجهی میان این دو برند وجود دارد. شاید یکی از دلایل موفقیت هر دو آنها نیز همین رقابت نفسگیر باشد. پپسی و کوکا کولا در حوزه تبلیغات عملکرد بسیار مطلوبی طی چند دهه اخیر از خود بر جای گذاشته اند. شاید موفقیت آنها در این حوزه نیز به دلیل رقابت شان با یکدیگر باشد.
بازاریابی برای یافتن مشتریان تازه در سراسر دنیا اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه بسیاری از برندها هزینه های سرسام آوری برای جلب نظر مشتریان تازه انجام می دهند. نکته مهم در این میان عدم نتیجه بخشی مناسب بسیاری از این هزینه ها در عمل است. به این ترتیب برندها بدون کسب نتیجه دلخواه مجبور به هزینه دوباره برای طراحی کمپین های تبلیغاتی می شوند. برند پپسی در طول دهه های اخیر همیشه عملکرد تحسین برانگیزی در حوزه تبلیغات داشته است. تازه ترین کمپین تبلیغاتی پپسی در راستای جلب نظر مشتریان اسپانیایی زبان طراحی شده است. بدون شک بازار کشورهای اسپانیایی زبان برای برندهای فعال در عرصه فست فود و انواع نوشیدنی اهمیت بسیار زیادی دارد. سبک زندگی مردم چنین کشورهایی به طور عمیقی با مصرف انواع نوشیدنی گره خورده است. به همین خاطر مشاهده برنامه ریزی دقیق پپسی برای کسب سهم هرچه بیشتر از این بازار امر طبیعی خواهد بود.
براساس اظهارنظر ماریسا سولیس، مدیر ارشد برند فریتو لی، در کنفرانس بازاریابی ANA در سال جاری شیوه فعالیت برند پپسی بازاریابی و جلب نظر مشتریان تازه را بسیار ساده می سازد: «اگر حوزه بازاریابی مانند مسابقه ماراتن باشد. پپسی در صورت تمایل پیش از هر شرکت کننده دیگری به خط پایان خواهد رسید. این برند در طول دوران پرشکوه فعالیتش همیشه توانایی بالایی در جلب نظر مخاب هدفش داشته است. من با بیش از 30 سال تجربه در زمینه تعامل با مشتریان هنوز بسیاری از نکات کلیدی در مورد سلیقه شان را نمی دانم. در چنین وضعیتی عملکرد برند پپسی در زمینه جلب نظر مشتریان هدفش حیرت انگیز است.»
ماریسا سولیس در بخشی از سخنرانی اش در مراسم ANA به تلاش اش در راستای جلب نظر مشتریان اسپانیایی تبار اشاره کرده است: «من در طول چند دهه اخیر همیشه به فکر جلب نظر این دسته از مشتریان بوده ام، با این حال کمتر پیشرفتی در این زمینه به دست آورده ام. نحوه تعامل با این مشتریان بسیار حساس و ظریف است. به همین خاطر هر برندی توانایی موفقیت در این عرصه را ندارد.»
مطلب مرتبط: کمپین تبلیغاتی تازه پپسی و دوریتوز با برگزاری مسابقات آنلاین
مشتریان اسپانیایی زبان در طول چند دهه اخیر به عنوان یک کل منسجم مورد توجه برندها و بازاریاب ها قرار گرفته اند. نکته مهم در اینجا تفاوت های گسترده میان 60 میلیون اسپانیایی تبار ساکن در ایالات متحده به عنوان نمونه ای کوچک از تمام این مردمان است. اگر ما قصد جلب نظر آنها را داریم، باید به شیوه مورد پسندشان با آنها تعامل کنیم. برند پپسی به خوبی این نکته را درک کرده است. در این راستا کمپین تازه پپسی شامل استفاده از عوامل اسپانیایی تبار و انتشار آن در قالب دو نمونه انگلیسی و اسپانیایی است. به این ترتیب توجه مخاطب اسپانیایی به شیوه ای تاثیرگذار جلب خواهد شد.
بدون تردید محصولات پپسی در طول دهه های اخیر به دست مشتریان اسپانیایی زبان نیز رسیده است، با این حال این برند تا همین سال گذشته هیچ برنامه دقیقی مبنی بر بازاریابی برای آنها نداشته است. همین نکته اهمیت کار پپسی را دوچندان می کند. بی تردید کمپین تازه پپسی دریچه ای به سوی جلب نظر مشتریان تازه است. عملکرد پپسی در ادامه مسیر نکات بسیار زیادی پیرامون آینده این برند در میان مشتریان اسپانیایی زبان را مشخص خواهد کرد.