راه اندازی یک کسب و کار تازه هرگز گزینه ارزان قیمتی نیست. آزمایش محصولات تازه، جست و جو برای بازارهای هدف و تعامل حرفه ای با مشتریان نیازمند زمان و همچنین بودجه قابل ملاحظه ای خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید همیشه توجه ویژه ای به فرآیند راه اندازی کسب و کار تازه داشته باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود رویاپردازی تان در دنیای کسب و کار با شکست همراه شود.
صاحبان کسب و کارهای نوپا به طور معمول در برخی از مقاطع زمانی سال تمایل بسیار زیادی برای شروع به کار دارند. این امر شامل شروع سال نو میلادی و تصمیم گیری بسیاری از کارمندان برای ترک شغل شان و راه اندازی یک برند شخصی یا کسب و کار کوچک می شود. اگر شما هم به دنبال چنین راهکاری برای تعامل بهتر با مشتریان تان هستید، باید اول از همه نسبت به تامین مالی کسب و کارتان مطمئن شوید، در غیر این صورت لحظات بسیار دشواری در عرصه کسب و کار پیش روی تان خواهد بود.
امروزه شمار بالایی از برندها به دلیل کمبود منابع مالی با شکست های سنگین رو به رو می شوند. این امر می تواند برای هر برندی در هر موقعیتی خطرناک باشد. درست به همین خاطر شما باید از همان ابتدای مسیر کارآفرینی به فکر راهکارهایی برای حل و فصل این مشکل اساسی باشید.
هدف اصلی در این مقاله بررسی راهکارهایی برای تامین مالی و پرهیز از بروز مشکلات مربوط به بودجه در کسب و کارهای کوچک است. اگر شما به تازگی کسب و کار کوچک تان را راه اندازی کرده اید یا ایده های بسیار متنوعی در این مورد دارید، باید هرچه زودتر نسبت به تامین مالی به شیوه ای مطمئن اقدام نمایید.
مطلب مرتبط: پرسودترین کسب و کارهای کوچک در سال 2022
متاسفانه امروزه بسیاری از کارآفرینان پس از راه اندازی یک کسب و کار کوچک تازه به فکر تامین مالی آن می افتند. این امر شاید در نگاه نخست نوعی هنجار عادی در میان کارآفرینان محسوب شود، اما از نظر عملی برای شما دردسرهای زیادی به همراه دارد. اولین چالش در این میان امکان مواجهه با شکست و ناتوانی برای تامین منابع مالی براساس برنامه ریزی های قبلی تان است. در این صورت شما مشکلات بسیار متعددی پیش رو خواهید داشت. این امر می تواند وضعیت برندتان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار کرده و در بازار برای تان بحران ایجاد کند.
ما در این مقاله به دنبال راهکارهای ساده و در عین حال عملی برای تامین بودجه و فراهم سازی منابع مالی از سوی کسب و کارهای کوچک هستیم. اگر شما هم علاقه مند به آگاهی از وضعیت تامین مالی در این میان هستید، در ادامه با ما همراه باشید. بی شک نکات مورد بحث در این مقاله برای شما هم به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک کاربرد زیادی خواهد داشت.
بی شک هر کارآفرینی که زمان و بودجه در دسترسش را برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک هزینه می کند، انتظار بازگشت سرمایه به طور معناداری را خواهد داشت. درست به همین خاطر شما با استفاده از نکات مورد بحث در مقاله کنونی می توانید مطمئن باشید که سرمایه گذاری تان همراه با موفقیت خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
راهکارهایی برای تامین مالی کسب و کارهای کوچک
امروزه کمتر کارآفرینی بدون استفاده از کمک یا انواع وام های مربوط به راه اندازی کسب و کار توانایی شروع رویاپردازی اش در این حوزه را دارد. درست به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان به دنبال استفاده از تمام راهکارهای در دسترس به منظور تامین مالی باشید. به هر حال برندی که بودجه مناسبی داشته باشد، در تمام حوزه ها با قدرت وارد خواهد شد. نتیجه این امر امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف و جلب نظر آنها به طور متمایز خواهد بود.
اگر شما تا به حال انواع وام یا راهکارهای جانبی برای تامین مالی را تجربه نکرده اید، به احتمال زیاد استرس زیادی خواهید داشت. دلیل این امر نیز کاملا واضح است. اغلب افراد به هنگام امتحان یک فرآیند برای بار نخست استرس بسیار زیادی دارند. درست به همین خاطر شما باید اول از همه نگرانی های تان را کنار بگذارید. اگر برند شما به موقع منابع مالی را تهیه نکند، شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نکنید. به هر حال در بازار کلی برند رقیب وجود دارد و شما در کمترین زمان ممکن امکان عقب افتادن از آنها را خواهید داشت.
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک یا تازه تاسیس دغدغه های ذهنی بسیار زیادی خواهید داشت. این امر در صورت تامین مالی دیرهنگام می تواند فشار مضاعفی بر روی تان بگذارد. درست به همین خاطر در این بخش ما برخی از راهکارهای ابتدایی برای تامین مالی کسب و کارهای کوچک را با شما در میان خواهیم گذاشت.
مطلب مرتبط: راهکارهایی برای کنترل وضعیت مالی
جست و جو برای برندهای مایل به سرمایه گذاری
امروزه بسیاری از برندها مایل به سرمایه گذاری در حوزه کسب و کار هستند. این امر می تواند به شما برای جلب نظر سرمایه گذارهایی حرفه ای و آشنا با شرایط بازار کمک کند. یکی از دردسرهای بزرگ کارآفرینان در ابتدای فعالیت کاری شان مربوط به انتظارات بسیار بالای سرمایه گذارهاست. چنین امری می تواند شما را در مقایسه با دیگر برندها به چالش بکشد. درست به همین خاطر همکاری با یک برند بزرگتر و حرفه ای به عنوان سرمایه گذار تجربه ای لذت بخش خواهد بود.
یادتان باشد شما برای پیدا کردن یک سرمایه گذار نباید اول از همه به سراغ برندهای رقیب بروید. بی شک هیچ برندی حاضر به کمک کردن به رقبای مستقیمش نیست. همچنین هیچ کارآفرین باهوشی نیز بی جهت برای خودش رقیب درست نخواهد کرد. بنابراین شما باید کمکهای مالی را از برندهای فعال در حوزه های دیگر تهیه نمایید، در غیر این صورت شاید توانایی تاثیرگذاری بر روی بازار را به طور کامل از دست بدهید.
امروزه بسیاری از برندهای بزرگ به طور مداوم آگهی ها یا فراخوان هایی برای سرمایه گذاری بر روی استارت آپ های مختلف منتشر می کنند. اگر شما هنوز برندتان را تاسیس نکرده اید، می تواند براساس این شیوه شروع به برقراری ارتباط با دیگر برندها کنید. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.
یادتان باشد استفاده از ارتباطات گسترده برای پیدا کردن سرمایه گذار در زمینه مالی همیشه ایده هوشمندانه ای محسوب می شود. این امر می تواند وضعیت شما در بازار را در مدت زمانی کوتاه به طور کامل تغییر دهد. پس همیشه به فکر توسعه ارتباطات تان در بازار هم باشید، در غیر این صورت به احتمال فراوان با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.
اطمینان از هماهنگی میان خودتان و سرمایه گذارها
گاهی اوقات یک برند برای تهیه سرمایه اولیه اقدام به همکاری با هر برند یا سرمایه گذاری می کند. شاید این امر یک راهبرد عمل گرایانه برای شروع کسب و کار کوچک باشد، اما در بلندمدت دردسرهای زیادی برای تان به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه ما مطالعه وضعیت هر کدام از سرمایه گذارها و تلاش برای انتخاب بهترین گزینه ممکن در بازار است. این امر به شما فرصت کافی برای استفاده از گزینه های مختلف و در نهایت همکاری با بهترین برند ممکن را می دهد. نتیجه این امر پرهیز از انواع دردسرهای پس از همکاری با یک سرمایه گذار و مشکلات حقوقی خواهد بود.
یادتان باشد به محض اینکه با یک سرمایه گذار به توافق رسیدید، باید وضعیت حقوقی همکاری تان را ثبت کنید، در غیر این صورت شاید هر لحظه امکان بروز اختلاف نظر و حتی پایان پیدا کردن همکاری سرمایه گذار در میانه راه وجود داشته باشد. در چنین موقعیتی برند شما بیشترین ضرر را خواهد کرد و هیچ راهی هم برای پیگیری ماجرا نخواهید داشت. پس همیشه پیش از شروع به همکاری برای ثبت قرارداد مشارکت یا دریافت سرمایه اولیه اقدام نمایید. این امر خیال تان را بابت ادامه مسیر کارآفرینی به طور کامل راحت خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بهترین کسب و کارهای کوچک برای راه اندازی در سال جدید
مطالعه شرایط همکاری با دقت بالا
پیدا کردن یک سرمایه گذاری خوب و تامین مالی کسب و کار هرگز کار ساده ای نیست. اگر شما در این مسیر با پیشنهادات زیادی رو به رو هستید، نباید با عجله تصمیم گیری کنید. امروزه برندهای علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت با کسب و کارهای کوچک به طور معمول فرم های همکاری را ارسال می کنند. این فرم ها باید از سوی شما با دقت مطالعه شود و سپس اقدام به پر کردن آنها برای نهایی ساختن همکاری نمایید. یادتان باشد تعهدات شما در برگه همکاری به عنوان یک سند رسمی محسوب می شود. بنابراین شما از نظر حقوقی باید به تمام تعهدات تان در این باره عمل نمایید، در غیر این صورت شاید کسب و کارتان از همان ابتدای امر با کلی مشکل حقوقی رو به رو شود.
برنامه ریزی برای خرج کردن سرمایه اولیه
سرمایه اولیه که شما به دست می آورید، باید با دقت نظر بسیار بالایی هزینه شود، در غیر این صورت شاید بودجه ای که با کلی زحمت به دست آورده اید، یک شبه از بین برود. این امر می تواند وضعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای دشوار نماید. بنابراین همیشه در تلاش برای تامین سرمایه اولیه نیم نگاهی هم به برنامه تان برای خرج کردنش باشید.
شما برای کسب و کار تازه تاسیس تان باید تا جای ممکن خرج های اضافه را کم کنید. این امر در نهایت شما را با بودجه ای مناسب و امکان سرمایه گذاری های بلندمدت بر روی توسعه برندتان رو به رو می سازد. نتیجه این امر بهبود وضعیت مالی برندتان در طول سال های پیش رو خواهد بود.
متاسفانه امروزه بسیاری از برندها در زمینه برنامه ریزی های بلندمدت برای برندشان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. این امر می تواند علاوه بر دردسرهای فراوان برای شما مشکلات حقوقی نیز به همراه داشته باشد. دلیل این امر تمایل برخی از سرمایه گذارها برای مشاهده وضعیت هزینهها از سوی شماست. در این صورت اگر شما برخلاف تعهدات تان هزینه ای را صورت دهید، خیلی زود با مشکلات اساسی برای تعامل با مشتریان رو به رو خواهید شد.
توصیه ما در این بخش شروع به برنامه ریزی برای نحوه مصرف بودجه در دسترس تان حتی قبل از تهیه آن است. این امر می تواند شما را به طور قابل ملاحظه ای در توسعه برندتان جلو اندازد. یادتان باشد امروزه تمام برندها با برنامه های دقیق در بازار حضور دارند. بنابراین حضور بدون برنامه شما در بازار می تواند دردسرهای زیادی را به همراه داشته باشد.
تمرکز بر روی راهکارهای نوآورانه
همیشه راهکارهای تازه ای در بازار برای تامین سرمایه اولیه وجود دارد. یکی از مهمترین نکات در این میان تمایل شما برای صرفه جویی در هزینه های جاری و کنار آمدن با بودجه های کمتر است. اینطوری سرمایه گذارها تمایل بالاتری برای همکاری با شما خواهند داشت. بدون تردید تامین سرمایه اندک همیشه ساده تر از تامین سرمایه های بزرگ خواهد بود. بنابراین شما به سادگی امکان استفاده از این نکته برای بهبود وضعیت مالی تان را خواهید داشت.
بدون تردید برخی از هزینه های مربوط به کسب و کارهای کوچک هرگز قابل چشم پوشی نیست. به عنوان مثال، شما باید دست کم اندکی در حوزه بازاریابی سرمایه گذاری نمایید. بنابراین خیلی از بودجه بازاریابی تان را کم نکنید. این امر در بلندمدت به شما امکان رقابت مناسب با دیگر برندها را نخواهد داد. پس همیشه نیم نگاهی به هزینه های اساسی برندتان داشته باشید و فقط از طریق کاهش هزینه های غیرضروری بودجه موردنیازتان را تنظیم کنید.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار کوچک در سال 2022 با بهترین ایده ها
استفاده از وام های دولتی
امروزه در بسیاری از کشورها برای راه اندازی کسب و کار تازه اقدام به ارائه انواع وام های مختلف می شود. شما به عنوان یک کارآفرین تازه کار می توانید از این وام ها برای شروع به کارتان سود ببرید. در این صورت نیازی برای نگرانی نسبت به همکاری با یک سرمایه گذار مطمئن و دردسرهای ناشی از دخالت وی در کارتان نخواهد بود. یادتان باشد امروزه وام های زیادی با شرایط متنوع از سوی دولت ها عرضه می شود. بنابراین شما باید گزینه ای که بیشترین هماهنگی با نیازهای تان را دارد، انتخاب نمایید.
تامین سرمایه مشترک
گاهی اوقات برخی از برندها و شرکت های تازه تاسیس برای تامین سرمایه اقدام به همکاری با دیگر موسسه های دارای نیاز فوری به سرمایه می کنند. این امر شامل ایجاد نوعی انجمن یا شرکت مشترک از سوی کسب و کارهای کوچک و پیشبرد امور به طور شراکتی است. شاید این امر عجیب و حتی باورنکردنی به نظر برسد، اما در عمل برای بسیاری از کسب و کارها مزایای زیادی به همراه دارد. بنابراین اگر شما هم به دنبال بهبود وضعیت مالی تان در مدت زمانی کوتاه هستید، می توانید از این راهکار به خوبی استفاده نمایید. نکته جالب اینکه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی بازار و بهبود وضعیت مالی شان از این راهکار استفاده می کنند و در نهایت چند برند شریک در قالب یک کسب و کار بزرگتر فعالیت شان را ادامه می دهند.
توصیه اساسی ما برای استفاده از این شیوه اقدام به همکاری با برندهایی است که به نوعی زنجیره مشتریان مشترک با شما دارند. این امر می تواند همکاری میان یک شرکت تعمیر خودرو با تولیدکننده لوازم جانبی را شامل شود. چنین همکاری هزینه های شما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و فرصت همکاری سودآور را به برندها می دهد.
وام های کوتاه مدت از موسسه های مالی
امروزه شمار بسیار زیادی از موسسه های مالی در سراسر دنیا فعالیت دارند. نکته جالب اینکه گاهی اوقات چنین موسسه هایی دارای شعبه های بین المللی نیز هستند. یکی از فعالیت های سودآور موسسه های مالی سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای کوچک و تلاش برای بهبود وضعیت شان در بلندمدت است. این امر می تواند به شما فرصت خوبی برای تامین سرمایه تان بدهد. اگر شما هم در طول ماه های اخیر راهکارهای متفاوتی برای تامین سرمایه برندتان را مرور کرده اید، اما دست آخر هیچ کدام به نتیجه دلخواه منتهی نشده است، می توانید به سادگی هرچه تمام تر به سراغ موسسه های مالی بروید.
شاید تنها نکته منفی درباره اخذ وام از موسسه های مالی نیاز به ارائه تضمین های متعدد و بی نهایت معتبر باشد. این امر می تواند چالش مهمی پیش روی شما برای تامین مالی کسب و کار کوچک تان باشد. نکته مهم اینکه شما باید همیشه وضعیت خودتان به عنوان یک کسب و کار کوچک را مد نظر داشته باشید. بی شک فراهم سازی تامین های گسترده برای اخذ وام در قالب یک کسب و کار کوچک کار هر کسی نیست. بنابراین شما باید با احتیاط بسیار زیاد روی این گزینه سرمایه گذاری نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو شوید.
همکاری با سرمایه گذارهای بین المللی
همکاری با سرمایه گذارهای بین المللی در قالب تعامل با موسسه های رسمی نیست. این امر شامل ایجاد ارتباطات نزدیک با یک سرمایه گذار یا کارآفرین بزرگ برای بهره گیری از منابع مالی در دسترسش است. نکته مهم اینکه طرح شما در چنین موقعیت هایی باید جذابیت زیادی داشته باشد، در غیر این صورت شاید فرآیند راضی کردن طرف مقابل بیش از اندازه طول بکشد. این امر می تواند شما را با مشکلات بسیار متعددی رو به رو کرده و حتی اعتبارتان در بازار را خدشه دار کند.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار پاره وقت با راهنمایی های حرفه ای
بدون تردید وقتی یک برند بارها و بارها و در تعامل با سرمایه گذارها دچار مشکل می شود، شک و تردیدها نسبت به آن افزایش پیدا خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال راهکارهای حرفه ای برای تامین سرمایه برندتان باشید، در غیر این صورت شاید دیگر هیچ کس در بازار حاضر به همکاری با شما نباشد. بهترین راهکار در این میان ارائه شرح اجمالی کسب و کارتان به سرمایه گذارهای بین المللی برای سرعت بخشیدن به فرآیند کاری تان است. این امر می تواند در مدت زمانی کوتاه شما را با انبوهی از تقاضاهای همکاری رو به رو سازد.