برای همه ما اتفاق افتاده است که در یک سخنرانی بسیار بد حضور داشته باشیم، با این حال چگونه می توان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد؟ درواقع چه دلیلی باعث میشود تا یک سخنران بتواند تا آخرین لحظه همه افراد را همراه خود نگه دارد و فردی دیگر در کوتاه ترین زمان ممکن همه را ناامید می سازد. اگرچه در این رابطه راهکارهای متعددی معرفی شده است، با این حال در این مقاله قصد بررسی یک قانون جالب به نام هفت ثانیه سخنرانی را داریم که می تواند مرز میان موفقیت و شکست شما را تعیین کند. درواقع روش رایج سخنران ها این است که در ابتدا خود را معرفی کرده و از حضور افراد تشکر می-کنند، با این حال آیا این اقدام بهترین کار ممکن محسوب می شود؟ درست به مانند تبلیغات تلویزیونی که افراد تنها هفت ثانیه زمان برای تصمیمگیری نسبت به آن می کنند و در صورتی که یک تبلیغ نتواند تاثیر اولیه لازم را داشته باشد، سریعا اقدام به تغییر کانال و یا بیتوجهی به آن می کنند، یک سخنران نیز از چنین وضعیتی برخوردار است. درواقع تفاوتی نمی کند که تا به امروز چقد خوب و یا بد عمل کرده اید، با این قانون شما می توانید تا حد زیادی موفقیت خود را تضمین کنید.
در این رابطه توصیه می شود تا صحبت خود را با مطرح کردن یک سوال آغاز کنید. این امر باعث خواهد شد تا ذهن مخاطب به خوبی درگیر شود. همچنین بنا بر تحقیقات انجامشده جملات سوالی بالاترین حد توجه را در مخاطب ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر این اقدام شما می-تواند جذابیت لازم برای همراه شدن با شما را ایجاد کند، با این حال فراموش نکنید که شما باید این اقدام را تنها در هفت ثانیه انجام داده و پاسخ آن را در ادامه سخنرانی خود بدهید. همچنین فراموش نکنید که از مخاطبین نیز نباید بخواهید تا در این رابطه پاسخی را مطرح کنند. علت این امر به این خاطر است که این اقدام می تواند بیش از حد زمان بر باشد به علت آنکه فرصت برای صحبت همگان وجود نخواهد داشت، نوعی فضای غیرعادلانه شکل می گیرد که می تواند مخاطب را کاملا ناراضی کند. این امر درست اقدامی است که سخنران های برنامه تد رعایت کرده و سریعا با یک پرسش و یا مقدمه، وارد بحث اصلی خود می شوند.
مطلب مرتبط: سخنرانی بدون استرس با 15 راهکار طلایی
نکته جالب این است که معرفی آنها و تشکر از حاضرین به ثانیه های آخر واگذار می شود. این امر اگرچه ساده به نظر می رسد، با این حال نتایج آن فراتر از حد تصور است. در نهایت توجه داشته باشید که شما باید تا حد امکان و با استفاده از ابزاری نظیر نمایش عکس، تا حد امکان زمان سخنرانی خود را کوتاه کنید. همچنین ضروری است تا در نحوه بیان شما، احساسات نیز وجود داشته باشد. برای مثال اگر یک موضوع ناراحتکننده را مطرح می کنید، این امر باید در لحن و حالت چهره شما نیز به چشم بخورد. این امر باعث خواهد شد تا مخاطب نیز با شما ارتباط احساسی را برقرار کرده و از فضای خشک رایج در سخنرانی ها فاضله بگیرد.
در آخر فراموش نکنید که قانون هفت ثانیه تنها به ابتدای سخنرانی شما ارتباط داشته و برای بهترشدن لازم است تا سایر موارد تاثیرگذار را نیز مورد توجه خود قرار دهید. درواقع این اقدام کمک می کند تا سریعا نظر مخاطبین را به سمت خود جلب کنید، با این حال در صورت عملکرد ضعیف شما نمی تواند تضمینی برای همراه ماندن مخاطبین تا آخرین لحظه سخنرانی باشد.